Toyota продължава да вярва в колите, задвижвани от водород

Компанията подписа меморандум за разбирателство с други две предприятия

Toyota подписа меморандум за разбирателство с две компании, като целта е засилване на проучването и производството на автомобили с водородни клетки
Toyota подписа меморандум за разбирателство с две компании, като целта е засилване на проучването и производството на автомобили с водородни клетки
Toyota подписа меморандум за разбирателство с две компании, като целта е засилване на проучването и производството на автомобили с водородни клетки
Toyota подписа меморандум за разбирателство с две компании, като целта е засилване на проучването и производството на автомобили с водородни клетки
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Европейското подразделение на японския автомобилен производител Toyota - Toyota Motors Europe, подписа меморандум за разбирателство с Air Liquide и CaetanoBus, според което трите компании ще работят заедно по разширяване на предложенията, задвижвани от водород. Това ще включва развитие на инфраструктура и автопарк, за да се ускори разширяването на водородната мобилност както за леки, така и за тежкотоварни превозни средства.

Триото ще се "насочи към цялата верига на стойността на водородната мобилност", като се започне от възобновяемото или нисковъглеродното производство на водород до инфраструктурата за зареждане с гориво. Първоначално фокусът ще бъде върху автобусите, леките търговски превозни средства и леките автомобили, с допълнителна цел за ускоряване на сегмента на тежкотоварните камиони.

Чрез проучване на съвместни възможности трите компании ще допринесат за появата на нови водородни екосистеми в цяла Европа, ключова стъпка за стимулиране на търсенето и улесняване на достъпа до водород за други приложения за мобилност. Това включва инфраструктурата и бензиностанциите, както и интегрираните предложения за превозни средства (лизинг и обслужване) на клиенти като таксиметрови компании, оператори на автопаркове, местни власти и други.

Мат Харисън, президент и главен изпълнителен директор на Toyota Motor Europe, каза, че това е изключително важна стъпка за реализиране на водородните амбиции на компанията. Toyota беше първият голям автомобилен производител, който започна да работи по разработването на превозни средства с горивни клетки. В тях водородът от резервоар се смесва с кислород, произвеждайки електричество, като това се случи още през 1992 г. През 2014 г. компанията представи Mirai, седан с водородни горивни клетки. От Toyota твърдят, че превозните й средства с горивни клетки не отделят "нищо освен вода от ауспуха".

Заедно с Mirai Toyota участва в разработването на по-големи превозни средства с водородни горивни клетки. Те включват автобус, който е наречен Sora, и прототипи на тежкотоварни камиони. Освен горивните клетки Toyota също разглежда използването на водород в двигателите с вътрешно горене, макар и сериозни успехи на този фронт все още да липсват.

Водородът не е за всеки

Макар и толкова голям играч в бранша на автомобилното производство да залага силно на водородните клетки, до момента като че ли това остава пазарна ниша. Hyundai е другият производител, който предлага подобен тип автомобил - Nexo.

Прототип на такова превозно средство разработва и BMW. Миналото лято BMW започна да тества превозни средства, които използват задвижване с водородни горивни клетки, като германският автомобилен гигант използва технологията "в ежедневни условия по европейските пътища". Отделните клетки на превозните средства са осигурени от Toyota, като BMW разработва пакета от горивни клетки и цялостната задвижваща система.

Друга компания обаче не се опитва да завземе част от пазара, като причината е неувереност, че водородът може да бъде адекватен заместител на горивото. Освен това съществуват и притеснения, че елементът би бил много по-нужен в други индустрии и използването му за задвижване на автомобили би черпело от ресурса.

Двама изпълнителни директори на големи автомобилни компании като че ли са най-големите противници на идеята за водородно задвижвани автомобили. Първият е собственикът на Tesla Илън Мъск, който през 2020 г. се обяви против, като тогава каза, че водородните горивни клетки са за глупаци (туитът на Мъск гласеше: fuel cells = fool cells).

След това той получи подкрепа и от изпълнителния директор на Volkswagen Херберт Дийс. "Зеленият водород е необходим за стоманата, химикалите, авиацията и не трябва да се озовава в колите. Твърде скъпо, неефективно, бавно и трудно за разгръщане и транспортиране. В крайна сметка никакви водородни коли не се виждат", заяви той в социалните мрежи.

Всичко това представя картина на разделен бранш, който не може да се обедини около идеята за водородни автомобили. По този начин, в случай че технологията наистина се окаже успешна, Toyota, BMW и Hyundai определено ще са на поне една ръка разстояние от конкуренцията.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал