Ново начало за "Челси" и "Милан"

И двата клуба имат нови американски собственици

"Милан" и "Челси" са последните клубове, станали собственост на американски компании
"Милан" и "Челси" са последните клубове, станали собственост на американски компании
"Милан" и "Челси" са последните клубове, станали собственост на американски компании    ©  Reuters
"Милан" и "Челси" са последните клубове, станали собственост на американски компании    ©  Reuters
Темата накратко
  • Консорциум от американски инвеститори купи "Челси", след като санкциите задължиха Абрамович да продаде клуба.
  • Италианският шампион "Милан" вече е собственост на инвеститор в "Ливърпул".
  • Максимализирането на доходите може да доведе до нова Суперлига.

Футболът е един от най-доходоносните спортове, стига моделът на управление да е правилният и клубът да се намира в определени географски ширини. Поради това не е изненада, че желаещите да купят футболен клуб от някое от петте водещи първенства - в Англия, Испания, Германия, Италия и Франция, често се налага да чакат с години, преди да се появи подобна възможност. Тази година обаче два големи европейски клуба търсеха нови собственици. Мнозинството от заинтересовани страни бяха американски бизнесмени или фондове, което затвърждава тенденцията все повече подобни дружества да имат интерес към футбола.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Консорциум от американски инвеститори купи "Челси", след като санкциите задължиха Абрамович да продаде клуба.
  • Италианският шампион "Милан" вече е собственост на инвеститор в "Ливърпул".
  • Максимализирането на доходите може да доведе до нова Суперлига.

Футболът е един от най-доходоносните спортове, стига моделът на управление да е правилният и клубът да се намира в определени географски ширини. Поради това не е изненада, че желаещите да купят футболен клуб от някое от петте водещи първенства - в Англия, Испания, Германия, Италия и Франция, често се налага да чакат с години, преди да се появи подобна възможност. Тази година обаче два големи европейски клуба търсеха нови собственици. Мнозинството от заинтересовани страни бяха американски бизнесмени или фондове, което затвърждава тенденцията все повече подобни дружества да имат интерес към футбола.

Собствениците на "Челси" и "Милан", макар и по различни причини, искаха да продадат активите си, въпреки че и двата отбора се намираха в чудесно финансово и спортно-техническо състояние. И двата отбора бяха купени от американски компании - новият собственик на "Челси" е консорциум, воден от Тод Боели - собственик на бейзболния отбор LA Dodgers. Elliott Management продаде италианския гранд на друг американски фонд - Redbird Capital, като и двете сделки са с особен характер.

Новият собственик на "Челси"

Доскоро "Челси" беше собственост на руския олигарх Роман Абрамович, който придоби клуба през 2003 г. Тези 19 години бяха най-успешните в историята на отбора, като за това време той спечели 21 трофея, сред които пет вътрешни първенства и две Шампионски лиги. Както и много други неща обаче, и клубът беше засегнат от войната в Украйна. Абрамович е част от приближения кръг на руския президент Владимир Путин, което доведе и до това да бъде директно включен в санкциите на Запада срещу Русия. Това накара руснака да обяви клуба за продан, като контролът върху сделката беше поет от английското правителство.

Цената, която Абрамович обяви, че иска за активите си, беше 2.5 млрд. паунда, като едно от условията на правителството беше средствата да отидат в помощ на пострадалите от войната в Украйна. В крайна сметка сумата по сделката е 4.25 млрд. паунда, като 1.75 млрд. от тях са предназначени за инвестиции в клуба.

Новият президент на клуба Боели е американски финансист, който е завършил висшето си образование в Лондон и вече е заявявал, че тогава започва и интересът му към футбола. Той е съосновател, главен изпълнителен директор и председател на Eldridge Industries, частна инвестиционна фирма. Той е бивш президент на фирмата за финансови услуги Guggenheim Partners. Освен него в консорциума участват и швейцарският милиардер Хансйорг Вис и съсобственикът на Dodgers Марк Уолтър.

Това е чудесна възможност за "Челси", след като клубът вече няма постоянно да бъде свързван с Абрамович. Това беше повод за нападки и преди началото на войната, като е имало и няколко протеста срещу олигарха по време на собствеността му. От друга страна, американските собственици на други клубове са се показвали като не толкова наясно с културата и начина на мислене около подобни отбори, което може да създаде проблеми.

Продай, когато си на върха

"Милан" стана шампион на Италия за първи път от 11 години и Elliot успя да намери перфектния момент за продажба, макар и процесът да беше задвижен преди триумфирането в лигата. Общата сума по сделката е 1.2 млрд. евро, но структурата на плащането е любопитна. RedBird, които наскоро купиха и дял от собствениците на "Ливърпул" Fenway Sports Group, всъщност плащат само 300 млн. евро на Elliot, твърди италианското издание Verita e Affari. Малко над 600 млн. долара са под формата на заем от Elliot, a лихвата е 15%. Оставащите 300 млн. евро новите собственици на "Милан" са набавили чрез друг заем - от американската банка JP Morgan.

По този начин фондът реално приключи четиригодишен цикъл, в който превърна клуба от борещ се за финансовото си оцеляване до шампион. По време на собствеността на Elliot "Милан" се завърна и в Шампионска лига - най-престижната и печеливша клубна надпревара. От спортно-технически план състоянието на клуба също е чудесно, като тандемът между италианската легенда и сегашен технически директор Паоло Малдини и треньорът Стефано Пиоли изглежда на световно ниво.

Elliot купи клуба от китайския бизнесмен Йонхонг Ли, след като той изгуби възможността да изплаща кредитите си. Новите собственици имат опит в управлението на футболни клубове, като от 2020 г. насам притежават френския "Тулуза", който тази година успя да си спечели място в местната Лига 1.

Носят ли риск американските собственици

Макар и двата клуба в момента да са обнадеждени от смяната на собствеността, тези две сделки са признак на една тенденция, която сериозно е обхванала спорта. Повечето американски собственици, както и шейховете от Арабския полуостров, купуват футболни клубове не с целта да постигат успехи.

За американците целта обикновено е максимализиране на печалбата. Чудесен пример за това са собствениците на "Манчестър юнайтед", които всяка година вземат между 40 и 60 млн. паунда от клуба. Макар и това да не е проблем, след като клубът продължава да функционира, макар и на терена това да не личи особено много, този начин на мислене води до опасни опити за увеличаване на доходите.

Подобно развитие имаше миналата година, когато 12 европейски гранда обявиха отцепването си от УЕФА и нейните турнири, за да формират собствена Европейска Суперлига. Идеята беше тези клубове, както и допълнителни три, да направят своя версия на Шампионската лига, като вместо турнир с директна елиминация форматът щеше да е подобен на местните първенства. Реалната причина за желанието за отцепване беше контролът върху огромните средства, които тези клубове генерират, да остане изцяло в техните ръце. Това не се прие добре от феновете им и това доведе до куп протести пред стадионите. Повечето клубове се отказаха от намерението, но за момента "Реал" - Мадрид, "Барселона" и "Ювентус" все още не са.

Мотивите на арабските собственици са коренно различни. За тях свързването с успешна спортна марка като ПСЖ или "Манчестър сити" е начин за легитимиране на страните им, а освен това и значителна рекламна възможност. Собствениците на ПСЖ - катарската шейхска фамилия, неведнъж са заявявали, че инвестират в клуба като част от стратегия за популяризирането на страната. Кулминацията на тази стратегия ще се развие тази година, когато Световното първенство в Катар започне през ноември. За първи път най-големият футболен форум ще се проведе през зимата, тъй като температурите в страната не позволяват провеждането през лятото.

Стратегията като че ли е успешна, защото макар и да имаше някои кампании против първенството заради работните условия и смъртни случаи на работници при изграждането на стадионите за турнира, ФИФА не реагира и турнирът ще се проведе по план.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал