След безкешови плащания е време и за безкартови

Settle дава възможност за опростени плащания, удобни както за получателя на парите, така и за разплащащия се

След безкешови плащания е време и за безкартови
След безкешови плащания е време и за безкартови

Настоящото десетилетие ще се запомни с реализирането на малко очаквани глобални рискове, които доведоха до многократно ускоряване на вече протичащи процеси по автоматизация. В случая на пандемията и противоепидемичните ограничения само в рамките на 2 години бяха предизвикани структурни изменения в навиците за пазаруване. Потребители от всички възрастови групи и образователни статути в България рязко увеличиха нагласите си да пазаруват онлайн и да плащат електронно. Ако към края на 2019 г. по-малко от ⅓ от българите пазаруват редовно онлайн, то в края на миналата година те са близо 50%.* [1] Това води и до все по-голям дял на покупките, които се плащат безкешово, и желание на потребителите да управляват електронно средствата си. "Според наше проучване близо ⅔ от активните потребители отказват да пазаруват в обект, в който не могат да платят електронно", коментира Детелина Момчева, икономически директор платформата за мобилни плащания Settle. Компанията, която е основана в Норвегия преди 10 години, предоставя среда за приемане на електронни плащания както от онлайн, така и от физически магазини единствено през смартфон.

В същото време обаче България изостава значително с въвеждането на физическата инфраструктура за приемане на електронни плащания. По данни на Световната банка у нас има 1500 POS терминала на 100 хил. души население, докато в Естония например са близо двойно повече, а в съседна Гърция, която е печално известна с предпочитанията си към кеша, са 2400 на 100 хил. души. Видно е, че традиционните доставчици на платежни услуги се задъхват и не могат да отговорят на рязко променящите се изисквания на потребителите.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Настоящото десетилетие ще се запомни с реализирането на малко очаквани глобални рискове, които доведоха до многократно ускоряване на вече протичащи процеси по автоматизация. В случая на пандемията и противоепидемичните ограничения само в рамките на 2 години бяха предизвикани структурни изменения в навиците за пазаруване. Потребители от всички възрастови групи и образователни статути в България рязко увеличиха нагласите си да пазаруват онлайн и да плащат електронно. Ако към края на 2019 г. по-малко от ⅓ от българите пазаруват редовно онлайн, то в края на миналата година те са близо 50%.* [1] Това води и до все по-голям дял на покупките, които се плащат безкешово, и желание на потребителите да управляват електронно средствата си. "Според наше проучване близо ⅔ от активните потребители отказват да пазаруват в обект, в който не могат да платят електронно", коментира Детелина Момчева, икономически директор платформата за мобилни плащания Settle. Компанията, която е основана в Норвегия преди 10 години, предоставя среда за приемане на електронни плащания както от онлайн, така и от физически магазини единствено през смартфон.

В същото време обаче България изостава значително с въвеждането на физическата инфраструктура за приемане на електронни плащания. По данни на Световната банка у нас има 1500 POS терминала на 100 хил. души население, докато в Естония например са близо двойно повече, а в съседна Гърция, която е печално известна с предпочитанията си към кеша, са 2400 на 100 хил. души. Видно е, че традиционните доставчици на платежни услуги се задъхват и не могат да отговорят на рязко променящите се изисквания на потребителите.

"Това ни кара да вярваме, че България има огромен потенциал да бъде страна, в която се прескачат фазите на развитие. Следващото поколение платежни инструменти ще са такива, които не изискват POS терминал или карта, а осигуряват плащането единствено чрез смартфон", добавя Момчева. Това ще е продиктувано от факта, че огромен дял от хората - близо 70% от българското население - вече разполага със смартфон и го използва ежедневно. Думите й се подкрепят и от анализ на PwC, според който 2024 г. ще е пределната година, в която мобилните плащания ще станат повече от тези с дебитна или кредитна карта.

Една от възможностите, които мобилните плащания като тези на Settle позволяват, за разлика от картовите или банковите преводи, е "Плащане по поискване" (R2P - Request to pay). При R2P търговецът изпраща "покана" за извършване на плащане към потребителя с пълни детайли по сделката в рамките на платежната платформа. Така финализирането на продажбата е много по-лек процес, който освен това дава възможност за допълнително гъвкавост за търговците. Освен това R2P осигурява решение на проблема с "изоставените колички" и дава индиректна връзка с потребителя, в случай че онлайн поръчката е объркана и средствата трябва да бъдат възстановени.

Мобилните плащания са вече много популярни в САЩ, а в Китай през изминалата година са били над 50% повече в сравнение с разплащанията в брой или с карта. Въпрос на време е да навлязат и в Европа, особено в онези нейни части, където картовите плащания са сравнително слабо разпространени, както в България например.


[1]По данни на 2021 EUROPEAN E-COMMERCE REPORT