Китайски доставчици на BMW, VW и GM са обвинени в експлоатация в Синдзян

Част от производството на алуминий за автомобилните компании използва спорни трудови практики, твърди Horizon Advisory

В Синдзян е концентрирано около 9% от световното производство на алуминий
В Синдзян е концентрирано около 9% от световното производство на алуминий
В Синдзян е концентрирано около 9% от световното производство на алуминий    ©  Reuters
В Синдзян е концентрирано около 9% от световното производство на алуминий    ©  Reuters
Бюлетин Легал Компас Легал Компас

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Някои от най-големите автомобилни производители са свързани чрез доставчиците си със спорни трудови практики в китайския регион Синдзян. Това сигнализира доклад на американската консултантска компания Horizon Advisory, цитиран от Bloomberg. Опасенията за производството на алуминий повдигат въпросa за предполагаеми нарушения на човешките права във веригата за доставки на автомобилната индустрия.

Доставчици на BMW, General Motors и Volkswagen, както и на китайски производители на електрически превозни средства като Nio и BYD, са свързани според проучването с използването на насилствен труд в Синдзян. Сложността на съвременните вериги за доставки, в които суровините могат да преминат през множество страни и производители, преди да бъдат използвани в готови продукти, затруднява проследяването на връзките между заводите в Синдзян и крайните компании. А Китай многократно отхвърля международните критики към трудовите си програми и ги защитава като усилие за намаляване на бедността и безработицата.

Въпреки това САЩ и техни партньори санкционираха няколко физически и юридически лица с връзки със Синдзян и ограничиха вноса на памучни продукти, домати и соларно оборудване. От юли американският Закон за предотвратяване на принудителния труд на уйгурите ще забрани стоките от Синдзян, освен ако вносителите не могат да докажат, че за производството им не е използван насилствен труд.

VW заяви, че няма доказателства за такива практики сред своите доставчици и не знае да се използва алуминий от региона в производството ѝ. Компанията приема отговорността си в областта на правата на човека много сериозно, каза неин говорител и добави, че обвиненията се разследват и при проблеми договорите ще бъдат прекратени.

Веригите за доставки на много компании все още зависят от китайските промишлени политики, които превръщат принудителния труд в част от обичайния бизнес за производителите в Синдзян, каза пред Bloomberg Нейтън Пикарсич, съосновател на Horizon. Правозащитни групи и експерти на ООН от години сигнализират, че правата на малцинствените групи в Синдзян често са обект на посегателства.

Кои компании са замесени

Производителят на алуминий Xinjiang Zhonghe според доклада участва в трудови програми за работници мигранти. Xinjiang Zhonghe е доставчик на автомобилни компании, включително съвместни предприятия на GM и BMW. Beijing WKW Automotive Parts, която също е неин клиент според данните на Bloomberg, и е доставчик на автомобилни части и външни облицовки за китайското предприятие на VW, както и за BMW, BYD и Nio.

Сред доставчиците, за които се твърди, че използват принудителен труд, се споменава и публичната Tianshan Aluminum Group, в която преобладават китайски инвеститори, но дял има и Norges Bank Investment Management.

В Синдзян е концентрирано около 9% от световното производство на алуминий. Китай като цяло е осигурил около 60% от алуминия в света през 2020 г., а транспортът, включително автомобилната индустрия, е вторият по големина потребител на суровината.