"1984" + Шерлок Холмс + OneCoin = Storytel през 2022

Шведската компания за аудиокниги и българският й екип все повече залагат на собствени оригинални продукции

Лиза Василева, съуправител на "Сторител" в България
Лиза Василева, съуправител на "Сторител" в България
Лиза Василева, съуправител на "Сторител" в България    ©  Надежда Чипева
Лиза Василева, съуправител на "Сторител" в България    ©  Надежда Чипева

Преди десетина години едва ли мнозина са предполагали, че някои от най-бюджетните и награждавани филми ще се произвеждат не от големите холивудски студия за кината, а от онлайн платформи като Netflix. Сега по подобен път се опитват да поемат и някои от водещите компании, предлагащи аудиокниги. Те все повече залагат не просто на каталог от прочетени заглавия, а на собствени оригинални продукции, чрез които да привлекат аудитория.

Такива са и акцентите за 2022 г. на шведската платформа за аудиокниги Storytel. Тя възнамерява да предложи на своите потребители първия си аудиотеатър по класиката "1984" на Джордж Оруел, нови вълнуващи истории за легендарния Шерлок Холмс от книгите на Артър Конан Дойл и първото журналистическо разследване, което продуцират - това за финансовата измама OneCoin на журналиста от "Капитал" Николай Стоянов.

Слушай, колкото искаш

Storytel е основана през 2005 г. в Швеция от Йонас Теландер и Йон Хауксон. Според сайта на компанията потребителите ѝ в световен мащаб са над 1.81 млн. (което е ръст с 22% в сравнение с 2020 г.) Служителите ѝ са над 700 в 30 локации по света, а общо аудиокнигите на компанията на различни езици са над 700 хил. Пазарите, на които оперира Storytel, са 25, които обхващат и доста европейски държави, но не и САЩ и Великобритания.

Тя за разлика от класическия пазар на аудиокниги стъпва не на продажба на отделни заглавия, а на стрийминг модел, при който клиентите плащат месечен или годишен абонамент, срещу който могат да слушат колкото искат. Това е нещо, срещу което класическите издатели особено в САЩ се съпротивляват. В края на 2021 г. обаче шведската компания купи за 135 млн. долара един от големите търговци в САЩ - Audiobooks.com, така че очакванията са да се опита да наложи модела си и там, макар пред специализираното издание The Bookseller Теландер да коментира, че за такова решение "е твърде рано".

Единствени в България

В България компанията също навлезе чрез покупка. Тя стартира услугата си през декември 2018 г., след като предходната година придоби местното "Ди Ен Ди фактори", което оперираше Audioknigi.bg и предлагаше около 300 заглавия на български. Тогава към тях Storytel добавя и избор от около 40 хил. записа на английски. Към днешна дата каталогът е над 300 хил. аудиокниги, които са достъпни за българските потребители, като тези на български са се увеличили десетократно до над 3000.

Като единствената платформа за стрийминг на аудиокниги в България при стъпването си в страната Storytel нямат конкуренция. "Аудиокнигите са сравнително нов формат за България. Само допреди три години беше трудно да намерим и слушаме аудиокниги на български. На дискове и онлайн се разпространяваха ограничен брой заглавия", спомня си Лиза Василева, кънтри мениджър на компанията за България.

Така с навлизането си Storytel започва да развива една изцяло нова ниша. Корпоративните правила в Storytel не позволяват да се разкрие броят на потребителите от България. "Мога да споделя, че България като сравнително млад пазар за услугата расте с по-бързи темпове от тези на глобалната компания", казва Василева. "Съвсем естествено първоначално Storytel привлече хората, които вече познават формата, както и т.нар. early adopters - хората, които с интерес следят технологичните тенденции и са първите, които тестват новите технологии, а също и най-запалените читатели, за които аудиокнигите бяха шанс да четат повече. Потребителите започнаха да говорят за аудиокнигите и предимствата, които дават. И така, съвсем естествено, все повече хора решават да дадат шанс на формата и да тестват услугата", каза още тя.

Библиотека в телефона

Приложението е достъпно за мобилни устройства с Android и iOS операционна система. Засега устройствата на Huawei без Google услуги не са официално поддържани, но има алтернативи за инсталирането на приложението и на тях. През browser версията на Storytel единствено могат да се търсят и разглеждат книгите, докато в приложението могат да се слушат целите, като могат да се свалят и за offline слушане, докато нямате интернет. Също така в приложението е възможно разглеждането на цели секции на различна тематика като "Най-търсени", "Най-очаквани", "Вечните класики" и други, както и "Очаквайте скоро", където са поместени вече планираните за запис книги. Отделно има секция с препоръчани книги на базата на вече прослушаните книги.

Макар и с фокус върху слушането, Storytel предлага и е-книги за четене, като някои издания са налични и в двата варианта. В приложението потребителите могат да следят статистиката си за брой прослушани книги и часове от началото на използване на платформата. Отскоро има възможност и да се задава цел за брой прослушани истории за определен период от време.

Новост, която се очаква да бъде налична през първата половина на 2022 г., е възможността каталогът на Storytel да бъде слушан в Spotify. Двете шведски компании обявиха партньорството си през май 2021 г.

Абонаментът към този момент е 12.99 лв. на месец, като има възможност да се предплати за 6 и 12 месеца, при което единичната цена на месец пада в сравнение със стандартната такава. Отделно има и възможност за активиране на Family-план, при който може два отделни акаунта да слушат самостоятелно за сумата от 19.49 лв. на месец. От септември 2021 г. Storytel предлага 50% отстъпка от цената на абонамента си за студенти благодарение на партньорството си с платформата SheerID.

Колко слушат българите

Макар и да няма данни за активните потребители на Storytel в България, знае се, че през 2021 г. те са изслушали сумарно над 4 милиона часа, сравнено с почти 2 милиона за 2020 г. Косвени изводи поне за това колко хора се интересуват от компанията могат да се правят от акаунтите й в социалните мрежи. Във Facebook последователите на Storytel са повече от 450 хил. души, в Instagram - над 13 хил., a в YouTube - над 12.3 хил. Именно с данните от потребителите в социалните мрежи може да се каже, че съотношението жени-мъже е почти поравно, голямата част са в границите 18-44 години, живеят предимно в големите и средните градове и имат афинитет към технологиите.

Едни от най-слушаните книги от българските потребители през 2021 г. са поредицата за Хари Потър, "Шантарам" на Грегъри Дейвид Робъртс, "Тютюн" на Димитър Димов, "Шогун" на Джеймс Клавел, биографията на Илън Мъск, "На изток от рая" от Джон Стайнбек, "Човек на име Уве" от Фредрик Бакман, "Sapiens" на Ювал Ноа Харари, "Тънкото изкуство да не ти пука" на Марк Менсън, "Ана Каренина" на Толстой.

"Не е изненада, че най-търсената категория през миналата година е бил романът. Също много добре се представят детските книги, класиката и заглавията за самоусъвършенстване", каза Лиза Василева.

Предвидимо голяма част от ползвателите на Storytel слушат, докато се придвижват за и от работа или училище. "Друга голяма група слуша между 21 и 23 ч., когато изненадващо или не чак толкова се слушат предимно детски заглавия, т.е. родителите често използват аудиокнигите като алтернатива на четенето на книжка с децата вечер. Не малко хора заспиват със Storytel в слушалките около полунощ или вършат домашните задължения през уикенда като чистене, простиране, гладене и готвене отново в компанията на аудиокнига, или пък пътуват извън града и си пускат аудиокнига в колата. А има и един немалък процент слушатели в следобедните часове на делничните дни. Това беше изненада за нас, но предположението ни тук е, че хората, които извършват монотонна работа или работа, която не изисква непременно съсредоточаване, си пускат аудиокниги, докато работят", обясни Василева.

Какво ново през 2022

Заявката от Storytel е да продължат да увеличават каталога си в партньорства с издатели и автори. Акцентите на местния екип обаче са върху някои по-мащабни проекта, които излизат от формата на класическата аудиокнига.

Първият е драматизацията на "1984" на Оруел. "Това ще е ново преживяване за нашите слушатели, защото за първи път ще им предложим продукция с пълен набор от актьори, музика, ефекти - истински аудиотеатър", разказва Василева.

Вторият проект е за почитателите на Шерлок Холмс. Големият криминален писател Антъни Хоровиц пише нови истории за известния детектив специално за Storytel.

"Следващото голямо нещо, което подготвяме, е документална поредица за измамата на века - OneCoin и неговата създателка Ружа Игнатова, която ще излезе в Storytel през април. Поредицата е част от нашето оригинално съдържание, автор е журналистът от "Капитал" Николай Стоянов. За първи път продуцираме журналистическо разследване и се надяваме аудиторията ни да оцени какво сме направили", разкрива още Василева.

Към сериала, разказващ за фалшивата криптовалута, нейната създателка Ружа Игнатова и това как тя успява да привлече над 4 млрд. долара, има голям интерес от другите пазари на Storytel по света и екипът очаква да бъде преведен на английски, а след това и на локални езици. "Това се случва под носа на властите в България. За съжаление у нас нито медиите, нито МВР и прокуратурата обърнаха достатъчно внимание на този световен скандал. "Капитал" е от малкото издания, които се задълбочиха в темата, и затова поканихме Николай Стоянов да работи с нас по нея", казва българският мениджър на компанията.

Докато моделът се докаже

Тепърва ще се види доколко стрийминг моделът е финансово устойчив. Глобално приходите на Storytel растат и за 2021 г. надхвърлят 3 млрд. крони (294 млн. евро). Но компанията продължава да е на загуба, която се увеличава повече от два пъти до 410 млн. крони (39 млн. евро), като EBITDA също е отрицателна и възлиза на почти -17 млн. евро.

Българското дружество е едва от три години, като също бележи постоянно увеличаващи се приходи - от 500 хил. лв. за 2018 г., през 2.2 млн. лв. през 2019 г. до 3.3 млн. лв. за 2020 г., като вероятно за разлика от много други сектори тук локдауните може по-скоро да са помогнали. За 2021 г. все още няма отчет.

По обясненията на мениджмънта основните приходи на българското дружество са от абонаменти, а разходите са предимно инвестиции по разширяване на каталога от придобиване на аудио права, продукция и постпродукция на аудиокнигите и реклама.

"Екипът ни в България не е голям, но работим с доста външни автори, редактори и преводачи, особено по оригиналното ни съдържание, написано специално за Storytel. Работим също с десетки български актьори, които ежедневно записват книги в нашите студиа, а работим също и с външни студиа. Storytel създаде едно непрекъснато разширяващо се общество от хора с най-различни професии, които ни помагат да създаваме качествено съдържание", обяснява Василева.

Коя книга и кой да я чете

Според Лиза Василева при попълването на каталога екипът се води от новите заглавия на българската и международната сцена, за които компанията може да успее да осигури права. "Стремим се да има и разнообразие на жанровете - детска литература, книги за самоусъвършенстване, любовни романи, кримки и трилъри", казва тя.

А що се отнася до хората, които да правят записите, Василева споделя, че това е различна професия от работата в телевизията и на сцената: "Един нов актьор след кастинг често има и нужда от обучение в спецификите на работата с аудиокнигите, което прави нашият екип. Много често работим с професионални актьори, тъй като се стремим качеството на аудиокнигите, което предлагаме, да е най-доброто възможно."