Производител на чипове заложи 60 млрд. долара на софтуер. Ще се изплати ли залогът

Културни сблъсъци и комисии за защита на конкуренцията може да попречат на Broadcom да купи VMware

Broadcom продължава да следва стратегията си за растеж    ©  Reuters

Спадът на пазара е добър момент за купувачите. Само погледнете технологичната индустрия. Технологичният индекс Nasdaq падна с 30% от пика си през ноември и се сключват куп сделки. Microsoft работи върху покупката на производителя на видеоигри Activision Blizzard за 69 млрд. долара. От март частната инвестиционна компания Thoma Bravo е похарчила 18 млрд. долара за две фирми за корпоративен софтуер. Илън Мъск е може би напът да купи социалната мрежа Twitter.

Странна сделка, но само на пръв поглед

Най-новата голяма сделка изглежда необичайно. На 22 май Bloomberg съобщи, че производителят на полупроводници Broadcom, с пазарна оценка 214 млрд. долара, планира да купи компанията за корпоративен софтуер VMware. Няколко дни по-късно сделката беше обявена, а цената й е 61 млрд. долара. Производител на чипове, който купува софтуерна фирма, може да изглежда странно. Но Broadcom направи същото нещо в миналото с поразителен успех. Може ли да повтори трика?

Broadcom е странен звяр. Започна живота си като Avago Technologies, производител на чипове с централа в Сингапур. Тази компания купи редица други производители на чипове, включително Broadcom, от която взе името си. През 2018 г. се опита да купи Qualcomm, конкурентна компания за полупроводници, за 130 млрд. долара. Това щеше да бъде най-голямото технологично придобиване на всички времена. Тогавашният президент на САЩ Доналд Тръмп в крайна сметка отмени сделката от съображения за национална сигурност, тъй като Broadcom беше чуждестранна фирма (въпреки че беше в процес на преместване на централата си в САЩ).

След това Broadcom промени курса. По-късно през 2018 г. тя изненада индустрията, като купи софтуерната компания Technologies за 19 млрд. долара. През следващата година придоби и Symantec, известната фирма за киберсигурност, срещу 11 млрд. долара. Мотивацията не беше да свърже своите чипове с новите си придобивки, а да управлява софтуерните компании по-изгодно. Намаляването на разходите и в двете фирми навреди на бъдещите перспективи за растеж, но помогна за печалбите. Оперативните маржове в софтуерните звена на Broadcom нараснаха от около 30% преди поглъщанията до около 70% днес.

Превръщане в технологичен конгломерат

Този подход в стил частен капитал превърна Broadcom в технологичен конгломерат. Днес 26% от приходите му идват от софтуер. С VMware може да нарасне до 45%. Преминаването към софтуер също така повиши общите оперативни маржове на Broadcom, които нараснаха от 15% през 2016 г. до 32% днес - сред най-добрите в сектора на полупроводниците. Инвеститорите изглеждат доволни. Цената на акциите на Broadcom почти се удвои през последните две години в сравнение с 60% увеличение за индекса на производителите на чипове phlx.

Антитръстовите регулатори са все по-предпазливи към големите технологични сливания.

В много отношения най-новата придобивка на Broadcom наподобява предишните му успехи. Подобно на Symantec, VMware продава инфраструктурен софтуер и контролира голям дял от този пазар. Според изследователската фирма Gartner компанията държи около 72% от пазара за виртуализация на сървъри - технология, която й помогна да бъде пионер. Друга прилика е, че услугите му са "лепкави", отбелязва Стейси Расгон от брокерската фирма Bernstein. За съществуващите клиенти е трудно да се откажат, защото разчитат на софтуера на VMware, за да управляват своята сървърна инфраструктура.

Но Broadcom може да се бори да повтори предишните си успехи. Антитръстовите регулатори са все по-предпазливи към големите технологични сливания. И въпреки че двете фирми не се конкурират пряко, Федералната търговска комисия на САЩ вече разследва дали Broadcom е принудила клиентите да сключват изключителни споразумения, които затрудняват придобиването им. Друг риск е културен сблъсък. Миналата година sas Institute отхвърли офертата на Broadcom за поглъщане. Част от причините беше, че служителите се притесняваха, че стратегията за намаляване на разходите ще сложи край на техните офис предимства.

И някои се притесняват, че стремежът на Broadcom към печалби ще означава, че VMware пропуска по-голям успех. Компанията планира да увеличи своите абонаменти и облачни услуги от 25% от продажбите сега до около 40% до 2025 г. По този начин тя "има шанс да стане базата, от която повечето компании използват облака", твърди Патрик Мурхед, анализатор на чип индустрията. Намаляването на инвестициите и маркетинга би задушило тези усилия точно когато облачните изчисления процъфтяват.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234
    • + 1

    Това ще е краят на VMware.

    Нередност?
  • 2
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Културните разлики явно не са проблем, защото бордът на директорите на VMWare вече одобри сделката.

    Сега фирмата има месец да потърси друг купувач, а след това всичко ще зависи от регулаторите.

    Нередност?
  • 3
    hackotest2 avatar :-|
    Hacko TestII

    test 007

    Нередност?
  • 4
    hackotest3 avatar :-|
    Hacko TestIII

    До коментар [#3] от "Hacko TestII":

    test otg

    Нередност?
Нов коментар