Новият брой: Накъде след вота
Close

Проблемите на Netflix може да са предупреждение за стрийминг бизнеса

За първи път от 10 години броят на новите абонати е по-малък от този на прекратилите абонаментите си

Проблемите, които Netflix отчете при последния си финансов отчет, може да се окажат ключови за бъдещето на бранша
Проблемите, които Netflix отчете при последния си финансов отчет, може да се окажат ключови за бъдещето на бранша
Проблемите, които Netflix отчете при последния си финансов отчет, може да се окажат ключови за бъдещето на бранша    ©  Reuters
Проблемите, които Netflix отчете при последния си финансов отчет, може да се окажат ключови за бъдещето на бранша    ©  Reuters
Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Гледането на филми и сериали през платформи за стрийминг услуги се превърна в голяма част от животите ни по време на пандемията. Нейният край обаче дойде и веднага започнаха да се появяват проблеми в индустрията, която в последното десетилетие се характеризира главно с увеличаване на абонатите и парите за продукции.

За първи път от 10 години насам американският гигант в бранша Netflix обяви, че е загубил повече абонати, отколкото е добавил през първото тримесечие на 2022 г. Това сложи край на десетилетие на стабилен ръст в компанията, което се отрази и на цената на акциите на компанията - тя падна с 35%, като загубата в стойността на компанията е малко под 50 млрд. долара.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Гледането на филми и сериали през платформи за стрийминг услуги се превърна в голяма част от животите ни по време на пандемията. Нейният край обаче дойде и веднага започнаха да се появяват проблеми в индустрията, която в последното десетилетие се характеризира главно с увеличаване на абонатите и парите за продукции.

За първи път от 10 години насам американският гигант в бранша Netflix обяви, че е загубил повече абонати, отколкото е добавил през първото тримесечие на 2022 г. Това сложи край на десетилетие на стабилен ръст в компанията, което се отрази и на цената на акциите на компанията - тя падна с 35%, като загубата в стойността на компанията е малко под 50 млрд. долара.

Netflix твърди, че причината за неочаквано слабите резултати е все по-жестоката конкуренция в бизнеса. Освен това от компанията изтъкват и факта, че са прекратили профилите на всичките си абонати в Русия, като това се равнява на около 700 хил. потребителски акаунта. Дали обаче зад проблемите на Netflix не стоят обстоятелства, които може да засегнат и другите страни в стрийминг войната?

Медийната индустрия от години се опитва да се напасне към модела на Netflix, след като интересът към телевизията и киното постоянно намалява. Това доведе до все повече компании, които искат да завладеят пазара - Disney инвестира милиарди, Discovery и WarnerMedia завършиха сливане този месец, а една от най-големите причина за това беше желанието да се конкурират по-добре със стрийминг гигантите. Дори новинарският канал CNN представи стрийминг услуга, макар и да не се радва на особена популярност.

Всичко това поставя няколко въпроса, чиито отговори може да съдържат ключа към бъдещето на бранша. Има ли такова нещо като твърде много опции за стрийминг? Колко хора наистина са готови да платят за тях? И може ли този бизнес да бъде по-малко печеливш и далеч по-малко надежден от това, което индустрията прави от години?

Препълването на пазара на стрийминг услугите е очевидно за всички. Освен Netflix големи играчи в този сектор на глобално ниво са HBO Max, Disney+, Amazon Prime. В САЩ ситуацията е подобна, като за вниманието на хората на американския пазар се борят още Hulu и Peacock на NBC.

Взимайки това предвид, изглежда естествено потребителите да стават все по-предпазливи към покачващите се цени на стрийминг услугите. Освен това вероятността те да прекратят абонамента си в момента, в който предаването, което гледат, приключи, също се увеличава. Това смята Кевин Уесткот, заместник-председател на консултантската фирма Deloitte. Според Deloitte 25% от клиентите в САЩ са прекратили услуга за стрийминг само за да се абонират отново за нея в рамките на една година. "Те са разочаровани, че трябва да имат толкова много абонаменти, за да получат цялото съдържание, което искат", казва пред Financial Times Уесткот.

След като резултатите на Netflix за първото тримесечие станаха известни, започнаха да се чуват притеснения за това дали компанията ще продължи сегашния си модел на работа. В последните няколко години компанията зад сериала House of Cards не пестеше средства за продукции, като исканията на сценаристи и актьори бяха изпълнявани, без да се мисли за цената. В последните пет години Netflix се опитва и да спечели "Оскар" за най-добър филм, което изисква съвсем различен тип филм от тези, които обикновено носят най-големи печалби на компанията.

"Ефектът върху нас ще се усети, ако новата реалност ги принуди да намалят своя програмен бюджет от 17 млрд. долара годишно", каза Майкъл Шамбърг, чийто документален филм от четири части за кризата с атомната централа на Три Майл Айлънд ще дебютира в Netflix следващия месец. "Като продуцент винаги мисля за тях като за първа спирка за представяне на оригинални идеи. Ако ръстът на абонатите им спадне и това ги принуди да намалят програмирането, ще спрат ли да поемат рискове за иновативни телевизионни предавания и филми за "Оскар", казва той пред Financial Times.

Дори и да не бъде взето решение за намаляване на програмния бюджет, остава въпросът дали оригиналното съдържание на компанията би могло да се конкурира по успешен начин с това на конкурентните стрийминг услуги. Apple продължава да увеличава разходите си за печелещи награди предавания като Severance, което се излъчва по Apple TV+. По Amazon Prime се очаква да започне сериалът "Властелинът на пръстените: Пръстените на силата", който е предистория на класическата трилогия, като източници от бранша твърдят, че за него са били похарчени поне 450 млн. долара.

"Реалността е с толкова много алтернативно съдържание, къде са новите неща, които просто смазват конкуренцията? Къде са новите франчайзи", смята Рич Грийнфийлд, анализатор в LightShed Partners. Тук е и моментът да се отбележи, че някои от най-хитовите продукции на Netflix скоро ще приключат - Ozark, Stranger Things, The Crown. Предисторията на Breaking Bad - Better Call Saul, което е едно от най-добре представящите се предавания на Netflix, започна последния си сезон.

Загубата на абонати може да доведе до неспазване на обещания

Съизпълнителният директор Рийд Хейстингс, който веднъж се закле, че никога няма да има реклами в Netflix, каза пред инвеститори, че компанията ще обмисли въвеждането на по-евтино ниво абонамент, в който ще има реклама. Надеждата на компанията е, че това ще бъде разработено до една-две години.

Друго обещание, което, изглежда, може да бъде нарушено, е това, че Netflix няма проблем с практиката абонати на компанията да споделят паролата за профила си с приятели, които нямат такъв. Това е възможно, защото Netflix няма лимит на броя устройства, на които даден акаунт може да бъде ползван. Ограничения обаче има за това колко от петте профила в акаунта може да използват услугата едновременно.

"Мислихме за това от няколко години, но когато се разраствахме бързо, това не беше висок приоритет за работа", казва на срещата Хейстингс. "И сега работим суперусилено върху това", казва той относно потенциалното присъствие на реклами в Netflix.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал