Новият собственик на свързаната с България компания Clippings вече е еднорог и планира да увеличи екипа си в София

Софтуерният бизнес на платформата се отделя в нова компания - Design Technologies, управлявана от основателите Адел Закут и Том Малори

Основателите на Clippings Адел Закут и Том Малори развиват новосъздадената компания с екип в България Design Technologies
Основателите на Clippings Адел Закут и Том Малори развиват новосъздадената компания с екип в България Design Technologies
Основателите на Clippings Адел Закут и Том Малори развиват новосъздадената компания с екип в България Design Technologies    ©  Clippings
Основателите на Clippings Адел Закут и Том Малори развиват новосъздадената компания с екип в България Design Technologies    ©  Clippings

За развитието на една предприемаческа екосистема може да се съди не само от броя локални еднорози (бизнеси, оценени на над 1 млрд. долара), но и от международни такива, които избират да развиват част от дейността си в страната. Към момента милиардните частни компании, избрали да отворят офис в България, са по-малко от десет. От началото на месеца обаче броят им се увеличи с още една. Американската Material Bank, която преди година придоби свързаната с България платформа за продажба на дизайнерски мебели и осветление Clippings.com, получи инвестиция 175 млн. долара и оценката й достигна 1.9 млрд. долара, съобщават от Bloomberg. Компанията запази инженерния екип на Clippings в София и сега планира да насочи част от свежия капитал към разрастването му.

Иновация в мострите

Само за три години след основаването й американската Material Bank успява да достигне мечтата на всеки стартъп и да премине бариерата от 1 млрд. долара оценка. Зад нея стои предприемачът Адам Сандоу, който през годините е развивал различни проекти в областта на архитектурата. Бизнесът на Material Bank в основата си е платформа, през която дизайнери, архитекти и строители могат бързо и лесно да търсят и поръчат мостри от различни материали - през текстил до паркет. Каталогът съдържа стотици хиляди мостри, а доставката им до клиента е безплатна и се осъществява в рамките на няколко часа в САЩ и Канада. Material Bank не продава самите материали, а нейни клиенти са производителите им, които плащат, за да бъдат представени в платформата и да имат достъп до клиенти.

Отвъд платформата бизнесът на Material Bank представлява огромен роботизиран логистичен център, в който се съхраняват множеството мостри. При всяка поръчка робот отива до конкретните стелажи с избрани мостри, служител ги зарежда, след което роботът ги носи обратно за опаковане и изпращане. За да осъществява доставка в рамката на деня, складът на компанията е в близост до централата на FedEx в Мемфис.

Бизнес идеята на Material Bank се харесва както на клиентите, така и на инвеститорите и от 2019 г. до момента преминава през четири кръга на финансиране от общо 325 млн. долара. Последната и най-голяма инвестиция компанията получава в началото на май в размер на 175 млн. долара, която я изстрелва в списъка на еднорозите с оценка 1.9 млрд. долара. Сумата е предоставена от инвестиционната компания Brookfield Growth с участието на стратегически партньори като Fifth Wall, SoftBank Vision Fund 2 и RXR. Освен за развитие на технологията си от Material Bank използват свежия капитал за придобиването на други бизнеси и разрастване на портфолиото си. Първата от тях е през август 2021 г., когато сключват сделка за придобиване на британската Clippings, основана от Адел Закут и Том Малори, която има няколко връзки с България. Инженерният екип на компанията е в София, един от инвеститорите в бизнеса тогава беше Спас Русев, а Закут пък има български корени. Цената на сделката под формата на кеш и акции не беше публично обявена, но по думите на съоснователя Адел Закут е една от най-големите на българската технологична стартъп сцена.

Да бъдеш част от еднорог

Clippings започва като платформа, която дигитализира мебелните каталози и предлага прозрачно ценообразуване, отстъпки и организирана доставка. Бизнесът им е насочен към професионалисти, като архитекти и интериорни дизайнери, които купуват много на брой продукти. Към момента на покупката екипът на компанията се състоеше от близо 80 души, поравно разделени между бизнес звеното в Лондон и инженерния екип в София. Малко преди да продадат бизнеса си, Закут и Малори започват да развиват втори бизнес вертикал и предлагат софтуерното решение зад Clippings за поръчка и продажба на продукти. Таргетът им са средни и големи производители, а бизнес моделът им е базиран на абонаментен принцип, както и на процент от продажбите през платформата.

За разлика от други сделки за придобиване основателите на Clippings продължават да развиват бизнеса си и вече като част от Material Bank. "Промяна обаче се случи по отношение на вертикалите. Отделихме софтуерната част от бизнеса и създадохме вътрешно компанията Design Technologies, през която предлагаме SaaS решението ни. Платформата на Clippings се развива самостоятелно от екипа в Лондон", разказва пред "Капитал" Адел Закут. Той и Том Малори управляват новата фирма с изцяло български екип от 40 души, базиран в София. От началото на годината за главен технологичен директор е назначен Васил Поповски, който преди това беше част от екипа на Leanplum. Част от новата инвестиция на Material Bank ще използват именно за разрастване на екипа в страната, като целта е до края на 2023 г. да наброяват над 100 души, основно с инженерен профил.

От Design Technologies планират през септември да лансират първата версия на софтуерното решение. "В момента го предлагаме на пилотни клиенти и затворихме сделка с емблематичната италианска компания за мебели Moroso. Средните стойности на договорите ни с клиенти са за около половин милион долара", допълва Закут. Разделянето на бизнес дейностите помага за фокусиране на екипа и по-добри финансови резултати. Очакванията на Адел Закут са през 2022 г. Clippings да удвои приходите си спрямо предходната година и да надминат с 30-35% финансовите резултати от предпандемичната 2019 г.

На групово ниво от Material Bank планират да вложат инвестицията в придобиване на нови бизнеси, развитие на технологията и разрастване на дейността си в Европа и Япония. "Да бъдеш част от компания еднорог е нож с две остриета. Тази оценка е сериозна валидация на това, което правим, и вярата на инвеститорите, че бизнесът ще се развива. От друга страна, попадаме под светлината на прожекторите и други компании опитват да копират дейността ни", казва още Адел Закут. Той все пак е категоричен, че по отношение на развитието на Design Technologies екипът има, от една страна, свободата на работи като стартъп, а от друга, стабилността на милиардна компания еднорог.