Българите са купили цигари за 3.4 млрд. лв., а бездимни - за още 200 млн. лв.

Увеличението не се обяснява с по-активно пушене, а с намаляла контрабанда и завърналите се в страната заради ковид-епидемията

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Ковид годините бележат устойчив ръст на пазара на тютюневи изделия - цигари, тютюн за пушене, нагреваеми продукти, дори без да се включват електронните цигари. По време на пандемията потреблението е пораснало и като брой късове, и като стойност и пазарът на тютюневи продукти бележи увеличение с близо 200 млн. лв., или 5.6% - от 3.572 млрд. лв. на 3.708 млрд. лв. според анализите на участниците на пазара. Само цигарите заемат близо 92% от тютюневия пазар, но пък продажбите им са се увеличили слабо - с 3.6% от 3.29 млрд. през 2020 г. на 3.407 млрд. лв. през 2021 г. Бездимните тютюневи късове са 5% от пазара, като тук реално са продуктите за IQOS, и са на стойност около 200 млн. лв., без в тази сума да бъдат включени самите електронни устройства за употребата им.

Компаниите на пазара не си обясняват продължаващия ръст с увеличеното пушене у дома заради дистанционната работа, нито пък с увеличен туристопоток през летния и зимния сезон. Техните предположения са, че намалялата контрабанда и множеството завърнали се от чужбина заради пандемията българи са в основата на 15-те млрд. изпушени цигари.

Да пушим евтино

Лидерите на пазара продължават да бъдат най-евтините цигари - 14.9% от потребителите са пушили цигари за 5 лева кутията, където лидер по продажби е брандът Karelia, а 35.9% от потребителите ползват цигари с цена 5.20 лв. за кутия, където лидер по продажби е брандът на ВАТ Rothmans.

Изминалата година е била силна за няколко тютюневи гиганти - Karelia, Japan Tobacco International и Imperial Tobacco, останалите компании отчитат спад в продажбите. След миграцията на марките на "Булгартабак" към глобалните брандове на ВАТ, която ги придоби, компанията е лидер на пазара, но топпродуктът й Rothmans все още е втори по продажби. За сметка на това пък ВАТ има още две марки в топ 10 на най-продаваните цигари, като едната е във високия ценови клас - Dunhill.

И с алтернатива

През последните години на пазара има една устойчива тенденция и тя е, че потреблението на алтернативи на класическите цигари продължава да нараства. Първата от тях е, че делът на бездимните тютюневи изделия е достигнал 5% от потреблението.

Нараства и потреблението на електронни цигари, по-специално на еднократните цигари, познати като електронни наргилета или вейпове. Според анализа на Агенция "Митници" през 2021 г. фирмите, вносители на такива продукти, са около 1300, а вносът е от Китай, Хонконг и Великобритания. Течностите за електронни цигари все още не подлежат на облагане с акциз и проследяване, както тютюневите изделия, но докладът на митниците показва, че само през 2021 г. митническата стойност на внесените електронни цигари като течности със или без никотин, устройства и еднократни вейпове е близо 47 млн. лв., при 7 млн. лв. през двете предходни години.

Изненадващ ръст на потреблението бележат и пурите и пуретите, чиито продажби достигат около 14 млн. къса през миналата година при 10 млн. къса през 2020 г.

Платените акцизи

По данни на компаниите и според годишните отчети за 2020 г. и 2021 г. на Агенция "Митници", платеният акциз за тютюневи изделия достига рекордните 2.9 млрд. лева за 2021 г., с 65 млн. лева повече от предходната година. По този начин тютюневите изделия генерират малко над 50% от общите приходи от акцизи, а другата голяма група с принос от около 43% е горивата, следвани от алкохола - със само около 5.4%.

Разпределението на различните категории тютюневи изделия по приходи и продажби варира през 2021 г. спрямо 2020 г., но цигарите са нараснали, както по обеми продажби, така и по размер на приходите и продължават да формират близо 95% от общите приходи. През 2021 г. общият обем на цигарите възлиза на около 15.2 млрд. къса в сравнение с 14.7 млрд. къса през 2020 г., докато обемът на продажбите и на приходите от акциз на тютюна за пушене и на нагреваемите тютюневи изделия спада. През 2021 г. митниците отчитат 71.1 млн. лв. приходи от тютюн за пушене и 45 млн. лева от нагреваеми изделия.

Все още няма коментари
Нов коментар