Русенската разпределителна гара на онлайн пратките за Европа

Компанията "Инаут трейд", която организира доставките на електронни търговци, получава финансиране до 7.5 млн. евро от BlackPeak Capital

Растежът на създадената от Светлозар Димитров (в средата) и Лора Димитова "Инаут трейд" ще бъде подкрепен от фонда BlackPeak Capital, представляван от Ивайло Господинов и (вляво) и Ангел Стефанов (вдясно)
Растежът на създадената от Светлозар Димитров (в средата) и Лора Димитова "Инаут трейд" ще бъде подкрепен от фонда BlackPeak Capital, представляван от Ивайло Господинов и (вляво) и Ангел Стефанов (вдясно)
Растежът на създадената от Светлозар Димитров (в средата) и Лора Димитова "Инаут трейд" ще бъде подкрепен от фонда BlackPeak Capital, представляван от Ивайло Господинов и (вляво) и Ангел Стефанов (вдясно)    ©  Велко Ангелов
Растежът на създадената от Светлозар Димитров (в средата) и Лора Димитова "Инаут трейд" ще бъде подкрепен от фонда BlackPeak Capital, представляван от Ивайло Господинов и (вляво) и Ангел Стефанов (вдясно)    ©  Велко Ангелов
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Компанията "Инаут трейд", която организира доставките на електронни търговци, получава финансиране до 7.5 млн. евро от BlackPeak Capital.
  • Дружеството вече има склад 3 декара в Русе, нов център в Унгария и план за такъв в Германия.
  • С получените средства компанията ще купува конкуренти от региона.

Да пазаруваш от вкъщи е бързо, лесно и удобно - поне за потребителите. За онлайн търговците обаче стои въпросът как продуктите им да стигнат до домовете на клиентите, и то на приемлива цена. Задачата се усложнява допълнително, когато става дума за доставки зад граница. Тъкмо този въпрос решава русенската компания "Инаут трейд", която предоставя логистични услуги за онлайн магазини под бранда eushipments.com.

С мрежата си от над 30 партниращи куриерски дружества тя предлага обработване и доставяне на поръчки от интернет търговци до страните от Европейския съюз и Великобритания. През последните години бизнесът й трайно расте с дву- и трицифрени темпове, като за 2021 г. приходите достигат 8 млн. лв. А амбициите й са с новопривлечения инвеститор BlackPeak Capital да подсили органичния растеж и с придобивания в региона. Фондът ще вложи до 7.5 млн. евро, като над половината от сумата вече е внесена - срещу миноритарен дял в собственика на "Инаут трейд" "ЕУшипмънтс.ком".

От Русе за Европа

Русенската компания е създадена през 2012 г. от Светлозар Димитров и Лора Димитрова, които дотогава имат съвместен бизнес за мебели за баня. Необходимостта да оптимизират разходите за дистрибуция на продуктите си ги подтиква да отворят собствен офис за куриерски услуги, чието бурно развитие скоро го превръща в основното им занимание. Официалният термин, с който се определя дейността на дружеството, е интегратор на куриерски услуги. За разлика от класическите куриери, които превозват всякакъв вид пратки - писма, палети, b2b обеми, документи и т.н., "Инаут трейд" работи само в една сфера - обработване и доставяне на поръчки от онлайн търговци, посочва Светлозар Димитров. При това фокусът е конкретно към търговци, чиято цел е да продават зад граница.

Компанията на практика предлага на е-магазините модел, чрез който пратките да достигнат различни пазари в ЕС плюс Великобритания. Идеята е, че вместо самите търговци да търсят възможности да доставят пратките си в различните държави, "Инаут трейд" си партнира с местните големи куриери, осъществява комуникацията с тях по доставката на пратките. Отделно от това българското дружество поема и самото управление на поръчките, или т.нар. фулфилмънт, който включва складиране, обработване и управление на наличностите, окомплектоване на поръчките и превръщането им в куриерски пратки, които съответно да бъдат доставени.

Моделът на работа е така организиран, че компанията може да предложи индивидуални, персонализирани тарифи за всеки клиент в зависимост от нуждите на бизнеса му. От дружеството не посочват конкретен пример за цени, но потвърждават, че офертите им са под тези на класическите международни куриери. "В т.нар. първа миля всеки ден събираме от адреса на онлайн търговеца всичките му обеми за всички дестинации, т.е. тук имаме икономия от обема", разказва Димитров. Пратките от всички клиенти се събират в Русе, където "Инаут трейд" има 3 дка склад за фулфилмънт услуги. Той играе ролята на своеобразна фуния и в него пратките се обработват и се идентифицира закъде трябва да пътуват. Оттам се натоварват на собствени или наети превозни средства и се карат до съответния местен куриер партньор в държавата, за която са предназначени. "Което означава, че себестойността на услугата е много ниска, защото имаме т.нар. първа миля, която събира много обеми за много държави; имаме т.нар. средна миля, която свързва адреса на онлайн търговеца с местния партньор; и имаме последната миля, която е изключително важна по отношение на ценообразуването, тъй като в нашите партньорски взаимоотношения с местните куриери ние плащаме за вътрешнонационална, а не за международна доставка", обяснява Светлозар Димитров.

Невидимата ръка зад пазара

От 2013 г. българското дружество е изградило независима мрежа с над 30 такива логистични партньори в отделните държави в ЕС и Великобритания, като по думите на мениджърите във всяка от тях доставя с повече от една местна куриерска компания. Съществен плюс от сътрудничеството с локални играчи е, че това позволява да се отговори на специфичните нужди и предпочитания на потребителите на конкретния пазар - например в някои държави са предпочитани доставките до личен адрес, в други - до офис на куриера, в трети пък са популярни т.нар. шкафчета. А от "Инаут трейд" посочват, че благодарение на широката си мрежа от партньорства с местни куриери могат да предложат на клиентите си онлайн търговци над 600 метода за доставка.

Отделно от това, за 17 от европейските пазари, до които доставя пратки, българската компания предлага и възможност за продажба с наложен платеж. "Което означава, че това е много бърз старт и тест на пазара за търговец, без да интегрира някакви местни платежни процеси, картови плащания или каквото и да е. Тоест те могат да верифицират бизнес модела много бързо - отварят лек сайт, пускат най-продаваните продукти с наложен платеж и тестват какво се случва", изтъква мениджърът.

Разработената от компанията софтуерна платформа позволява и още нещо съществено - разплащания в различни валути. "Нашите местни партньори в отделните държави инкасират спрямо местното законодателство в местна валута. При нас постъпват плащания в шест валути, които минават през т.нар. транзитни сметки, откъдето софтуерът автоматично разбира на кого е съответната сума и я слага на опашка за изплащане. То също е напълно автоматизирано и се случва спрямо нуждите на клиентите - по тяхна преценка ние можем да им изплатим инкасираните средства в оригинална валута или в български левове", посочва Димитров.

По думите му компанията е лидер в сегмента си в България, като вече работи с близо 400 клиента, основно търговци на мода и аксесоари, козметика, хранителни добавки и дребна електроника. "Общо 91% от пратките са с тегло до 3 кг, като от тях 70% са с тегло до 1 кг", отбелязва той.

През 2021 г. около 70 от клиентите са аутсорснали логистичните си дейности в склада в Русе, като са заявили обработката на около 250 хил. пратки, отчита още мениджърът.

Дестинация: растеж

Освен собствения фулфилмънт склад в Русе "Инаут трейд" има сключени споразумения с фулфилмънт партньори в още девет държави за ползване на техни складови площи по подобен модел. А от няколко месеца вече работи и вторият й собствен склад, който е базиран в Унгария и позволява още по-бързо обслужване на пазарите в Западна и Централна Европа. Плановете на компанията са на следващ етап такъв собствен склад да бъде отворен и в Германия, където се генерира много голяма част от обемите на електронна търговия за цяла Европа.

Бурното развитие на онлайн продажбите в глобален мащаб през последните години се вижда ясно и във финансовите резултати на българското дружество - за петте години от 2016 до 2020 г. приходите и печалбата му се увеличават неизменно с дву- и трицифрени темпове на годишна база, като през 2020 г. оборотът достига почти 7.3 млн. лв., а финансовият резултат - почти 1.1 млн. лв. (виж таблицата). За 2021 г. ръстът е по-скромен - приходите за годината са от порядъка на 8 млн. лв., а печалбата е около 1.6 млн. лв., но очакванията са с разширяването на капацитета растежът да продължи.

Тук е и ролята на новия партньор в бизнеса - инвестиционният фонд BlackPeak Capital. През февруари през увеличение на капитала той придобива почти 39% от акциите на компанията срещу 4.5 млн. евро.

"Нашата инвестиция всъщност е двупластова - целият пакет може да достигне до 7.5 млн. евро", обяснява Ангел Стефанов, който е инвестиционен директор във фонда. Идеята е в основната си част средствата да бъдат използвани за придобивания на компании със сходна дейност от региона. Това би позволило на русенското дружество, което използва микс от собствен и нает транспорт, да оптимизира и натоварването на линиите за доставка, като превозва пратки не само основно от България към пазарите в ЕС и Великобритания, но и обратно към страната или от Западна към Централна и Източна Европа например.

Конкретният краен размер на инвестицията ще зависи от евентуалните възможности за придобивания, като от фонда уточняват, че вече се разглеждат и са набелязани потенциални цели както за хоризонтална интеграция, така и за вертикална - например свързана с различни методи на доставка, IT системи и др. Отделно от това част от средствата ще бъдат предназначени и за изпълнението на плана за органичен растеж на компанията и подпомагането на различни заложени в него инициативи.

"Мислим, че тази компания с общи усилия и с това финансиране ще може да порасне поне три пъти в следващите от три до пет години", обобщава управляващият партньор в BlackPeak Capital Ивайло Господинов. А крайната цел на основатели и финансов партньор е русенското дружество да е в европейския топ на сектора.

Фондът инвеститор

Вторият фонд за дялови инвестиции на оглавяваната от Росен Иванов и Ивайло Господинов BlackPeak Capital беше структуриран в средата на 2021 г. с първоначален капитал 68.5 млн. евро. Амбицията му е да инвестира между 5 и 10 млн. евро срещу миноритарно дялово участие в компании в напреднал етап на развитие от България, Румъния, Словения, Хърватия и Сърбия, на които да помогне да продължат растежа си. Средствата идват от Европейския инвестиционен фонд чрез програмите JEREMIE и COSME, Европейската банка за възстановяване и развитие и Международната финансова корпорация (IFC) от групата на Световната банка, както и от три пенсионни фонда - един от Румъния и два от Словения. До средата на 2022 г. екипът на BlackPeak Southeast Europe Growth Equity Fund има за цел общо набраната сума да достигне 120 млн. евро, като бъдат привлечени и нови инвеститори, включително от големите западни пазари.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал