Оптимизмът сред изпълнителните директори по света стигна 10-годишен връх

Той намалява в държавите, които са най-сериозно засегнати от инфлацията, сочи проучването на PwC

Близо 80% от анкетираните почти 5 хил. мениджъри са заявили, че очакват растежът на световната икономика да се ускори през следващите 12 месеца.
Близо 80% от анкетираните почти 5 хил. мениджъри са заявили, че очакват растежът на световната икономика да се ускори през следващите 12 месеца.
Близо 80% от анкетираните почти 5 хил. мениджъри са заявили, че очакват растежът на световната икономика да се ускори през следващите 12 месеца.    ©  Reuters
Близо 80% от анкетираните почти 5 хил. мениджъри са заявили, че очакват растежът на световната икономика да се ускори през следващите 12 месеца.    ©  Reuters

Миналата година беше изпълнена с икономически затруднения - инфлация, неотиващият си Ковид-19, проблеми с веригата на доставки и т.нар. Голямо напускане. Въпреки тези разнообразни проблеми, които бяха на дневен ред през миналата година, нивото на оптимизъм в изпълнителните директори относно развитието на икономиката през тази година достигна 10-годишен връх. Това показва годишното проучване на консултантската компания PwC.

Близо 80% от анкетираните почти 5 хил. мениджъри са заявили, че очакват растежът на световната икономика да се ускори през следващите 12 месеца. Най-сериозно увеличение на оптимистично настроени мениджъри се наблюдава в Япония, където 83% очакват икономически растеж. Това е увеличение от 16% спрямо нивата от 2021 г. Сред по-големите държави оптимизмът е най-висок в Индия, където 94% от изпълнителните директори очакват глобален растеж през следващата година, спрямо 88% през предходната година.

Въпреки че глобално спокойствието относно развитието на икономиката се увеличава, има региони, където процесът е обърнат. Страните, в които оптимизмът на анкетираните директори намалява, са тези, които най-сериозно усетиха последствията от различните икономически затруднения през 2021 г. - САЩ, Германия, Китай и Бразилия.

Най-значителен е спадът в Америка - 18%. Въпреки това местните изпълнителни директори са уверени в растежа на техните компании. САЩ също така остава и държавата, в която изпълнителните директори по света виждат най-добри изгледи за развитие на бизнеса си - 41% от респондентите са на това мнение, като след нея се нареждат Китай, Германия и Великобритания - съответно с 27%, 18% и 17%.

"Докато продължаващата пандемия и появата на нови варианти на вируса ни притесняваха през годината, високото ниво на оптимизъм на бизнес лидерите говори за силата и устойчивостта на глобалната икономика и способността на изпълнителните директори да управляват бизнесите си добре дори и в несигурни условия. Няма нищо "нормално" в света, в който работим, но вече свикваме с него. Виждаме разлики в нивата на увереност между страните, не липсват и предизвикателства, но е окуражаващо, че като цяло бизнес лидерите, с които говорихме, са настроени положително за 2022 г.", споделя Боб Мориц, председател на глобалната мрежа на PwC.

Киберсигурността и здравните рискове са най-големите заплахи за растежа

За втора поредна година мениджърите обособяват киберсигурността и здравните рискове като главните заплахи за икономическия растеж. Киберсигурността е най-важният въпрос за 59% от директорите на финансови институции, което е най-високият процент за даден сектор. След финансите се нареждат производство с 40% от анкетираните и потребителските стоки и услуги с 39%. Производството и потребителските стоки и услуги се превърнаха в една от главните цели на хакерите през последните няколко години, което обяснява покачването на киберсигурността в листа с приоритети. Здравните въпроси са най-важни за шефовете на хотели, като три четвърти от анкетираните директори в този бранш определят влиянието на здравните рискове за главна заплаха.

След тях се нареждат макроикономическата нестабилност, като инфлацията и Голямото напускане са главните причини за това притеснение. В понеделник Международният валутен фонд (МВФ) обяви, че очаква инфлацията да достигне средно 3.9% в развитите икономики и 5.9% в нововъзникващите пазари и развиващите се икономики през 2022 г. Започването на спада според МВФ ще се случи през 2023 г. Голямото напускане, което се отнася към тенденцията голям брой работници да искат да сменят работата си с нещо по-удовлетворяващо, когато имат възможността отново да работят от офис, също притеснява вземащите решения хора. Трудността, която в момента се изпитва за намиране и задържане на таланти също притеснява изпълнителните директори.

Нужни са повече усилия за изпълняване на климатичните цели

Проучването на PwC показва, че едва една трета от компаниите, чиито мениджъри са били интервюирани, са поставили конкретни цели за намаляване на въглеродните емисии. Процентът на компаниите, които са се ангажирали да постигнат нетни нулеви емисии, пада до 22%. По този начин изглежда, че климатичните въпроси не са приоритет на повечето компании и не залягат в краткосрочните им цели. Когато става въпрос за дългосрочни такива обаче, картинката се променя.

Даването на обещания за нетни нулеви емисии или въглеродна неутралност са ключова част от дългосрочните визии за развитие на компаниите. За това има няколко причини. Първата е, че широката публика, както и инвеститорите, държат все повече на подобни ангажименти. Втората е, че екологичната отговорност все повече се превръща в ключова част от изграждането на бранда на дадена компания. Също така подобни инициативи помагат за изграждане на връзка и доверие между компаниите и клиентите, което дава възможност за добавяне на стойност към продуктите или услугите.

"Новите изпитания за лидерите днес са глобалната пандемия и изменението на климата. Независимо от годината и типовете предизвикателства, забелязваме една константа, която винаги присъства и е от голямо значение, а именно - изграждането на доверие. Тази година доверието е свързано с всичко - от увереността на изпълнителните директори в нарастването на приходите им, до това дали тяхната организация е поела ангажимент за нулеви емисии. Гледайки в дългосрочен план, със сигурност ще има непредвидими обстоятелства и предизвикателства през следващите 25 години. Ние вярваме, че компаниите, които са основани на доверие, ще постигат устойчиви резултати и ще имат успех в бъдеще", обобщава Боб Мориц.