Германски издатели са против премахването на бисквитките от Google

Онлайн издателите могат да загубят 70% от приходите си, ако бисквитките останат в миналото

От 2019 г. Брюксел разследва американската компания за начина й на събиране на данни
От 2019 г. Брюксел разследва американската компания за начина й на събиране на данни
От 2019 г. Брюксел разследва американската компания за начина й на събиране на данни    ©  Reuters
От 2019 г. Брюксел разследва американската компания за начина й на събиране на данни    ©  Reuters

Редица германски издатели и рекламодатели, сред които Bild и Politico, се обявиха против решението на Google да премахне бисквитките на трети страни от браузъра Chrome, съобщава Financial Times. Тяхното изкарване от употреба се очаква да бъде завършено до началото на 2023 г. Групата, в която участва и Федералната асоциация на дигиталните издатели на Германия, изпрати писмо до европейския комисар по конкуренцията Маргрете Вестагер, като в него твърдят, че Google би нарушил европейските закони, ако бисквитките останат в историята.

Ако бисквитките наистина бъдат премахнати, то издателите и рекламодателите няма да имат възможност да анализират поведението и предпочитанията на потребителите си. Това би нанесло сериозни щети на компаниите, тъй като това е ключова част от техния актуален бизнес модел. Проучване на Комисията за защита на конкуренцията в Обединеното кралство показва, че ако бисквитките останат част от историята, то около 70% от приходите на издателите ще бъдат заличени.

Според германските компании потенциалното спиране на бисквитките би нарушило отношенията на издателите с техните клиенти. "Издателите трябва да останат в позиция, при която им е позволено да искат от потребителите си съгласие за обработка на данни, без Google да взема подобно решение. Google трябва да уважава отношенията между издатели и потребители, без да се намесва", се казва в документа, видян от Financial Times, който също беше изпратен до комисията за конкуренция на ЕС.

"Много други платформи и браузъри вече са спрели да поддържат бисквитки на трети страни, но Google е единствената, която прави това открито и в консултация с органи за технически стандарти, регулаторни органи и индустрията, като същевременно предлага нови, алтернативни технологии", заявиха от американската компания в отговор на писмото до Вестагер.

Поредна битка Google - Европейския съюз

Според германските компании решението на американския ИТ гигант би помогнало на рекламния му бизнес, като причината е огромната база от данни, която Google ще събере за клиентите си. Жалбата на издателите цели да бъде открито разследване срещу търсачката. Тя вече е платила глоби на стойност 8 млрд. евро за три отделни случая. Ако жалбата бъде уважена, то Google може да плати до 10% от приходите си.

Google отложи изваждането от употреба на бисквитките с две години, за да може да запази бизнеса на онлайн издателите. Компанията наскоро започна и масирана лобистка кампания, която се концентрира върху Брюксел и спирането на опитите за ограничаване на пазарния дял на компанията. Освен това Google се опита и да повлияе на новите регулации за големите технологии, които се очаква да бъдат представени в близкото бъдеще.

От 2019 г. Брюксел разследва компанията за начина й на събиране на данни. Компанията също така обжалва пред Съда на Европейския съюз (ЕС) по-ранно решение за потвърждаване на глоба от 2.4 млрд. евро за популяризиране на собствена услуга за сравнение на пазаруване пред подобни такива на конкуренти.