Съд продължи удара на КЗК по "Хиполенд"

След участие в протести срещу ГЕРБ комисията "откри" нарушения в промоция на веригата. Сега ВАС ще трябва да реши казуса

Участието в протестите докара на "Хиполенд" и масирана атака от други държавни органи: Икономическа полиция, НАП и Главна дирекция "Надзор на пазара"
Участието в протестите докара на "Хиполенд" и масирана атака от други държавни органи: Икономическа полиция, НАП и Главна дирекция "Надзор на пазара"
Участието в протестите докара на "Хиполенд" и масирана атака от други държавни органи: Икономическа полиция, НАП и Главна дирекция "Надзор на пазара"    ©  Юлия Лазарова
Участието в протестите докара на "Хиполенд" и масирана атака от други държавни органи: Икономическа полиция, НАП и Главна дирекция "Надзор на пазара"    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Ударът на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) срещу веригата за играчки "Хиполенд" се завъртя през трети съд, който отсъди в синхрон с антимонополното ведомство. Веригата е глобена формално заради промоция с продукти на Lego, защото нямало от всички модели във всички вериги постоянно. Реално, КЗК беше ползвана като бухалка срещу собственика на "Хиполенд" Мариан Колев, който се осмели да участва в протест срещу ГЕРБ.

Сега ще се чака окончателното решение на Върховния административен съд. А междувременно властта планира да смени членовете на КЗК, за да се спре с практиката да се удрят фирми по поръчка.

Първо: глоба след участие в протести

През ноември 2020 г. КЗК глоби "Хиполенд" със 125 хил. лв. след проверка по сигнал на потребител, а поводът е рекламна кампания на фирмата от април 2020 г. под мотото "-40% избрани модели Lego". В сигнала си до КЗК клиентът твърди, че на интернет страницата на дружеството не е означено, че промоцията е за продукти, които са в ограничени количества на склад. В сигнала до КЗК се посочва също, че "това е системна търговска практика на "Хиполенд" за привличане на клиенти със заблуждаваща реклама при чести промоции на силно занижени цени".

След направено проучване комисията стига до извода, че рекламната кампания заблуждава потребителите, тъй като в голяма част от каналите за комуникация липсва указание, че всъщност става дума за ограничени количества на промотираните артикули. КЗК е приела също, че използваното от веригата рекламно послание оставя впечатление сред потребителя, че ако не успее да осъществи покупка в онлайн магазина, би могъл да закупи желаната промоционална стока във всеки магазин на "Хиполенд" през целия период на провеждане на кампанията.

"Хиполенд" попадна под ударите на КЗК през ноември 2020 г., след като по време на летните протести срещу правителството на ГЕРБ собственикът на веригата Мариан Колев и служителите във фирмата застанаха открито на страната на протестиращите. Освен това Колев реагира остро и публично срещу полицейско насилие в началото на септември, когато двамата със сина му бяха напръскани със спрей по време на антиправителствените протести, вследствие на което възникнал риск за зрението им. Ден и половина по-късно НАП, митниците, МВР, Държавната агенция по метрология нахлуха за проверки в компанията. По-късно МВР съобщи, че тогавашният министър Светослав Терзийски лично се обадил на управителя да обясни, че акцията се прекратява. А през ноември КЗК излезе със заключение за нарушение по повод рекламната кампания и наложи 125 хил. лева глоба на веригата.

Първи съд: нарушения няма

През май 2021 Административен съд - София област, отмени решението на КЗК. Веригата за детски играчки "Хиполенд" не е нарушила закона и не е въвела в заблуждение потребителите. КЗК е тълкувала превратно фактите, когато е наложила глобата, постанови съдебният състав. Според съда посланието не е подвеждащо, защото компанията коректно предоставя актуална информация на потребителя чрез специални надписи дали стоката е налична. Освен това е налице ясен надпис, че "Хиполенд" не гарантира изрично наличността на стоката към момента на приключване на поръчката". Има и поето задължение от страна на търговеца при изчерпване на количествата да осъществи контакт с потенциалния потребител, за да му бъде предоставена допълнителна информация.

Въртележката до втори съд

КЗК обжалва това решение пред ВАС, който приема, че "разгледана по същество жалбата на КЗК е неоснователна" (решение от 01.11.2021 г.). Въпреки това ВАС връща делото за ново разглеждане от друг състав на съда на първа инстанция с цел събиране на нови доказателства. Назначена е експертиза съобразно указанията на съда.

И така се стига до решението от 14 април 2022 г., с което Административен съд София област отхвърля жалбата на "Хиполенд" и потвърждава решението на КЗК за санкциониране на "Хиполенд". Съдът смята, че "количеството на рекламираните продукти от различните видове е напълно недостатъчно да покрие критериите на добросъвестната реклама, като се има предвид големият оборот на дружеството и значителният брой стоки от този вид, които се предлагат и продават. Продуктът представлява детска играчка, чиято стойност не е висока и количество от порядъка на по-малко от 5 бройки или дори 10, 30, или 50 бройки от съответния продукт (каквато е наличността на рекламираните продукти в цялата страна) следва да се приеме като напълно недостатъчен да покрие съдържанието на понятието "достатъчна наличност", е записано в решението.

Съдът споделя изводите на КЗК, че с посланието "Можете да закупите този артикул и в някои от магазините в цяла България" "създава впечатлението за наличие на всеки промотиран продукт, във всеки физически магазин, по време на цялата кампания". Според съдебното решение "начинът на представяне на рекламата е подвел потребителя", че стоките, които се промотират са налични в магазините на търговеца в страната. Освен това, според съда, "Хиполенд" "не е представил обективната информация за ограниченото количество на различните видове продукти, за които се предвижда намаление от 40%" и това би могло да доведе "до заблуда у потребителя и до невъзможност да направи обоснован търговски избор".

"Хиполенд": Съдът забранява на бизнеса промоциите

"Съдът изземва функциите на КЗК и анализира с колко бройки от даден артикул е разполагал "Хиполенд" в началото на промоцията, като преценява на тази база, че тези бройки били "напълно недостатъчни", за да покрият понятието "достатъчна наличност". Само за протокола - в началото на промоцията общата наличност на всички промоционални артикули Lego във веригата е била 2550; в периода на кампанията са продадени 992 броя; в края на промоцията са останали наличности от общо 1558 артикула - т.е. над 61% от първоначалните наличности са били налични и в края на кампанията. В края на рекламната кампания само 6 от включените в нея 99 модела Lego са с изчерпана наличност в търговските обекти и в онлайн магазина, което съдът определя като "напълно недостатъчно", коментират в писмено становище юристите на "Хиполенд".

Според становището на "Хиполенд" "делото има голямо значение за бизнес средата в България, тъй като се създава опасен прецедент на бизнеса да се вменяват невъзможни за изпълнение изисквания към промоции и разпродажби на стоки. Никой търговец не е в състояние да осигури наличие на всички възможни продукти във всички магазини през целия период на промоция. Дори и при най-добро планиране евентуално изчерпване на един или повече продукти е възможно и не представлява нарушение, ако потребителите са коректно информирани за това. Също така превратната интерпретация на рекламата позволява търговецът да бъде санкциониран за обещания, които никога не е поемал в рекламните послания. Ако тази практика се утвърди, това може да доведе до административен произвол - контролните органи да санкционират когото и както преценят, независимо дали са налице обективни основания за това", заключават от търговската верига.

От компанията потвърдиха, че ще обжалват решението пред ВАС.