Христо Борисов, съосновател на Payhawk: Крайната ни цел е борсово предлагане

До края на годината първата българска млада компания еднорог ще удвои екипа си до над 300 души

Христо Борисов и Бойко Караджов основават Payhawk през 2018 г. Компанията издава корпоративни дебитни карти в комбинация с платформа за управление на разходи в десетки държави. Бизнесът преминава през няколко инвестиционни рунда, последният от които през март в размер на 100 млн. долара. Така Payhawk беше оценена на 1 млрд. долара и се превърна в първата млада българска компания еднорог. Набраният капитал ще бъде вложен в разширяване на бизнеса в Европа и на най-големия пазар на финтех услуги - САЩ. Плановете на Payhawk са до края на годината да увеличи двойно екипа си до над 300 души и освен в Амстердам и Париж, да отвори офис и в Ню Йорк.

Съоснователят Христо Борисов ще бъде сред участниците в тазгодишната конференция Fintech Summit 2022, организирана от "Капитал", в партньорство с F27. Тя ще се проведе в хибриден формат на 24 март. В първия панел от събитието Христо Борисов и един от първите инвеститори в Payhawk Васил Терзиев, който е и сред основателите на "Телерик", ще обсъждат как се отглежда еднорог в България. Повече за конференцията може да научите тук.

Има ли отражение върху бизнеса ви това, че сте първият български еднорог?

Да, това е и причината да мислим за финансиране по-рано от необходимото. Има значение най-вече от гледна точка на набирането на талант. Медиите по-често отразяват компанията и това играе роля за новите кадри. Хората искат да работят в компании, за които са чували. В момента има близо 200 човека, които кандидатстват при нас, а от тях ще вземем около 10.

При последния рунд бяхте обявили, че ще наемете 60 софтуерни инженери? Кога смятате, че ще се случи това?

В момента се случва. Вече сме наели около 15 човека, средно по пет-шест човека на месец. До септември трябва плановете ни за наемане хора да са се осъществили. Искаме да организираме така нещата, че да има достатъчно хора, които да внедрят новите служители в компанията. Опитваме се да растем устойчиво.

Беше ли ви финансово необходим този инвестиционен рунд?

Нямахме нужда да търсим инвестиция за минимум една година напред, но не искахме да бъдем в ситуация, в която да ни се налага да търсим, но условията да бъдат несигурни и заради това да спрем растежа. Затворихме финансиране от 115 млн. долара през ноември. А подписахме първия договор с нови инвеститори януари. Една от причините да го направим беше, че за три месеца бизнесът порасна толкова, че да ни позволи да вдигнем оценката. От друга страна, за нас беше важно да бъдем първият български еднорог и да достигнем до повече хора с тази новина. Друга причина бяха публичните пазари. Когато набираш стотици милиони, обикновено се включват фондове, закачени за тях.

Единият ви голям инвестиционен рунд беше малко преди пандемията, а другият малко преди войната в Украйна...

Първо беше коронавирусът. После беше скандалът с Wirecard, наш ключов доставчик, който фалира за два дни. И сега ситуацията с войната в Украйна. От всички неща войната най-малко ни афектира като бизнес модел. Нашият фокус и пазари са обвързани с ЕС, не обслужваме фирми извън съюза.

Какви са плановете ви за стъпване на американския пазар и колко трудно е да навлезете там?

В момента работим по това. Разликата е, че от гледна точка на финансови инструменти трябва да направим версия на продукта ни, която да работи за този пазар. От гледна точка на софтуерни услуги почти няма промени. Има различна регулация за работа с платежни инструменти в САЩ. Виждаме много добра ниша на пазара, която да атакуваме. Най-големият проблем, който чуваме за американски конкурентни фирми, е, че обслужват само САЩ. Ние представяме международен продукт. Ще таргетираме клиенти, които имат международен бизнес. Вече вътрешно имаме и екип, който работи фокусирано за САЩ. Надяваме се до края на годината да имаме и първи клиенти в Америка.

САЩ ли са най-големият пазар за финтех услуги?

Абсолютно. Пазарът е много хомогенен. В Европа в различните държави действат различни регулации, различни езици, валути, финансови системи, законодателства и това създава доста фрагментиран пазар. Докато САЩ са най-големият хомогенен пазар, който можем да атакуваме. Ще е много трудно компанията да стигне до публично предлагане, без да има добра стратегия за американския пазар.

Това ли ви е крайната цел - IPO?

Да. Не мислим много за това, но според мен това е по-реалистичен вариант, отколкото да търсим някой да придобие компанията. Ние оперираме в голям пазар, растем бързо и много бързо ставаме скъпи за компании, които биха имали интерес. Публичното предлагане е много устойчив вариант, защото тогава има възможност компанията да развие големия си потенциал със собствената си стратегия. Придобиване и сливане води до разфокусиране и различна стратегия. Ако успяваме да поддържаме този растеж, излизането на борсата би било добра стратегия.

Къде виждате Payhawk в края на 2022 г.?

Целта ни е да сме поне на два или три континента. Планираме да сме около 320 човека, вече наехме първите ни служители в Париж и Амстердам. Вече не само имаме клиенти от 30 държави, но и имаме офиси в шест. Планираме да имаме седми офис в САЩ.

Трудно ли се управлява подобен бърз растеж с офиси в различни държави с различна култура?

Не бих казал, че е лесно, но управляваме по хоризонтален начин. Екипите не са изолирани и работят по съвместни проекти без значение къде по света са. Два пъти в годината събираме цялата компания в България, за да може да прекараме достатъчно време като екип.

Ще участвате в конференцията FinTech Summit 2022. Как оценявате финтех сектора в България?

Не сме стигнали въобще до адекватни разговори с регулатори, правителство, законодателство. Има много иновации, които могат да се направят, но в една добре синхронизирана законодателна рамка. Трябва да може да се развиваме като сектор, не става въпрос само за успеха на една компания. Има вече финтех асоциация в България с ясни и конкретни предложения за промени, които могат да се направят в законодателството, за да се улесни работата на сектора, да се привличат компании от чужди държави, които да създават дружества тук. Планираме да кандидатстваме за лицензи за електронни пари. Искаме да се опитаме да го направим в България. Знаем, че не сме много конкурентоспособни спрямо други държави, но знаем, че това е начинът.

Кои държави от региона могат да бъдат за пример с по-развити финтех пазари от гледна точна на законодателство например?

Литва са много добър пример - успяха да привлекат много чуждестранни бизнеси с електронно правителство и с добра регулаторна рамка за финтех компании. Сега чуваме добри неща за Гърция и Кипър, които работят активно в тази посока, да се одобряват клиенти без хартия, с дигитални подписи, с шофьорски книжки и др., за да може бизнесът да е конкурентоспособен.

Можем ли да копираме добър пример за законодателство от друга държава и да го приложим в България?

Това трябва да кажат специалистите. Ние може да кажем какво е важно за бизнеса. Не само законодателството е важно, но и прилагането му и наличието на добър регулатор.

Какъв съвет бихте дали на млад предприемач, който сега стартира собствен бизнес?

Да го направи. Живеем в една от най-добрите среди за създаване на компания в момента. Има много капитал, има много хора, които са минали по този път и могат да дадат съвети. Няма най-добър момент, в който да започнеш компания. Ако някой иска да направи нещо, трябва да отреже всички възможни спасителни пояси около себе си и да се хвърли в дълбокото. Да се опита да влезе в този модел на оцеляване, за да може да извади най-доброто от себе си.

Как определяте успешен ли е бизнесът ви?

Успехът по дефиниция е да разгърнем максималния потенциал, който имаме като екип на огромния финтех пазар, който предлага множество възможности. На каква стойност ще бъде оценена компанията е функция на пазара. Важно е да се опитаме да станем горилата на пазара - компанията, която държи 60-70% от пазара.

Интервюто взе Константин Николов

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • + 1

    Компанията е интересна, а в същото време много малко се знаем за нея. Затова можеше да се зададат някои ключови въпроси, които обаче липсват в интервюто:

    - Какви са приходите на компанията? Само знаем, че струва над 1 млрд., но доколко е реална тази оценка, само хората с вътрешна информация знаят.
    - Как възнамеряват да се конкурират с продукти на гиганти като САП?
    - Как стигат до пазара, продажбена стратегия?
    - Не става ясно какви са трудностите на пазара в САЩ. Сякаш е загатнато, че трябва да се направи интеграция с платежните системи в САЩ, но не е напълно ясно.

    Имам и още няколко, но тези са основните.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал