Киното е наполовина пълно

Ковид и дигиталните платформи стопиха бизнеса на салоните, но той бавно се възстановява

Зрителите в киносалоните през 2021 г. са наполовина от нивата през 2019 г. и достигат 2.5 млн. души
Зрителите в киносалоните през 2021 г. са наполовина от нивата през 2019 г. и достигат 2.5 млн. души
Зрителите в киносалоните през 2021 г. са наполовина от нивата през 2019 г. и достигат 2.5 млн. души    ©  Надежда Чипева
Зрителите в киносалоните през 2021 г. са наполовина от нивата през 2019 г. и достигат 2.5 млн. души    ©  Надежда Чипева
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Приходите от билети се възстановяват до 25 млн. лв. през миналата година, но числото е половината от генерираното преди пандемията.
  • Расте интересът към български филми.
  • Броят салони спада, а лидер в сектора с 46% пазарен дял е веригата Cinema City.

Последните две години кинобизнесът е в менгемето на ковид и бумтящите дигитални платформи за филми. Но след абсолютното дъно от 2020 г., когато зрителите се свиха 4 пъти, сега тече плавно възстановяване и пазарът е наполовина оздравял - при 5 млн. продадени билети преди ковид-19 миналата година числото е 2.5 млн., същото е положението и с приходите (виж графиките).

Трудните времена пречат и на поскъпването на билетите - средната цена през миналата година е била 9.7 лв., а за сравнение - в пиковата за кината 2017 г. числото е 9 лв. Като очаквано на най-платежоспособния пазар - столичния, цените са по-високи. Естествено, особено за големите вериги киносалони в моловете, филмът е основна част от бизнес модела, но продажбите на пуканки и напитки захранват допълнително приходите на операторите на салони, а десертът е от рекламите преди филма.

Двете едри промени

Ковид периодът за сектора може да се обобщи с две нови тенденции:

  • Гледа се повече бг кино - миналата година в топ 5 филми два са местни, очаквано останалите три са американски. Постъпленията при билетите от български филми са 3.5 млн. лв., или почти колкото преди пандемията, когато са 3.7 млн. лв. Числото за 2021 г. е почти 15% от общия оборот от билети.

  • Киносалоните бавно намаляват - при 74 работещи преди пандемията сега са с 10 по-малко по предварителни данни.

Големите на големия екран

В България от над десетилетие големите вериги в сектора са три и те са наематели в молове. Като най-старата - местната "Арена", се смали заради дългове - през май 2019 г. затвориха двата самостоятелни мегакомплекса "Арена Младост" и "Арена Запад" в София, а през април 2021 г. и салонът й в Стара Загора.

Логично най-посещаваните кина в страната са в големите градове, а София е с половината от салоните в топ 10 на най-посещаваните в страната за 2021 г. Варна е с два киносалона, а Пловдив, Бургас и Стара Загора с по един.

Най-посещаваното кино в страната със своите 14 зали е това на Cinema City в "Парадайс център" с цели 261 хил. продадени билета през 2021 г., от които приходите са почти 2.9 млн. лв. За сравнение - през предепидемичната 2019 г. приходите от продадените 555 хил. билета са точно двойни - 5.8 млн. лв.

Всъщност общо 6 от първите 10 кина в страната са на израелската верига Cinema City, която преди години се сля с британската Cineworld. Топът се допълва от другия голям играч в страната - "Кино Арена", с два от обектите ѝ - тези в The mall в София и в Grand mall във Варна. Третият голям играч - Cine Grand, е софийски и има две локации.

Cinema City, която влезе в България през 2006 г., управлява 7 салона в 6 града - освен двата в София има по един в Пловдив, Стара Загора, Бургас, Варна (там е и последно отворилият - през март 2019 г.) и Русе. За 2021 г. продадените билети в общо седемте киносалона са малко над 1 млн., а приходите от тях - почти 10.1 млн. лв. За сравнение - предепидемичната 2019 г. е била двойно по-силна със своите повече от 22.3 млн. лв. приходи от малко под 2.2 млн. продадени билета. Накратко, Cinema City е траен лидер с 43% дял при зрителите и 46% в приходите от билети. Отчетите на самото дружество показват, че преди ковид-19 приходите от дейността са около 28 млн. лв., а печалбата - 439 хил. лв. Очаквано през 2020 г. оборотът се сгромолясва до 9 млн. лв. и дружеството е на загуба 6.6 млн. лв.

Другият голям играч със своите седем киносалона е "Арена" на Стефан Минчев. Техният пазарен дял през 2021 г. е 20% (499 хил.) от продадените билети и 19% (4.7 млн. лв.) от общите приходи от билети. Разликата с предепидемичната 2019 г. е драстична - тогава приходите са били 12.5 млн. лв., а причината е затварянето на "Арена Младост" и "Арена Запад". Според Търговския регистър в най-силната година - 2016, "Кино Арена ВТ" има общо приходи над 29 млн. лв. После бизнесът е прехвърлен към "Кино Арена България" и преди пандемията постъпленията са 17.8 млн., докато 2020 г. падат до 4.3 млн. лв. От веригата не отговориха на въпросите на "Капитал".

Индийската Cine Grand последна дойде на пазара - през януари 2014 г., и има два обекта в София. Веригата държи точно 10% дял от пазара през миналата година с малко над 264 хил. продадени билета и с приходи от тях почти 3.2 млн. лв. Преди пандемията резултатите са почти двойни - с приходи от билети над 6 млн. лв. и общи постъпления според отчета 8.6 млн. лв.

В средата

Слабо популярната верига киносалони на Cineland на Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев е един от двата по-едри играча в по-малките градове в страната. Според сайта й тя разполага със седем постоянни киносалона (в Перник, Велико Търново, Плевен, Габрово, Карлово, Търговище и Сапарева баня) и пет летни, предимно по Черноморието (Перник, Велико Търново, Китен, Приморско и Ахтопол). Обектът в Перник отваря в края на 2021 г. За цялата 2021 г. веригата има продадени 102 хил. билета на стойност над 742 хил. лв. Предходната числата са дори под половината, а преди пандемията приходите от продадените им билети - над 1.2 млн. лв. Тук любопитна е връзката със Стефан Минчев и "Кино Арена" - съдружникът в "Синеленд" Божидар Илиев е бил в управлението на две дружества на Минчев. "Капитал" опита да се свърже с представител на веригата, но безуспешно.

Другият голям играч извън столицата е Latona с 9 действащи кина в 8 града - две в Разград и по едно в Шумен, Силистра, Свищов, Казанлък, Попово, Горна Оряховица и Козлодуй. През 2021 г. е работило и такова в град Исперих, но в началото на годината е затворило. Първото отворено, през 2015 г., е киното в предбалканския Казанлък. За 2021 г. продадените билети от веригата са почти 47 хил. за 345 хил. лв. Тук спадът в сравнение с преди пандемията е по-слаб - през 2019 г. зрителите са над 59 хиляди, а приходите от билети са над 483 хил. лв. Общо отчетените приходи според финансовия отчет за годината са в размер на почти 1.2 млн. лв. Още от създаването му през 2008 г. едноличен собственик на капитала в "Грация" - дружеството със седалище в Разград, чрез което оперира веригата, е Иван Христов. И тук представител на веригата отказа коментар.

Малките играчи в дома на киното

Сред "старите кучета" е "Дом на киното" в София. То е собственост на Съюза на българските филмови дейци, но от 2003 г. се управлява от "Арт фест" на Стефан Китанов. Дружеството е организатор на международния "София филм фест", като участва и във фестивалите "Киномания", CineLibri, Master of Art и др. Киното е част от мрежата на Europa Cinemas, финансирана от Европейския съюз. През миналата година то е продало малко над 17 хил. билета за 148 хил. лв. Докато през най-силната си година - 2018 г., билетите са били над 62 хил. за 447 хил. лв.

Христо Христозов, програмен директор в "Дом на киното"



Профилът на посетителите на "Дом на киното" е такъв, че това са предпазливите, интелигентните и съвестни хора - за които киното е съществена част от живота им, но и са най-отзивчиви на призива "стой си в къщи". Лятото и есента имаше голямо раздвижване поради ваксинацията и сертификатите. Филмите, които ще върнат напълно публиката в кината, ще са българските "Петя на моята Петя" (който е вече най-гледаният български филм за годината с над 76 хил. продадени билета към 27 март) и "Жълт олеандър" през април, както и чуждите блокбъстъри. На киноиндустрията в България пречат сайтовете за торенти и световните платформи за стрийминг като Netflix, Amazon Prime, HBO Max, както и българските Neterra.TV, Gledam.bg, "Филмира" и 7arts.

Пловдивският аналог "Lucky Дом на киното" работи от 2014 г., но съдружниците в "Пловдивфилм" стартират още през 2006 г., като първоначално наемат салоните на тогавашното кино, за да провеждат "София филм фест" и "Киномания". След като предишното кино затваря и няколко години не работи, Борислав Лалев и Янаки Дерменджиев (съдружник и в Cineland), а от 2020 г. той е заместен от Георги Иванов, съживяват "Лъки" и го правят "Lucky Дом на киното".

Най-силната година за обекта по брой продадени билети е 2019 г. с над 34 хил. и приходи 207 хил. лв. Това се равнява на 7% дял от публиката в Пловдив, която през същата година е закупила малко над 491 хил. билета. Миналата година е наполовина - продадените билети са почти 18 хил. за около 125 хил. лв. Киното също е фестивално и е част от Europa Cinemas.

В тази полуздрава ситуация 2022 г. започва оптимистично. Има повече произведени филми и по-активни зрители. Но завръщането към познатите нива едва ли ще се случи, а причината е в домашните филми на платформите.

Разпространителите

Разпространителите в индустрията са общо 208, но много с по едно заглавие. Най-големите и активни през последните години са "Форум филм" на Cinema City, "Александра филмс" на Стефан Минчев и част от групата на "Арена", bTV - част от едноименната група, "Арт фест" на Стефан Китанов, "Синелибри".

"Форум филм" разпространяват филмите на Disney, Metro-Goldwyn-Mayer и United International Pictures. Преди пандемията приходите са по около 10 млн. лв. От 2014 г. и bTV стъпиха в сектора, като разпространяват и чужди продукции, и български. "Александра филмс" е пионер в сектора. Приходите на дружеството през годините варират, но най-силна през последните 10 години е 2016 г., когато те са били 8.1 млн. лв. След това се движат по 6 млн. лв., а през 2020 г. падат до 1.7 млн. лв.

Българските стрийминг платформи

"Нетера+

Neterra TV, работеща чрез "Нетера комюникейшънс" на Невен Дилков, е платформа за българска телевизия, радио, музика и филми, като е създадена през далечната 2004 г. На нея могат да се гледат филмите от афиша на Cinelibri, български филми от последните години и български документални филми. Приходите на компанията варират през годините и са около 2 млн. лв. След 2017 г. те падат и се движат около 1 млн., а през 2018 г. дори падат под милион. През 2020 г. се увеличават и достигат почти 1.5 млн. лв.

"Гледам БГ"

Сравнително новата платформа е изцяло за българско кино и предоставя възможност на потребителите си филми, излезли на екран през последните 10 години, но и вечни класики като "Осъдени души" (1975), "Любимец 13" (1958) и "Таралежите се раждат без бодли" (1971). Компанията е учредена през юли 2020 г. от Николай Стоичков, Валентина Каролева и Александър Алексиев. Рано е да се говори за финансови резултати, но за половината година (2020 г.) дружеството "Ноу блинк плюс" има приходи едва 6 хил. лв.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    storm avatar :-P
    Storm Of Change
    • - 6
    • + 1

    Абе какви стрийминг платформи, 70% от "киното" в наши дни са филми за някакви комикси. Идете на български филм - обикновено е пълен салона. :) Това е показател по-скоро докъде се е докарала иднустрията на шамарещите се на награди афроамериканци :)

    Нередност?
Нов коментар