Една българска компания, която си помогна сама за ковид епидемията

"ВИП Секюрити" изгражда малка частна система за следене на болните, така че те да знаят че не са напълно сами

Атанас Симеонов основен собственик в Ocean Investments, част от която е "ВИП Секюрити", смята, че основна задача на преприемачите е да предизвикват положителна промяна
Атанас Симеонов основен собственик в Ocean Investments, част от която е "ВИП Секюрити", смята, че основна задача на преприемачите е да предизвикват положителна промяна
Атанас Симеонов основен собственик в Ocean Investments, част от която е "ВИП Секюрити", смята, че основна задача на преприемачите е да предизвикват положителна промяна    ©  Капитал
Атанас Симеонов основен собственик в Ocean Investments, част от която е "ВИП Секюрити", смята, че основна задача на преприемачите е да предизвикват положителна промяна    ©  Капитал

Когато държавата не успява да се справи с основни функции, хората и компаниите имат две възможности:

  • да се оплакват и да преглътнат щетите или
  • да вземат нещата в свои ръце и да свършат работата, която институциите не могат

Toва е историята за една българска компания, която избира втория път. В началото на ковид епидемията "ВИП секюрити"- една от най-големите охранителни компании в България, заедно с другите компании от групата Ocean Investments вижда високия риск, който болестта създава. "Ние сме на първа линия - всеки ден хората, които например се занимават с инкасо, се срещат средно със 70 човека", казва собственикът на компанията Атанас Симеонов. "Ако много от тях се разболеят едновременно, или ако много от тях решат да си останат вкъщи, рискът е не само за компанията, но и за целия стопански оборот", смята той. "Повечето услуги които предоставяме са критично важни за много бизнеси и функционирането на икономиката, и не могат да бъдат преустановени временно", казва Симеонов. В групата от компании Ocean Investments, част от която е ВИП Секюрити, в която има над 4500 души персонал, като от началото до сега от ковид са починали малко 21 от тях.

Тази история има две страни. Откъм добрата показва силата на частната инициатива да намира ефективни решения. От друга страна е причината да се търсят тези решения - сериозният провал на здравната система и държавата да организира адекватна реакция на ковид епидемията, въпреки, че след първите две вълни беше напълно ясно какво трябва да се направи.

Още през лятото на 2020 Симеонов решава да изиска от екипа си, който се занимава с обработка на данни за оптимизацията на процеси във фирмата да направи и прогноза за следващата вълна. Резултатите са тревожни. "Наш анализ показа, че новата вълна ще бъде доста по-силна и няма как да не ни удари, а пък съвпада с един от най-интензивните периоди за работа и логистика около Коледа", казва Симеонов. Ръководството решава, че основната им цел ще е да се погрижат за хората така, че ако е възможно, да не се налага да влизат в болница, защото те предвиждат, че на тях няма да може да се разчита, тъй като ще бъдат претоварени и системата практически ще рухне. Това се и случи на поне три пъти до момента - в есенната вълна през 2020, след това през пролетната на 2021-ва и (може би в по-малка степен) през есента на миналата година.

Атанас Симеонов решава, че след като няма да може да разчита само на държавната здравна система, трябва да създаде вътрешна услуга, която да гарантира, че всеки негов служител ще може да разчита на лекарска помощ, адекватна грижа и лекарства, ако се разболее от ковид. Системата започва скромно, но сега Симеонов мечтае да я развие така, че да предлага нещо като малка вътрешно-фирмена система за здравно обслужване.

От начало става ясно, че са нужни незабавни действия и много ясна комуникация. "Първото нещо, което направихме, беше всяка седмица да има видеоконференция - отначало за мениджмънта, след първия месец и после уебинари за целия екип".

Видеоуебинарите могат да се гледат в работно време и дават информации за болестта, информация и идеи за справяне с нея, разясняване на мерките и резултатите. Идеята е хората да бъдат убедени, че фирмата се занимава сериозно с проблема и има решение. "Искахме да има едно гласче, което да им казва, че не са сами в това и ако имат нужда от помощ, ние ще се грижим за това", казва Симеонов.

Още през първата вълна, фирмата прави и склад с най-необходимото. "Подсигурихме се да има на склад предплатени лекарства при наши доставчици, купихме концентратори за кислород и оксиметри, които да даваме безплатно при нужда, осигурихме наличности от всичко необходимо за шест месеца минимум", казва Симеонов. Един от важните фокуси са и хигиената и превенцията. Компанията купува витамини и хранителни добавки и ги раздава на екипа си. "Дали заради плацебо ефекта, дали заради нещата, които направихме, почти нямахме тежко болни в първата вълна", казва Симеонов.

С идването на първите силни ковид вълни обаче положението става по-сериозно. В един момент се появява и нуждата от лекари. Приятел разказва на Атанас Симеонов за лекувал го лекар от тежък ковид. Той го наема като консултант, после добавя още двама.

Правят се договори с лаборатории да изпращат екипи за вземане на тестове при хората, които имат симптоми. Непрекъснато се анализират информация, добри практики и лекарства, които излизат в световната преса, и се търси начин да бъдат осигурени за тези, които имат нужда. "Идеята беше да се подготвим максимално за момента, когато човекът се почувства зле и вдигне ръка", казва Симеонов. Смисълът на всичко това е, че ако в началото на заболяването се окажат нужните грижи, много по-малка част от хората ще стигнат до болница.

За да идентифицира болните, компанията първо прави електронна платформа, в която хората да попълват данни за симптомите си. Но бързо се разбира, че това не работи. "Приключихме буквално за една седмица като видяхме, че хората не я ползват активно", казва Симеонов. Вместо това се прави нещо като хелп център - телефонна линия, на която работи на смени като доброволци екипът от рецепцията на компанията. Те попълват информация за всеки в системата и после тази информация стига до докторите-консултанти.

В зависимост от това какви са отговорите на въпросите по телефона, лекарите дават инструкция какви тестове и изследвания да се направят. Ако болният не е в състояние да излиза, му се изпраща директно екип, който да направи тест и да вземе проби за лабораторни изследвания. Едновременно с това се информира лекарският екип, който се обажда до няколко часа на болния. "Ако човекът е със съмнение за пневмония или кашля лошо, организираме рентген или скенер", казва Симеонов. Когато се налага, болният се преглежда и на място от лекар.

"Успяхме максимално да направим така, че да не се стига до болници", казва Симеонов. Според статистика на фирмата досега над 1000 души доказано са били заразени, от тях 666 са минали чрез помощната системата на фирмата.

Няма как хората да са добре и щастливи ако не са здрави. Ние, предприемачите, правим това - предприемаме действие към позитивна промяна.

Атанас Симеонов, ВИП Секюрити
Атанас Симеонов, ВИП Секюрити

Основен акционер

"Ние се опитахме да направим схема, с която хем да облекчим здравната система, хем да работи, казва Симеонов. Не сме направили някакви магии и чудеса." Важна част е например, че хелп центърът не само чака информация, но редовно се обажда на болните и ги пита как са. "Първото нещо, което осигурихме, е да усетят грижа", казва Симеонов

През 2021 г. компанията прави информационна кампания за ваксините. Но Симеонов, който е ваксиниран, не иска да натиска хората си. Заради силно конфликтната среда не е била възможна добра комуникационна стратегия за или против, казва Симеонов. "Затова решихме, че ще образоваме хората максимално." На възрастни хора и с рисков тип заболявания активно се препоръчват ваксините и се насочват към пунктове, с които работи фирмата.

Успехът на тази частна здравна система се измерва и с интереса на хората към нея. След първата по-силна вълна той бързо расте. В нея започват да се включват и хора извън екипа на фирмата. "Отначало идеята беше да е само за нашите хора, но се видя, че това няма как да работи поради простата причина, че няма значение дали се тревожиш за себе си, за детето си или за майка си - пак не си съвсем адекватен и ще искаш отпуска по един и същи начин." Така че фирмата започва да се грижи и за баби, лели, чичовци и приятели.

Между вълните освен това бавно се маха и фокусът върху ковид. Една от нашите лекарки например излекува човек, по принцип доста скептичен към здравеопазването и лекарите", казва Симеонов. Тя стана неговият герой и той почна да я пита и за други неща." Така че лекарите сега отговарят и на други въпроси. Компанията предлага и профилактични прегледи, през които 838 души са преминали според Симеонов. "Това даде добър ефект, защото всичките хора, при които видяхме че има проблеми, настоявахме да вземат мерки и да си се погрижат за себе си с наша помощ", казва мениджърът. При профилактичните прегледи за двама човека е установено, че са в прединфарктно състояние. "Буквално спасихме живота им", казва Симеонов. В момента компанията предлага веднъж месечно семинари за здравословен живот: храна, спорт, движение, казва Симеонов. Според него има голяма нужда, защото превенцията не е част от националната култура.

За Симеонов, това е само началото. "Целта ми е, ние до една-две години да разучим дали и как е възможно и колко ще ни струва да имаме абсолютно безплатно здравеопазване за нашите хора", казва той. "Виждаме, че лекуваме някой от ковид, но той после има проблем със сърцето, с щитовидната жлеза и така нататък." Бизнес логика е, че когато имаш щастливи и здрави хора, които се чувстват добре, те имат по-голяма производителност, казва мениджърът. "Няма как хората да са добре и щастливи ако не са здрави", казва Симеонов.

"Аз не мога да определя целите на държавата, но мога да определя нашата си цел, нашите хора да са здрави", казва той. "Абсолютно отворени сме да споделяме нашия опит и познания за други компании. Вярвам, че така ще помогнем на обществото. Ние, предприемачите това правим - предприемаме действие към позитивна промяна", казва Симеонов. От начало той не е мислил предимно за цената, а е искал да осигури добра здравна система на служителите си. Но накрая системата дори не е била скъпа - общо малко над 500 хиляди лева за цялия период на епидемията, или около 100 лева на човек. За сравнение през 2020 г. "ВИП Секюрити" има приходи от 82 млн. лв.

Медицинската адвокатка Мария Шаркова разбира нуждата от подобни инициативи. "По време на ковид много осезаемо се забеляза, че проблемът е осигуряване на извънболнична грижа", казва експертката по здравеопазване. "Съвсем нормално е при неразвита извънболнична помощ и невъзможност пациентите да получат своевременна медицинска помощ, да се търсят други начини", казва тя.

Омикрон вълната сега вероятно ще бъде различна от предишните - по-малък процент от болните ще стигат до болница, но няколко пъти повече ще бъдат заразени и все пак ще имат нужда от лекар. Публичното здравеопазване вероятно отново ще бъде затруднено, макар и на други места - например в доболничната помощ. И инициативи като описаната отново ще влязат в употреба.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар