Airbus отчете рекордна печалба след 2 години на загуби

Европейският производител на самолети започва отново да изплаща дивиденти

Приходите са с 4% нагоре и достигат 52.1 млрд. евро, главно благодарение на ръст на продажбите на самолети за гражданската авиация
Приходите са с 4% нагоре и достигат 52.1 млрд. евро, главно благодарение на ръст на продажбите на самолети за гражданската авиация
Приходите са с 4% нагоре и достигат 52.1 млрд. евро, главно благодарение на ръст на продажбите на самолети за гражданската авиация    ©  Reuters
Приходите са с 4% нагоре и достигат 52.1 млрд. евро, главно благодарение на ръст на продажбите на самолети за гражданската авиация    ©  Reuters

Airbus отчете рекордна печалба от 4.2 млрд. евро за миналата година и възобнови разпределянето на дивиденти, след като през предходните 2 години френският производител на самолети регистрираше загуби. Това отбелязва повратна точка във възстановяването на компанията след спада по време на пандемията. Перспективите пред производителя се подобряват, като Airbus очаква да продаде 720 летателни апарата тази година в сравнение с 611 през 2021 г., съобщава Financial Times.

Коригираната оперативна печалба на групата възлиза на 4.86 млрд. евро в сравнение с 1.7 млрд. евро за предходната година. Приходите са с 4% нагоре и достигат 52.1 млрд. евро, главно благодарение на ръст на продажбите на самолети за гражданската авиация. За рекордната печалба допринасят и подразделенията за отбранителни средства и хеликоптери. Airbus ще изплати дивидент от 1.50 евро на акция, след като през последните две години не се разпределяше печалба за акционерите. Последният дивидент на компанията през 2019 г. беше по 1.65 евро на акция.

Въпреки добрите резултати главният изпълнителен директор на Airbus Гийом Фори предупреди, че пандемията все още не е приключила и е налице напрежение по отношение на доставките, логистиката и работната сила. Той прогнозира пълно възстановяване на пазара между 2023 и 2025 г. и определи миналата година като преходна от справяне с пандемията към възстановяване и растеж.

Компанията цели да постигне коригирана оперативна печалба от 5.5 млрд. евро и свободен паричен поток от 3.5 млрд. евро преди сливания и придобивания за тази година, приблизително колкото през 2021 г. Airbus също потвърди целта си да увеличи производството на еднофюзелажните A320 до 65 самолета на месец до лятото на 2023 г. Недостигът на работници и материали като компютърни чипове обаче поражда опасения дали веригата за доставки е в състояние да издържи на някои от по-амбициозните планове на Airbus.

Добри новини за авиоиндустрията

Резултатите на Airbus дадоха доза оптимизъм на авиоиндустрията, след като Air France-KLM също отчете подобрение на приходите и по-ниска от очакваната загуба. Оперативните приходи на компанията за последното тримесечие надминаха нивото от преди пандемията на фона на ръст на полетите на дълги разстояния. Мениджърите на другите големи европейски авиокомпании също изразиха предпазлив оптимизъм, че най-лошите разриви на пандемията са приключили и очакват разписанията на полетите през летния сезон да са по-натоварени.

Все пак несигурността в индустрията по отношение на цените и доходността остава в краткосрочен план. От Ryanair смятат, че ще е необходимо значително стимулиране чрез цените, за да се възстанови въздушният транспорт преди пиковия летен сезон.

Все още няма коментари
Нов коментар