Пивоварните гиганти Heineken и Carlsberg напускат Русия

Първата компания очаква загуби около 400 млн. евро, втората - "значителна непарична обезценка"

Heineken е първият западен пивовар, който обяви, че напуска руския пазар.
Heineken е първият западен пивовар, който обяви, че напуска руския пазар.
Heineken е първият западен пивовар, който обяви, че напуска руския пазар.    ©  Reuters
Heineken е първият западен пивовар, който обяви, че напуска руския пазар.    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Две от най-големите компании за производство на бира в света - нидерландската Heineken и датската Carlsberg, обявиха, че се изтеглят от Русия заради войната в Украйна. Макар и двете компании да имат силно присъствие на руския пазар, напускането му ще бъде по-тежко за Carlsberg. Причината е, че Русия и Украйна представляват 13% от приходите на датския пивовар за миналата година, докато при Heineken делът е едва 2%.

От базираната в Нидерландия компания заявиха, че очакват напускането на руския пазар да доведе до загуби около 400 млн. евро. За да се избегне сценарий, в който бизнесът на компанията бива национализиран, от Heineken обявиха, че ще запазят част от дейността си за преходен период от време. Причината е, че според компанията това ще даде най-добрата основа за "подреден трансфер" на бизнеса, съобщава Financial Times.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Две от най-големите компании за производство на бира в света - нидерландската Heineken и датската Carlsberg, обявиха, че се изтеглят от Русия заради войната в Украйна. Макар и двете компании да имат силно присъствие на руския пазар, напускането му ще бъде по-тежко за Carlsberg. Причината е, че Русия и Украйна представляват 13% от приходите на датския пивовар за миналата година, докато при Heineken делът е едва 2%.

От базираната в Нидерландия компания заявиха, че очакват напускането на руския пазар да доведе до загуби около 400 млн. евро. За да се избегне сценарий, в който бизнесът на компанията бива национализиран, от Heineken обявиха, че ще запазят част от дейността си за преходен период от време. Причината е, че според компанията това ще даде най-добрата основа за "подреден трансфер" на бизнеса, съобщава Financial Times.

"Заключихме, че собствеността на Heineken върху бизнеса в Русия вече не е устойчива или жизнеспособна в настоящата среда", се казва в изявление на компанията. Като добавят, че печалба от продажба на собствеността няма да има. Също така Heineken ще изплати заплатите на около 1800-те си служители в Русия до края на годината.

Heineken е първият западен пивовар, който обяви, че напуска руския пазар. Преди това от компанията бяха заявили, че спират новите инвестиции и доставки в страната. Малко след като нидерландският пивовар обяви решението си в понеделник, Carlsberg последва примера.

От датската компания заявиха, че решението за напускане на Русия ще доведе до "значителна непарична обезценка", но това не е повлияло при взимане на решението. "Взехме трудното и незабавно решение да търсим пълна продажба на нашия бизнес в Русия, което вярваме, че е правилното нещо, което трябва да направим в настоящата среда", обявиха от компанията в разпространено до медиите съобщение. "След завършването на този процес няма да имаме присъствие в Русия", добавят от датския пивовар.

Компанията заяви, че по-късно ще даде повече подробности за счетоводното въздействие на продажбата на бизнеса. Carslberg обяви започването на стратегическо преразглеждане на бизнес операциите в Русия в началото на март. По време на процеса руските пивоварни на компанията работеха, но излъчването на реклами беше спряно.

Carlsberg е на руския пазар от 2000 г., като тогава компанията придобива миноритарен дял в местната Baltika Breweries. Осем години по-късно датската компания купи мажоритарния дял в руския производител, като в момента за нея работят 8.4 хил. души в страната. По данни на датския пивовар това представлява малко над 20% от целия персонал на групата Carlsberg.

Все още няма коментари
Нов коментар