Отличието TOP Employer е висока оценка за грижата ни за служителите

Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България"

Отличието TOP Employer е висока оценка за грижата ни за служителите
Отличието TOP Employer е висока оценка за грижата ни за служителите

Визитка

Милена Драгийска управлява "Лидл България" от 2007 г., когато веригата стъпва на българския пазар. Започва кариерата си в "Lidl Германия" през 2002 г. като регионален мениджър продажби за регионите на Щутгарт и Карлсруе. След това продължава професионалното си развитие в централата на Lidl, където отговаря за различни международни проекти за Lidl International. Член е на Управителния съвет на Германо-българската индустриално-търговска камара, УС на Съвета на жените в бизнеса в България и УС на Фондация "Америка за България".

Г-жо Драгийска, в края на януари "Лидл България" получи сертификата TOP Employer за трета поредна година. Какво означава той за една компания?

Сертификатът TOP Employer означава, че една компания прилага световно утвърдени работодателски практики. Това е изключително висока и обективна оценка за това колко добър е един работодател. В процеса по сертификация TOP Employers Institute прави задълбочен независим одит на HR политиките, като анализът обхваща 6 ключови области - управление на хората, работна среда, привличане, развитие, ангажиране и обединяване. Фактът, че за трета поредна година получаваме това отличие, е признание, че въпреки кризата работодателските ни практики отговарят на едни от най-високите световни стандарти.

При един такъв сертификационен процес как изглежда българският работодател, сравнен с европейските компании?

- Отличия като TOP Employer доказват, че в България има стабилни и утвърдени компании, които по нищо не отстъпват на европейските. Тази година резултатът на "Лидл България" се покачва спрямо изминалата, като най-голямо подобрение има в области като ангажираност, благосъстояние, стратегия за управление на хората и дигитализация. Средният резултат на веригата е над средния за страната, а по определени показатели - като например работна среда, обучение и кариера - е дори над средния за бранша в Европа. "Лидл България" получава това отличие заедно с представителствата на Lidl в 24 от общо 30 държави, в които присъства - сред тях са Германия, Франция, Англия и други. Всичко това показва, че като работодател сме напълно конкурентни на компаниите в другите страни.

Кои са нещата, които направихте за вашите служители през последната година в отговор на все по-ясно очертаващата се икономическа криза?

- Продължихме да правим това, което се очаква от нас като работодател - да осигуряваме стабилност и спокойствие. Увеличихме възнаграждението на служителите в магазините ни, като предстои и в складовите бази. Въведохме нови придобивки като коледен бонус, бонус при пенсиониране. Увеличихме пакета за допълнително здравно застраховане. Въведохме и нова онлайн платформа, с която служителите могат по-лесно да планират обученията си.

Отворихме 4 нови магазина, включително и в нови градове като Троян. Така вече присъстваме със 109 магазина в 50 града. В резултат на това нараснахме и като екип. За периода януари 2021 - януари 2022 година служителите ни се увеличиха с 15% и днес сме 3737 души. За младите кадри проведохме младежките си програми - стажантска и практикантска, които предизвикаха двойно по-голям интерес. В стажантската ни програма кандидатстваха близо 120 български студенти, а 139 пълнолетни ученици проведоха своята практика в магазините ни. На фона на трудностите по цял свят продължихме да се развиваме и да се грижим за нашите служители. Затова и отличия като TOP Employer са повод за гордост за целия ни екип.

Предвид статистиката от последното преброяване какви са прогнозите ви за пазара на труда - ще става ли по-трудно намирането на кадри?

- Намирането на качествени кадри никога не е било лесно. Дали негативните демографски тенденции, които се очертаха, ще се задълбочат - времето ще покаже. Не бива обаче да забравяме, че това е двустранен процес - компаниите търсят хора, но и хората търсят добри работодатели. Затова е важно всяка компания да си задава въпроса "Какво търсят хората и как можем да им го предложим".

Всяка година правим вътрешни проучвания, за да разберем от какво имат нужда служителите ни. В резултат на едно от допитванията стана ясно желанието на служителите в магазините и складовите ни бази да им осигурим грижа, с която да възстановяват силите си, предвид физическата работа, която извършват. Така стигнахме до решението да осигурим масажни столове. Това е пример как работодателят трябва да се вслушва и да разбира какво е важно за служителите му, за да им отговаря по най-правилния и мотивиращ начин.

Още от Капитал