Meta расте по-бавно, но инвеститорите ѝ дават нов шанс

По-ниските резултати са заради растящата конкуренция и загубите от войната в Украйна

Марк Зукърбърг продължава да залага на дългосрочните инвестиции в изкуствен интелект и метавселената, които според него ще са важни за бъдещия растеж на компанията.
Марк Зукърбърг продължава да залага на дългосрочните инвестиции в изкуствен интелект и метавселената, които според него ще са важни за бъдещия растеж на компанията.
Марк Зукърбърг продължава да залага на дългосрочните инвестиции в изкуствен интелект и метавселената, които според него ще са важни за бъдещия растеж на компанията.    ©  Reuters
Марк Зукърбърг продължава да залага на дългосрочните инвестиции в изкуствен интелект и метавселената, които според него ще са важни за бъдещия растеж на компанията.    ©  Reuters
Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Собственикът на социалната мрежа Facebook Meta отчете най-бавния ръст на приходите си, откакто компанията се търгува на борсата. Въпреки това цената на акциите ѝ се покачи, тъй като печалбите са по-добри от очакваните предвид затрудненията от началото на годината като последиците от войната в Украйна и растящата конкуренция. Meta отчете печалба от 7.5 млрд. долара през първото тримесечие, което е с 21% по-малко в сравнение със същия период на 2021 г., но надвишава прогнозите на Уолстрийт. Приходите възлизат на 27.9 млрд. долара и са със 7% повече спрямо миналата година, съобщи Financial Times.

Компанията очаква негативните тенденции да продължат и през текущото тримесечие и прогнозира приходите да достигнат между 28 и 30 млрд. долара или по-малко от това, на което се надяват инвеститорите. Но неочаквано високата печалба и прогнозите за по-ниски разходи до края на годината, изглежда, са мотивирали пазарите и в следборсовата търговия акциите на Meta скочиха с близо 20%. Компанията понижи прогнозата си за разходите през тази година до между 87 и 92 млрд. долара вместо 90-95 млрд.

Марк Зукърбърг продължава да залага на дългосрочните инвестиции в изкуствен интелект и метавселената, които според него ще са важни за бъдещия растеж на компанията. Подразделението Reality Labs, което разработва метавселената и виртуална реалност, има нетна загуба от 3 млрд. долара за периода януари-март при приходи от 695 млн. долара.

В конкуренция с TikTok

Групата от приложения на компанията, включително Instagram и WhatsApp, регистрира 2.87 млрд. активни потребители дневно през тримесечието, или с 6% повече на годишна база. Увеличението на активните потребители е по-добро от очакваното, тъй като много потребители, особено по-младите, се насочват към алтернативи като TikTok. Зукърбърг предвещава Reels, функция в Instagram, която имитира TikTok, да продължи да се разраства. Компанията вижда потенциал за внедряване на рекламен модел в Reels, където потребителите прекарват средно 20% от времето си в Instagram.

Приходите от реклама, които стоят в основата на бизнес модела на компанията, са 26.9 млрд. долара и са малко по-ниски от предвижданите. Броят на рекламните импресии в приложенията на Meta се е увеличил с 15% на годишна база, но цената за реклама е с 8% надолу. Кремъл забрани Facebook, a социалната мрежа спря бизнеса си с руски рекламодатели. Макроикономическата несигурност, растящата инфлация и войната в Украйна карат много рекламодатели да съкращават бюджетите си.

За да продължи да увеличава потребителите си Meta ще трябва скоро да се насочи към развиващите се пазари, но там приходите от реклама на човек са по-ниски, коментират експерти. Затова компанията ще трябва да накара вече съществуващите потребители да консумират повече съдържание. За тази цел Meta залага на пряка конкуренция с TikTok и разработване на метавселената, която обаче изисква огромни инвестиции.

Промените в поверителността на Apple също бяха удар за бизнес модела на Meta, тъй като ограничиха способността ѝ да персонализира рекламите. През последното тримесечие на миналата година Meta отчете слаби резултати и загуби над 220 млрд. долара от пазарната си капитализация. Преди обявяването на новите резултати акциите ѝ бяха 49% надолу от началото на годината.