Unilever продължава опитите за разширяване на бизнеса чрез придобиване

Не е ясно дали компанията ще отправи нова оферта за подразделението за потребителски продукти на GSK

Все още не е ясно дали английската компания ще направи ново, по-добро предложение към GSK, след като първото - за 50 млрд. паунда, беше отхвърлено
Все още не е ясно дали английската компания ще направи ново, по-добро предложение към GSK, след като първото - за 50 млрд. паунда, беше отхвърлено
Все още не е ясно дали английската компания ще направи ново, по-добро предложение към GSK, след като първото - за 50 млрд. паунда, беше отхвърлено    ©  Reuters
Все още не е ясно дали английската компания ще направи ново, по-добро предложение към GSK, след като първото - за 50 млрд. паунда, беше отхвърлено    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Британската компания за потребителски стоки Unilever е решена да продължи опитите си за разширяване на бизнеса чрез придобиване на друга компания, става ясно от нейно съобщение. Преди няколко дни Unilever отправи оферта за потребителското подразделение на GlaxoSmithKline (GSK) на стойност 50 млрд. паунда, но тя беше отхвърлена.

Все още не е ясно дали английската компания ще направи ново, по-добро предложение към GSK. Дори и това да не се случи, то тогава компанията ще търси други възможности на пазара. "Бордът заключи, че бъдещата стратегическа посока на Unilever се крие в разширяване на присъствието в областта на здравето, красотата и хигиената", се казва в съобщението. В случай че придобиване на друга компания стане реалност, то английската компания планира да се освободи от хранителни марки, които не се представят на желаното ниво. "Съветът също така заключи, че големите придобивания трябва да бъдат придружени от ускорена продажба на марки и бизнеси с по-нисък растеж", добавят от компанията.

GSK има желание да се раздели с подразделението за потребителски стоки, като пред компанията има две възможности. Първата е то да бъде преструктурирано в независима компания, като това, изглежда, е желанието на изпълнителния директор Ема Уолмсли. Инвеститори в GSK, сред които и американската инвестиционна компания Elliot Management, са привърженици на втория вариант - дивизията за потребителски стоки да бъде продадена.

Според Лаура Хой, която е анализатор в компанията за финансови услуги Hargreaves Lansdown, шансът Unilever да отправи нова оферта е значителен. "Въз основа на новата стратегическа посока на Unilever, която включва повишен фокус върху растежа в сегментите на здравеопазването, красотата и хигиената, може да има още едно предложение, което да се разработва в момента", заявява пред BBC Хой. "Групата казва, че ще се насочи към възможности за придобиване в пространството и по-привлекателна възможност от тази няма", добави тя. Експерти смятат, че офертата на Unilever е под пазарната стойност на потребителския отдел на GSK.

Рейтинговата агенция Fitch отправи предупреждение към Unilever, че ако сделката стане факт, то английската компания ще загуби кредитния си рейтинг. Fitch изчисли, че предложението за подразделението GSK би довело до нива на нетния дълг на компанията, еквивалентни на 4.5 до 5 пъти печалбата преди облагане с данъци. Според експерти от агенцията намаляване на рейтинга на компанията от A на ВВВ би било неизбежно. Това е така заради надвишаването на прага от дълг, който е 3.3 пъти по-висок от печалбите преди облагане с данъци. Съществува и възможност за допълнително понижаване, но това би се случило едва ако компанията направи още придобивания, увеличи дивидентите, които би изплатила, и евентуално продаде активи.