Blackstone и фамилията Бенетон искат да купят италианската Atlantia за 54 млрд. евро

Инфраструктурната компания управлява летища в Ница, Сен Тропе, Кан и Рим, както и магистрали в 11 държави

Фамилията Бенетон е била под натиск да намери купувач за Atlantia след срутването на моста "Моранди", който е бил поддържан от подразделение на компанията
Фамилията Бенетон е била под натиск да намери купувач за Atlantia след срутването на моста "Моранди", който е бил поддържан от подразделение на компанията
Фамилията Бенетон е била под натиск да намери купувач за Atlantia след срутването на моста "Моранди", който е бил поддържан от подразделение на компанията    ©  Reuters
Фамилията Бенетон е била под натиск да намери купувач за Atlantia след срутването на моста "Моранди", който е бил поддържан от подразделение на компанията    ©  Reuters

Blackstone и Edizione, холдинговата компания, която управлява богатството на италианската фамилия Бенетон и е собственик на тяхната модна марка, са направили оферта за придобиване на италианската инфраструктурна група Atlantia. Цената на потенциалната сделка може да бъде 54 млрд. евро, в която влизат и близо 35 млрд. евро дълг на компанията. Офертата от 23 евро за акция ще е най-голямата сделка за придобиване на европейска компания и ще подпомогне инвеститорите на Atlantia, след като пандемията от коронавирус и срутването на моста "Моранди" в Генуа през 2018 г. подкопаха цената на акциите, съобщава Financial Times.

Тази оферта е направена по-малко от година след като Blackstone като част от консорциум, ръководен от държавната инвестиционна банка Cassa Depositi e Prestiti, се съгласи да закупи дял от подразделението на Atlantia Autostrade per l'Italia (Aspi) за 9.3 млрд. евро. Сделката за придобиване на Aspi се очаква да бъде завършена на 5 май, съобщават източници, запознати с преговорите. Blackstone и Edizione, които вече притежават 1/3 от Atlantia, потвърдиха своите намерения за придобиване на компанията. Ако сделката бъде приключена, Atlantia ще остане отделена от Aspi.

Офертата за придобиване оценява Atlantia на 19 млрд. евро. Към 1 декември нетният дълг на компанията е бил на стойност 35.3 млрд. евро, което прави цената на потенциалната сделка 54.3 млрд. евро. Според предложението акциите на Atlantia са оценени с премия от 24% спрямо котировките при приключването на търговията миналата седмица, преди да се появят слуховете за сделката. През май акционерите на Atlantia ще получат предложен дивидент в размер на 74 цента на акция. Според предложената сделка Edizone ще притежават 65% от компанията, а Blackstone - 35%.

Инфраструктурната компания управлява летища в Ница, Сен Тропе, Кан и Рим, както и магистрали в 11 държави.

Собственост на Atlantia

Фамилията Бенетон е била под натиск да намери купувач за Atlantia след срутването на моста "Моранди", който е бил поддържан от подразделение на компанията. Съобщава се, че Флорентино Перес, председател на Grupo ACS и президент на "Реал Мадрид", е работил по евентуална оферта за придобиване с участието на Brookfield Asset Management и Global Infrastructure Partners.

Предвид вече съществуващия дял на Бенетон, шансовете за конкурентна оферта са "изключително ограничени", отбелязват анализаторите на Cowan. "Трудно е да се види някаква реална пречка за приключване на сделката, както е планирано." Офертата оценява Atlantia на 11.5 пъти прогнозната печалба за следващата година, допълват те.

Според Refinitiv придобиването на Atlantia ще бъде най-голямата сделка в Европа, финансирана с частен капитал, като ще надмине офертата за 21 млрд. евро за логистичната компания Mileway и придобиването на веригата аптеки Boots от KKR за 11.1 млрд. паунда през 2007 г.