Netflix отчете спад на потребителите за пръв път от десетилетие

Акциите на стрийминг гиганта се сринаха с 25% в следборсовата търговия

Netflix обяснява забавянето отчасти с насищането най-големите пазари, но признава и влиянието на нарастващата конкуренция в лицето на стрийминг услугите на традиционни медийни групи като Disney, Warner Bros Discovery и Paramount
Netflix обяснява забавянето отчасти с насищането най-големите пазари, но признава и влиянието на нарастващата конкуренция в лицето на стрийминг услугите на традиционни медийни групи като Disney, Warner Bros Discovery и Paramount
Netflix обяснява забавянето отчасти с насищането най-големите пазари, но признава и влиянието на нарастващата конкуренция в лицето на стрийминг услугите на традиционни медийни групи като Disney, Warner Bros Discovery и Paramount    ©  Reuters
Netflix обяснява забавянето отчасти с насищането най-големите пазари, но признава и влиянието на нарастващата конкуренция в лицето на стрийминг услугите на традиционни медийни групи като Disney, Warner Bros Discovery и Paramount    ©  Reuters
Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Netflix отчете, че нетният брой на абонатите ѝ са намалели с 200 хил. през първото тримесечие на годината, и прогнозира, че още около 2 млн. потребители ще напуснат платформата през периода април - юни. Обявените резултати са неочаквани, тъй като компанията прогнозираше ръст с 2.6 млн. потребители, и слагат край на ерата на разрастване, продължила близо десетилетие. След новината акциите на стрийминг гиганта се сринаха с 25% в следборсовата търговия, съобщи Financial Times.

Компанията признава, че поддържането на ръста на абонатите е станало все по-трудно. Netflix обяснява забавянето отчасти с насищането най-големите пазари, но признава и влиянието на нарастващата конкуренция в лицето на стрийминг услугите на традиционни медийни групи като Disney, Warner Bros Discovery и Paramount. Заедно тези фактори са създали "препятствия за растежа на приходите", казаха от компанията. Отчетът бележи обрат в развитието на Netflix, която беше във възход по време на пандемията, но показа признаци на забавяне през последните периоди.

Споделянето на акаунти идва на прицел

Netflix оценява, че освен настоящите ѝ 221.64 млн. абонамента още около 100 млн. домакинства ползват услугата чрез споделяне на акаунти. Делът на тази група не се е променил особено през годините, но определено пречи на растежа, споделят от компанията. Изправена пред забавяне, сега платформата ще вземе по-сериозни мерки срещу тази практика, сподели един от изпълнителните директори, Рийд Хейстингс. Netflix тества механизми за таксуване на споделените акаунти в Чили и Перу.

Нетната загуба на абонаменти възлиза на 640 хил. в САЩ и Канада. Netflix повиши цената на услугата си в региона, като ефектът за приходите е положителен. Спад от 300 хил. е регистриран в Европа, Африка и Близкия изток и 350 хил. в Латинска Америка, показва още отчетът на компанията. Нетен ръст от 1.09 млн. абонамента има единствено в азиатско-тихоокеанския регион, но той не е достатъчен да изкара платформата на плюс. Netflix също така се оттегли от Русия след нейната инвазия в Украйна, което ѝ струва около 700 хил. абонати.

За широк отлив от стрийминг платформите сигнализира и проучване на анализаторската група Kantar във Великобритания. През първото тримесечие 1.5 млн. акаунта за различни услуги са били прекратени на Острова, като най-често посочваната причина е желанието за спестяване на пари. Домакинствата се опитват да съкратят някои разходи, докато инфлацията все повече изяжда техните бюджети.

Нов план ще залага на реклами

Netflix разработва опция за стрийминг абонамент на по-ниска цена, поддържан от реклами, разкри Хейстингс, след като дълго време беше противник на идеята. Очаква се новият план да бъде пуснат в рамките на 2 години. Възможността работи добре за Hulu и Disney и те се възползват от нея, каза Хейстингс.

Netflix заяви, че ще се опита да даде тласък на растежа, като подобри качеството на съдържанието. Но отчетът вероятно ще засили опасенията на инвеститорите за цената на стрийминг конкуренцията и заложените печалби. Netflix ще похарчи 19.2 млрд. долара за съдържание тази година, изчисляват от инвестиционната банка Jefferies, за да отговори на растящата конкуренция.

Главният финансов директор на компанията Спенсър Нойман заяви, че през следващите 2 години Netflix ще съкрати част от планирания ръст на разходите, включително за съдържание, поради по-бавния растеж на приходите, но инвестициите ще останат "агресивни" в дългосрочен план.