ЕК започна разследване срещу Google и Meta заради рекламна сделка

Двете компании може да са постигнали съгласие да отслабват конкурентни платформи

Google и Meta могат да бъдат глобени от ЕК и Великобритания.
Google и Meta могат да бъдат глобени от ЕК и Великобритания.
Google и Meta могат да бъдат глобени от ЕК и Великобритания.
Google и Meta могат да бъдат глобени от ЕК и Великобритания.

Регулаторите за защита на конкуренцията на Европейския съюз (ЕС) и Великобритания започват съвместно разследване срещу две от най-големите технологични компании в света - Meta и Google. Причината е рекламно споразумение между двата гиганта, известно като Jedi Blue. Договорката е обект на разследване и в 15 американски щата.

Jedi Blue идва след решението на Meta през 2017 г., която тогава е известна като Facebook, да поддържа рекламна система, която ще съперничи на тази на Google. Съдебни дела в САЩ твърдят, че Meta се отказва от технологията през 2018 г., след като Google предлага на компанията преференциален достъп до своята система за наддаване за онлайн реклами. Като част от сделката Meta трябва да бъде първа на опашката при закупуване на рекламни места от Google. Впоследствие компанията спря инвестициите в конкурентни рекламни системи.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Регулаторите за защита на конкуренцията на Европейския съюз (ЕС) и Великобритания започват съвместно разследване срещу две от най-големите технологични компании в света - Meta и Google. Причината е рекламно споразумение между двата гиганта, известно като Jedi Blue. Договорката е обект на разследване и в 15 американски щата.

Jedi Blue идва след решението на Meta през 2017 г., която тогава е известна като Facebook, да поддържа рекламна система, която ще съперничи на тази на Google. Съдебни дела в САЩ твърдят, че Meta се отказва от технологията през 2018 г., след като Google предлага на компанията преференциален достъп до своята система за наддаване за онлайн реклами. Като част от сделката Meta трябва да бъде първа на опашката при закупуване на рекламни места от Google. Впоследствие компанията спря инвестициите в конкурентни рекламни системи.

"Конкурираща технология на Open Bidding на Google може да е била насочена с цел да я отслаби и да я изключи от пазара на показване на реклами на уебсайтове и приложения на издатели", каза в изявление европейският комисар по конкуренцията Маргрете Вестагер.

"Има други хора освен Google, които го правят. Това, което подозираме тук, е, че може да е имало споразумение между Google, а след това и Facebook, за ексклузивното използване на услуги на Google, а не на конкурентни такива. Това е огромен проблем", добави Вестагер пред Financial Times.

Европейската комисия (ЕК) също така проучва и възможността само Google да е злоупотребил с почти монополната си позиция в бизнеса, което би снело всякаква отговорност от Meta. "Това е публично документирано, проконкурентно споразумение, което позволява на Facebook Audience Network (FAN) да участва в нашата програма Open Bidding заедно с десетки други компании", заявиха от Google в отговор на разследванията. От социалната мрежа казаха, че според тях договорите им с различни платформи за наддаване за рекламни слотове, сред които и този с Google, само стимулирали конкуренцията.

Британският Орган за конкуренция и пазари (ОКП) също разследва сделката, като ЕК заяви, че ще има тясно сътрудничество с британските си колеги. Въпреки това от ОКП заявиха, че разследването на споразумението е част от по-голямо такова, което проверя практиките на Google при онлайн рекламни търгове.

ОКП проучва поведението на Google, когато става въпрос за услуги за наддаване рекламни пространства, които позволяват на издателите на новини и други продавачи да предлагат своето онлайн рекламно пространство на множество купувачи едновременно. Това прави търговете по-конкурентни, тъй като купувачите се опитват да направят по-висока оферта от някоя от другите желаещи компании.

Разследването в САЩ се води по подобни идеи - Тексас и 15 други американски щата твърдят в жалбата си срещу Google, че сделката с Facebook е сключена като част от усилията й да се противопостави на наддаването за реклами, което издателите искаха да използват, за да правят повече пари от реклама на своите уебсайтове.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    wao16469040291106572 avatar :-|
    Mariana Balakchieva

    "You can make more molecules of carbon, than all others molecules combined ."Neil de Grass Tyson

    Нередност?
  • 2
    wao16469040291106572 avatar :-|
    Mariana Balakchieva

    Nothing as simple and as pornographic as "googling" .

    Нередност?
Нов коментар