Renault навлиза на пазара на водородни автомобили

Изпълнителният директор на компанията изрази съмнения, че водородът е отговорът на нуждата за постигане на нулеви емисии

Съмненията относно приложимостта на водорода в автомобилите остават, въпреки новината, че Renault представи нов такъв модел.
Съмненията относно приложимостта на водорода в автомобилите остават, въпреки новината, че Renault представи нов такъв модел.
Съмненията относно приложимостта на водорода в автомобилите остават, въпреки новината, че Renault представи нов такъв модел.    ©  Reuters
Съмненията относно приложимостта на водорода в автомобилите остават, въпреки новината, че Renault представи нов такъв модел.    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Френският автомобилен производител Renault обяви, че навлиза на пазара на водородни автомобили. Това се случва няколко дни, след като европейското подразделение на японския автомобилен производител Toyota подписа меморандум за разбирателство с CaetanoBus и Air Liquide, което ще засили усилията по разработването на модели, задвижвани от водород.

Френската компания представи първия семеен автомобил в Европа, задвижван с такова гориво - това е известният й модел Scenic, който беше спрян от производство през 2019 г. като част от мерките за намаляване на разходите. Той ще се завърне като електрически автомобил през 2024 г., а шест години по-късно ще се появи и версия, която е задвижвана от водород. Компанията обещава, че колата ще изминава 500 мили с едно зареждане.

Освен това първото превозно средство на Renault с горивни клетки, ванът Master, ще бъде пуснат за продажба през лятото. След това ще бъде представена и водородната версия на автобуса City Bus, каза членът на борда на френската компания Хайнц-Юрген Льов, цитиран от Reuters.

Renault обясни, че новата концепция на Scenic ще бъде изработена от 70% рециклирани материали и 95% рециклируеми, като се фокусира върху устойчивостта.

По този начин френският производител навлиза в сегмент от пазара, интересът към който не е твърде голям. Автомобили, които се задвижват от водородни клетки, за момента се правят от две компании - южнокорейската Hyundai с хечбека Nexo и японската Toyota с модела Mirai.

Миналото лято BMW започна да тества превозни средства, които използват задвижване с водородни горивни клетки, като германският автомобилен гигант използва технологията "в ежедневни условия по европейските пътища". Отделните клетки на превозните средства са осигурени от Toyota, като BMW разработва пакета от горивни клетки и цялостната задвижваща система.

Съмненията за водорода остават

Въпреки това съмненията относно това дали химическият елемент може да предостави адекватна алтернатива на конвенционалното гориво остават.

Един от най-големите проблеми пред технологията е нуждата от изграждане на съпътстваща инфраструктура. Например Обединеното кралство има само 11 водородни бензиностанции за автомобили, повечето от които са в южната част на страната. Други четири са в процес на изграждане, но купувачите вероятно ще бъдат предпазливи от това да поемат ангажимент за горивото, преди да се направят още станции. В САЩ местата за зареждане са едва 51.

Около тази идея се обедини дори и изпълнителният директор на Renault Лука де Мео. Той заяви, че автомобилите, задвижвани с водород, остават малко вероятно краткосрочно решение за пътуване с нулеви емисии.

"Водородът има роля. Тази година ще пуснем в продажба търговско превозно средство, използващо тази технология, и ще работим с бизнес партньори, за да го представим. Но на коли? Честно казано, кой знае. Предизвикателството е да направите разходите приемливи за клиентите и да инсталирате мрежа за зареждане. Все още има дебати относно това да се направи електрическата мрежа за зареждане достатъчно добра - и в сравнение с мрежата за зареждане с водород, която е проста", заяви той пред журналисти.

Той обаче не изключва развитието на технологията да доведе до положителен резултат. Де Мео разкри, че групата планира да тества изгарянето на водород директно в състезателен двигател като част от разширението на философията, изследвана от Alpine A4810. Plug Power се присъедини към екипа на Alpine Formula 1 като спонсор тази година, с конкретна цел за "разглеждане на различни решения за мобилност".

Известни противници на водорода са собственикът на Tesla Илън Мъск и изпълнителният директор на Volkswagen Херберт Дийс. Илън Мъск още през 2020 г. се обяви против, като тогава каза, че водородните горивни клетки са за глупаци (туийтът на Мъск гласеше "fuel cells = fool cells"). Дийс пък изрази опасения, че водородът би бил много по-нужен на други индустрии и използването му в горивни клетки би било изхабяване на ресурса.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    grigoo avatar :-|
    grigoo

    Бай Мъск умира от смях.

    Нередност?
  • 3
    nam16539923191124043 avatar :-|
    N M

    До коментар [#2] от "grigoo":

    Дали? Май ще се посмее, посмее, па накрая ще му ревне. Електрокарите на Найлон Мъск са бъдещето, но за кратко. Причини много, но ще ги научите друг ден.

    Нередност?
Нов коментар