Йевген Гриник, Ciklum: Прехвърлихме над 100 колеги от Украйна в София, но търсим и стотици местни

Войната ни накара да ускорим откриването на софийския офис, казва директорът на украинската компания, която е сред най-новите попълнения на българския IT пазар

Йевген Гриник, директор на "Ciklum България", в новооснования офис на компанията
Йевген Гриник, директор на "Ciklum България", в новооснования офис на компанията
Йевген Гриник, директор на "Ciklum България", в новооснования офис на компанията    ©  Личен архив
Йевген Гриник, директор на "Ciklum България", в новооснования офис на компанията    ©  Личен архив
Темата накратко
  • Ciklum е едно от най-новите попълнения на ИТ пазара у нас.
  • Украинската компания е имала принципни планове за откриване на софийски офис, но войната ускорява процеса.
  • Тя прехвърля и част от украинските си служители в София, но плановете й са да наема и да се развива с местни таланти.

Ciklum е компания за дигитални решения с украински корени и клонове в над 10 държави. Досега компанията е преминала през 5 инвестиционни рунда, като по изчисления на украинската платформа ain през 2019 г. компанията е имала пазарна оценка на стойност 150 млн. долара. Миналата година Ciklum придоби чешката софтуерна компания CN Group, а с отварянето на офиса си в София през 2022 г. засилва още международните си позиции. Гриник е в компанията от 7 години, като за този период е заемал няколко старши позиции в сферата на project management-а.

Защо избрахте да отворите офис в България?

Невероятният ИТ потенциал на Източна Европа ни е известен от години. От опит знаем, че талантите в този регион демонстрират високо ниво на професионализъм и задълбочени познания в основните технологични услуги. Навлизането на Ciklum в България е логична следваща стъпка в развитието на нашия бизнес, която ще отвори врати за българските ИТ таланти да изпробват силите си в предизвикателни международни проекти, насочени към цифрова трансформация.

ИТ индустрията в България се развива с бързи темпове, a Ciklum с удоволствие споделя своите знания и опит, като по този начин увеличава капацитета на страната на световния ИТ пазар. Не на последно място, България е много гостоприемна и отворена към света. Подкрепата на местната ИТ общност е радваща и Ciklum с удоволствие ще допринесе за развитието на професионални мрежи и мрежи за обмен на знания тук.

Колко души от украинския си офис преместихте?

Преместването на персонал не е основният ни подход към изграждането на екипа в България, тъй като се стремим да наемем стотици местни специалисти. Въпреки това сме щастливи, че имаме възможност да подкрепим нашите колеги от Украйна, които са били принудени да напуснат домовете си от съображения за сигурност. Общо в България вече има над 100 Ciklumers.

През какъв регулаторен процес преминаха компанията и служителите, за да придобият право на работа в България?

Завършихме правния процес по регистрация на местното ни юридическо лице в България през март 2022 г. Сега тя е официално част от групата Ciklum. Напълно функционираме и сме в процес на активно наемане на служители за свободните позиции. Предлагаме официални трудови договори и проверяваме дали отговаряте на условията за наемане на работа, преди да бъдете наети. Оказваме пълно съдействие на тези, които се нуждаят от разрешение за работа или статут на временна закрила.

Какви са финансовите разходи, свързани с преместването?

За всички преместени кандидати и служители компанията предоставя стандартни пакети за подкрепа, които покриват разходите, свързани с легализацията, настаняването и пътуването. Нашата цел е да направим процеса възможно най-гладък както за Ciklumers, така и за членовете на техните семейства.

Как се приспособихте към жилищните, здравните и детските нужди на служителите, които преместихте?

Знаем, че приспособяването към ново място може да е сложно. Правим всичко възможно този процес да протече безпроблемно, например като предоставяме подкрепа за първоначално настаняване за времето, необходимо за намиране на постоянно място за живеене.

След подписването на договора нашите служители имат право на медицинска застраховка и достъп до редовната здравна система на България. През цялото време работихме и за информационна подкрепа по различни аспекти на социалния живот, включително възможности за грижи за деца, статут на временна закрила и дори дейности за свободното време.

Миналата седмица проведохме уебинар за преодоляване на културните различия, за да помогнем на пристигналите в България да опознаят по-добре страната и обществото.

Партнирали ли сте си с държавни органи при осъществяването на този процес? Каква подкрепа ви оказаха?

Работим с редица консултантски компании, които ни помагат да се уверим, че действаме правилно: от регистрацията на компанията и изплащането на заплати до процеса на легализация, получаване на разрешителни за работа и осигуряване на правилния набор от обезщетения. Тези партньори ни помагат да поддържаме връзка с държавните агенции и власти, когато е необходимо, за да гарантираме, че сме напълно в съответствие с местните норми и разпоредби. Виждаме, че правителството приветства идването на ИТ бизнеса в страната и ние го оценяваме.

С какви предизвикателства се сблъскахте?

Мисля, че основното предизвикателство досега беше таймингът. Войната в Украйна ни накара да ускорим процеса по откриване на офиса ни в София. Трябваше да помислим как да правим нещата по-бързо, без да правим компромис с качеството и стандартите си. Съвместните усилия на нашите вътрешни екипи направиха това възможно и сега нашият офис е готов и приветства първите ни служители.

Навлизането в нова страна прилича на създаването на отличен цифров продукт - трябва да започне със задълбочено проучване, за да се разбере как трябва да работи при определени условия. Хората в България са приятелски настроени, гостоприемни, сърдечни и изключително грижовни, подобно на украинците. Независимо от това, предварителното проучване на местното законодателство, пазара на труда, данъчната и здравната система е необходима домашна работа.

Какви нови предизвикателства очаквате?

Конкуренцията на пазара на таланти е основно предизвикателство в световен мащаб. България не прави изключение. Конкуренцията за таланти сред технологичните компании е подобна на тази, която наблюдаваме на други водещи пазари в Европа, Азия и Америка.

Въпреки това съм сигурен, че Ciklum може да привлече хора, които споделят нашата култура, основана на иновациите. В тази връзка мотото ни "Бъди смел, а не отегчен" отразява начина ни на живот - да сме готови да посрещаме различни предизвикателства и да се осмеляваме да ги решаваме с иновативни идеи. Ciklumers винаги имат възможност да окажат реално влияние, работейки за глобални клиенти като TUI и прилагайки в максимална степен собствените си знания и умения. Вярваме, че нашата култура, ценности и възможности за работа по дефиниращи индустрията цифрови трансформации ще ни помогнат бързо да утвърдим репутацията си на местния пазар.

Какво би могла да направи българската държава, за да създаде по-благоприятна среда за украинските компании, които искат да преместят дейността си тук?

България е привлекателно място за технологични предприятия с редица предимства, които вече обсъдихме. Въпреки това в условията на глобален пазар всички държави трябва да работят непрекъснато за поддържане и подобряване на своята конкурентоспособност. Става дума най-вече за увеличаване на техническия опит на страната, както и за развитие на местната ИТ екосистема. Разбира се, законодателната система трябва да бъде в крак с динамичните темпове на цифровата индустрия и да гарантира, че данъчните, трудовите и социалноосигурителните условия са добре адаптирани към извършването на стопанска дейност в световен мащаб и към бързо променящия се икономически пейзаж, включително към последните тенденции като работата от разстояние.

В тази връзка трябва да подчертая, че българското правителство е повече от гостоприемно - и от нашия опит мога само да оценя усилията, които България полага, за да привлече ИТ компании в страната.

Бихте ли могли да направите приблизителна оценка на годишния принос на вашата компания за българската икономика (чрез данъци, заплати, създаване на работни места и др.)?

Трудно е да се определи годишният ни принос, тъй като все още има много месеци до отбелязването на първата ни годишнина в страната. Но при плановете ни да наемем няколкостотин ИТ специалисти в България можете да оцените въздействието върху икономиката чрез данъци и други вноски, да не говорим за допълнителните икономически ефекти. В този случай обаче числата са само част от историята - затова бих искал да посоча мултипликаторите и допълнителните ползи, които носим тук. Нашият международен опит и глобални клиенти определено ще откроят България на световната ИТ карта, без да споменаваме укрепването на местния ИТ потенциал на страната.

Знаете ли за други украински компании, които са отворили офиси в България?

Знам за няколко украински ИТ компании, които отвориха нови офиси в България, а няколко други обмислят тази възможност. Самото естество на ИТ бизнеса е подходящо за работа в международен план, а разширяването на дейността на нови пазари е естествено за предприятията, които отбелязват силен растеж. За Ciklum винаги е от съществено значение да допринася за местната общност: независимо дали става дума за благотворителни инициативи, образователни събития или събития за създаване на мрежи, професионални възможности или информационни сесии за младото поколение. И ще се радваме да увеличим присъствието си в България по различни начини.

Какъв съвет бихте дали на украинските компании, които се интересуват от преместване в България?

Да мислят едновременно глобално и локално. От една страна, почти никоя ИТ компания не доставя своите продукти или услуги само в една държава или само от една държава. Затова е задължително да следят международните тенденции и да са в крак с най-новите разработки. От друга страна, от опит знаем, че всяка страна, всяко общество и всяка национална технологична общност имат своите особености. Затова не мога да надценя значението на уменията за междукултурна комуникация.

Интервюто взе Веселин Нанов

Все още няма коментари
Нов коментар