Халите – събуждане в сърцето на Стара София

Проектът на Kaufland цели да върне първоначалното очарование на уникалното столично тържище като център за социални и културни дейности

Халите – събуждане в сърцето на Стара София
Халите – събуждане в сърцето на Стара София

"Хали" като дума за голям магазин за хранителни стоки е позабравена във всекидневната ни реч и сякаш се е превърнала просто в собственото име на емблематичната сграда в центъра на София.

Построена преди повече от век като първия съвременен покрит пазар, съществува десетилетия като оживено хранително тържище. След различни модели на управление днес обаче там липсва оживена градска глъч въпреки уникалната архитектура, атмосфера и локация на Централните хали.

Съхраняването и вдъхването на нов живот на стари исторически сгради не е нещо ново, а стара и богата европейска тенденция. С проекта си Kaufland се стреми не просто да изгради уникален сам по себе си търговски обект, а да възвърне обществената и културно-историческата роля на тази уникална сграда в сърцето на София.

"Работата ни по този проект е свързана с изключителната отговорност и респект както към автора на проекта, така и към гражданите на столицата. Търсихме оптимално решение за реализиране на съвременен начин на търговия при съблюдаване на културната стойност на сградата. Целта ни е да върнем в тази уникална сграда хората и да я превърнем в център за социални активности", казва арх. Мария Попмаркова, по чийто проект Централните хали се трансформират в магазин на Kaufland. "Нека да върнем първоначалното очарование на софийските Хали", допълва архитектът с богат проектантски опит в България и Европа.

Проект с кауза

Проектът е уникален и за компанията, тъй като "Kaufland България" съобразява цялата си концепция с неповторимата архитектура, конструкция и традиции на сградата. Целта е паметникът на културата, обичан и ценен от столичани, да се превърне в атрактивно място за малки и големи. Това ще бъде и единственият по рода си магазин на компанията.

Проектът е вдъхновен от оригиналните планове на арх. Наум Торбов и цели да възстанови автентичния вид на сградата, като освободи пространството и разкрие всички нейни архитектурни и културни елементи. Включва много реставрационни дейности за възвръщане на блясъка на старата софийска сграда 110 години след нейното създаване.

Проектът предвижда запазване на околното пространство и съществуващата растителност, които ще бъдат само облагородени и освежени. Няма да се правят никакви промени по фасадата, всички елементи по нея ще претърпят само и единствено реставрация, почистване, консервация. Няма да има никакво брандиране или реклама по фасадата на сградата.

Емблематичната метална конструкция ще запази оригиналния си вид със своите свободно стоящи колони и ще бъде съхранена за поколенията. Тя е изключително ценна, а металните елементи от конструкцията са произведени по поръчка в работилницата на Густав Айфел в Париж.

Цялостната организация на вътрешното пространство създава собствен дух и усещането, че посетителите се намират в покрито градско пространство със своите главни и второстепенни улици.

Различният магазин

Предвижда се да бъдат обособени две основни пешеходни оси, а в центъра на залата да бъде възстановен фонтанът по оригиналния проект на създателя на сградата арх. Наум Торбов, където посетителите ще могат да седят, почиват и общуват.

На главната търговска част ще бъдат разположени щандове за търговия, за да се създаде усещане за покрит градски пазар. Щандовете са създадени специално за този магазин - тентите им имат детайли, които повтарят елементите от витражите и металните конструкции, изработени са от дърво и естествени материали.

От самото създаване сградата е средище за търговия на дребно. Затова и стандартният продуктов микс на Kaufland ще се адаптира към особеностите и традициите на търговията в сградата.

Зоната за отдих и хранене

На второто ниво се предвижда обособена зона за отдих с кътове за храна и напитки, отделена от стените на сградата чрез стъклен под. Терасата е уютно отворено пространство с кафетерия и щандове за кулинарни специалитети, където посетителите ще се наслаждават на вкусни гозби и красиви гледки към отвореното пространство и архитектурните елементи във вътрешността на сградата. Проектът цели да внесе усещането за малък ретро площад.

Сутеренът - история и модерност

Сутеренът ще се превърне в интерактивна зона за археология и история, където посетителите могат да се запознаят не само с историята на сградата, но и с богатото археологическо минало на централната част на столицата.

Интерактивно представените разкопки ще са интересен фон за предвидената зона за културни събития и експозиции. За децата ще бъдат изградени специални интерактивни зони.

Спазването на законовите изисквания

Проектът за преустройство и реставрация на вътрешното пространство на Халите отразява коментарите на Специализирания експертен съвет за опазване на културни ценности към Министерството на културата.

В него са отчетени всички забележки и препоръки на Националния институт за недвижимо културно наследство и Министерството на културата.

Проектът се съобразява с изказаните опасения за разкриване на археологически останки в подземния участък на товарната рампа. Затова инвеститорът се отказва от всякакви изкопни работи и от първоначалното си проектно решение за понижаване нивото на подземната товарна зона. Вместо това са предложени алтернативни варианти за транспортния достъп и зареждането на търговския обект.

"Kaufland България" цени всяко мнение и дискусия, за да изгради най-доброто решение за бъдещето на Централни хали като емблематична столична сграда, място не само за пазаруване, но и за културен и социален живот. И тъй като обществените реакции за инвестиционното намерение на Kaufland не се еднозначни, веригата е създала специална информационна интернет страница за сградата и проекта, на която могат да бъдат разгледани архитектурните планове, детайли и визуализации, както и да бъдат споделени мнения, коментари, препоръки в страницата за обратна връзка.

Още от Капитал