McDonald’s продава ресторантите си в Русия

Веригата за бързо хранене очаква да загуби между 1.2 и 1.4 млрд. долара

Американската компания беше първата западна организация, която отвори обект в СССР
Американската компания беше първата западна организация, която отвори обект в СССР
Американската компания беше първата западна организация, която отвори обект в СССР    ©  Reuters
Американската компания беше първата западна организация, която отвори обект в СССР    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Американската верига заведения за бързо хранене McDonald's обяви, че продава бизнеса си в Русия. Решението на компанията идва два месеца след като ресторантите й бяха временно затворени, но развитието на войната в Украйна и обществената реакция са подтикнали ръководството към по-бърза реакция. Решението на McDonald's идва само ден след като Renault обяви, че продава бизнеса си в страната. Френската фирма заяви, че нейният дял от 68% в автомобилния производител "Автоваз" ще бъде продаден на руски научен институт, докато акциите й в Renault Русия ще отидат в Московската община.

Бизнесът на американската верига за бързо хранене ще бъде продаден на местен купувач, като McDonald's ще продължи да плаща заплати на служителите си, докато сделката не приключи. Освен това техните работни места ще бъдат запазени и при новия собственик. McDonald's е наела около 63 хил. души в Русия.

От McDonald's обясняват, че продължаването на бизнеса в Русия вече нито е устойчиво, нито съответства на ценностите на компанията. Също така това би довело и до куп практически и търговски предизвикателства. "Някои биха могли да твърдят, че осигуряването на достъп до храна и продължаването на работа на десетки хиляди обикновени граждани със сигурност е правилното решение. Но е невъзможно да се игнорира хуманитарната криза, причинена от войната в Украйна", заяви пред инвеститори изпълнителният директор на компанията Крис Кемпчински. Американската компания влезе на руския пазар преди 32 години.

Скъпо, но не необосновано

McDonald's заяви, че очаква да отчети финансови щети от 1.2 - 1.4 млрд. долара заради напускането на Русия и предвижда значителна валутна загуба. Въпреки това решението изглежда обосновано и от финансова гледна точка. От McDonald's казват, че след затварянето на ресторантите през март разходите на компанията са около 55 млн. долара на месец за заплати на служителите, лизингови плащания и за доставки.

Бизнесът на американската верига за бързо хранене ще бъде продаден на местен купувач.

Русия и Украйна осигуряват около 9% от приходите на McDonald's за миналата година, като трябва да се има предвид високият процент на фирмени ресторанти на тези пазари. Компанията притежава 84% от заведенията с жълто М в Русия, като останалите работят на франчайзинг. Локациите, които работят чрез франчайз, като цяло са по-печеливши за McDonald's.

Край на над 30-годишна история

Решението за напускане на руския пазар е важно и от символична гледна точка. McDonald's отвори вратите на първия си ресторант в Москва на 31 януари 1990 г. Тогава бяха обслужени над 30 хил. души и заведението на площад "Пушкин" трябваше да остане отворено с часове по-късно от планираното поради тълпите клиенти.

Американската компания беше първата западна организация, която отвори обект в СССР. По-малко от две години по-късно пък СССР се разпада и бива формирана Руската Федерация. "Имаше наистина видима пукнатина в желязната завеса", каза пред CNN Дара Голдщайн, експерт по руски въпроси в Williams College. "Беше много символично за промените, които се случваха", добави тя.

Все още няма коментари
Нов коментар