Софтуерът за бизнес разузнаване Truvity улеснява борбата срещу пране на пари

Александър Цанков - управляващ партньор в "Трувити" ООД

Софтуерът за бизнес разузнаване Truvity улеснява борбата срещу пране на пари
Софтуерът за бизнес разузнаване Truvity улеснява борбата срещу пране на пари

Визитка

Александър Цанков има 15 години международен опит в развитие на бизнеса, разработване на финтех продукти и създаване на компании. Има магистърска диплома по управленско счетоводство и контрол издадена от Икономически университет в град Виена. Започва работа като данъчен и финансов консултант, като успява да изгради дълбоко познание в сферата на финансите, счетоводството и одита, което по-късно развива и в предизвикателните пазари на Азия и Африка. Натрупаният международен опит му позволява да комуникира и ръководи екипи от разнородни специалисти, с които създават продукти базирани на "големи данни". През 2021 успешно приключва последния си проект във Филипините и веднага след това започва поредното начинание - създаването на нов продукт за бизнес разузнаване на хора и компании.

Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Визитка

Александър Цанков има 15 години международен опит в развитие на бизнеса, разработване на финтех продукти и създаване на компании. Има магистърска диплома по управленско счетоводство и контрол издадена от Икономически университет в град Виена. Започва работа като данъчен и финансов консултант, като успява да изгради дълбоко познание в сферата на финансите, счетоводството и одита, което по-късно развива и в предизвикателните пазари на Азия и Африка. Натрупаният международен опит му позволява да комуникира и ръководи екипи от разнородни специалисти, с които създават продукти базирани на "големи данни". През 2021 успешно приключва последния си проект във Филипините и веднага след това започва поредното начинание - създаването на нов продукт за бизнес разузнаване на хора и компании.

Създали сте софтуерен продукт, помагащ в борбата с пране на пари. Може ли да обясните какви са конкретните ползи от него за клиентите ви?

- Нашият софтуер - Truvity, прави проверки в над 1000 публични източника на информация, за да извади консолидиран профил на физическо лице или компания. Ползите от продукта са много, ще се опитам да ги онагледя с един пример:

Представете си, че сте адвокатска кантора и клиент иска правна услуга от вас. Вие вероятно бихте искали да знаете дали този клиент е свързан със санкционирано лице по закона "Магнитски" или пък се издирва от Интерпол. Също така би могло да е от значение, дали това лице е политик, кмет, народен представител, съдия или по някакъв начин свързан с такъв? Дали има негативна информация в медиите за него? С кого си партнира в компании, кои са съдружниците му и каква част от капитала притежава?

Ако трябва да го обясня с едно изречение - това е да познавате хората или компаниите, с които работите.

За кои сектори на икономиката може да бъде полезен Truvity и защо?

- Truvity има много и различни приложения - от това да проверите подизпълнители, партньори или потенциални клиенти, т.е.бизнес разузнаване, до борбата с пране на пари (AML screening).

Истинате е, че ако в момента си задължено лице по Закона за мерките срещу изпирането на пари, а те са много, е изключително трудно да извършиш необходимите проверки и да бъдеш в унисон с регулациите, освен ако не си голяма финансова институция.

До момента услугата за бизнес разузнаване беше "запазена" само за големите финансови институции. Сега, след разширяването на обхвата на регулациите за мерките срещу изпиране на пари на европейско ниво, той става необходим и на много малки и средни компании. Освен на традиционните финансови институции и застрахователи такова решение е нужно и на инвестиционни посредници, колективни инвестиционни схеми, обменни бюра, одитори, счетоводители, нотариуси, брокери на недвижими имоти, адвокати, частни съдебни изпълнители, заложни къщи, юридическите лица с нестопанска цел, професионални футболни клубове, политически партии и хазартни компании. Truvity таргетира точно тях, като идеята е да улесним достъпа им до полезна информация.

Какви видове проверки предлага продуктът, в кои бази с данни извършва тези проверки, за да е сигурен клиентът, че софтуерът предоставя достоверна информация?

- Регистрирайки се онлайн в нашата уеб платформа www.truvity.net, получавате достъп до нещо като "частен Google", но с информация от надеждни източници за това дали лицето, което търсите е: политик (Politically Exposed Person) или свързано с такъв (related party), какви участия в компании има и кои са съдружниците му, дали съществува негативна информация в медиите за лицето (Аdverse Media Entities) и дали това лице е санкционирано някъде по света - тема, която в момента е доста актуална. Платформата дава информация както за физически, така и за юридически лица.

За колко страни предлагате необходимата информация и на какъв срок от време се опресняват данните, за да са максимално актуални и полезни?

- В момента предлагаме информация за 12 държави в Югоизточна Европа, сред които са България, Румъния, Сърбия, Гърция.

Към днешна дата сме автоматизирали над 1000 публични източника, като повечето се обновяват ежедневно.

Предлагаме и абонамент, който е насочен и към малки и средни предприятия - достъпен финансово, лесен за ползване, без необходимост да знаете наизуст всички изисквания по Закона за мерките срещу изпирането на пари. Дори и физически лица, които не са задължени със закон, могат да използват Truvity, като си закупят онлайн предплатен достъп за 20 проверки например.

Какви са плановете ви - къде започвате да предлагате първо софтуера и в каква посока ще разширявате продажбите?

- Освен че екипът има опит във финансовата индустрия, преди да започнем развиването на продукта валидирахме интереса в региона, като проведохме интервюта с хора на ръководни позиции в индустрията. Те потвърдиха, че имат нужда от този софтуер. Затова ще приоритизираме предлагането в региона. Започваме в България и съседните държави - Румъния, Сърбия, Гърция и Северна Македония.

Кои са основните ви конкуренти и какви предимства смятате, че има вашият продукт пред тях?

- Засега в Югоизточна Европа не съществува аналогично комбинирано решение. В Западна Европа и Америка има такива решения, но за тях нашият регион е много фрагментиран, труден - различни езици и юрисдикции, и от тяхна гледна точка предлага по-малко потенциал за печалба. Ние разбираме ситуацията и познаваме добре локалните пазари, което ни позволява да започнем точно тук.

Относно развитието - гледаме на моментното предлагане само като първа стъпка. Амбицията ни е след няколко години да предлагаме глобален продукт, а следващите стъпките са - Централна и Западна Европа. Само за тази година сме планирали да обхванем около 20 държави, а в момента работим и по множество нови функционалности. Целим до края на 2022 да разполагаме с цялата информация за европейските държави на изток от Виена.

Как виждате бъдещето в глобален мащаб на софтуерните продукти, помагащи на компании и граждани в борбата срещу прането на пари?

- Ще стават все по-актуални и точно заради това разработихме Truvity без съмнения за огромния му потенциал. Бързото дигитализиране на икономиката и най-вече сферата на услугите, както и развитието на нови индустрии, като например крипто индустрията, обуславят този път.

А когато използваш дигитални услуги в условията на глобална икономика, има поне три основни характеристики, на които трябва да отговаряш - 1) да можеш да се идентифицираш от разстояние; 2) да можеш да провериш другата страна; 3) това да се случва по сигурен начин. Ако отговаряш на всички тези условия, можеш да предлагаш (почти) всяка услуга онлайн.

Дългосрочната ни визия е да обхванем всички тези фактори, така че очаквайте още новини от нас в скоро време!

Още от Капитал