Кола под наем с варненска регистрация

Как за две десетилетия Top rent a car стана най-голямата компания в сектора

Може би и вие често ги забелязвате - в София, Бургас, по пътищата, че дори и в Солун. Коли и бусове под наем с една отличителна черта - варненската регистрация (В). И в това няма нищо изненадващо - в морския град се намира и е създадена най-голямата българска рент-а-кар компания - Top rent a car, която е големият български конкурент в страната на световните компании в този сегмент. По данни от проучване на Евромонитор за 2021 г., цитирани от представител на компанията и доклада с, който "Капитал" се запозна, тя държи между 40 и 45% пазарен дял в сектора.

Последните години ковид пандемията обаче разтресе сектора из основи. Повечето компании разпродадоха голяма част от автомобилния си парк. След това се сблъскаха с предизвикателството да го възстановяват при блокаж на доставките, а следователно и почти безпрецедентен ръст в цените на автомобилите.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Може би и вие често ги забелязвате - в София, Бургас, по пътищата, че дори и в Солун. Коли и бусове под наем с една отличителна черта - варненската регистрация (В). И в това няма нищо изненадващо - в морския град се намира и е създадена най-голямата българска рент-а-кар компания - Top rent a car, която е големият български конкурент в страната на световните компании в този сегмент. По данни от проучване на Евромонитор за 2021 г., цитирани от представител на компанията и доклада с, който "Капитал" се запозна, тя държи между 40 и 45% пазарен дял в сектора.

Последните години ковид пандемията обаче разтресе сектора из основи. Повечето компании разпродадоха голяма част от автомобилния си парк. След това се сблъскаха с предизвикателството да го възстановяват при блокаж на доставките, а следователно и почти безпрецедентен ръст в цените на автомобилите.

На този фон логично би било 2022 да е година за приспособяване към новата пазарна действителност, а и към допълнителната несигурност причинена от войната в Украйна. Числата обаче показват, че Top rent a car е минал по-лесно през бурята, поне чисто финансово. Приходите на компания "Модул", която седи зад бранда са се запазили почти непроменени през 2020 г. до почти 21 млн. лв. и печалба след данъци от 1.2 млн. лв. Това обаче се дължи на продажбата на автомобили, докато приходите от наеми тогава се понижават наполовина. През миналата година обаче нещата започват да се подобряват, като компанията е успяла да запази голяма част от автомобилния си парк и сега е в позиция да завземе пространството, което някои конкуренти са освободили. Амбицията на нейният създател Милен Маринов за тази година е допълнителен растеж, макар и без да дава точна прогноза в числа.

Войната vs. летния сезон

През 2021 г. руските и украинските клиенти са били между 12% и 15%. Според Милен Маринов това не е сериозен дял от клиентите на Top rent a car и спадът им няма да повлияе сериозно на компанията. По-големият въпрос за него е как войната ще повлияе на туристопотока от Западна Европа. Прогнозите за това са все още неясни. "В туризма важи правилото, че там където има бежанци няма туристи", казва Маринов. Надява се до края на май войната да намери някакво решение, така че летният сезон все пак да се състои.

От курортен бизнес нагоре

Маринов е родом от Варна. Завършил е Икономическия университет. През 1998 г. стартира бизнес с обменни бюра по курортите в региона. Това му дава поглед над туристическия сектор и нишата с коли под наем в него. "Конкретно по Черноморието нямаше кой знае каква конкуренция. Имаше няколко фирмички с до 10 автомобила а международните фирми оперираха основно от Софийското летище", казва той.

Първоначалната идея да навлезе в този сектор идва от негов приятел, който предлага да стартира рент-а-кар бюро в Св. Св. Константин и Елена, с няколко коли предоставени от Маринов. През първите две години бизнесът функционира само с 4-5 автомобила, докато Маринов се убеди, че в тази дейност "има перспектива за развитие".

През 2003 г. той регистрира фирмата "Модул" ЕООД като едноличен собственик. Купува 30 автомобила втора ръка от Дупница. С тях отворя офиси в Златни пясъци, Албена и Варна. През следващите няколко години броят на автомобилите расте експоненциално. 5 години след създаването на фирмата те са вече над 100.

Маринов отдава този растеж на амбицията си и опитът с мултиплициране на един продукт, придобит от управлението на change бюрата. "Това наслагване ми даде възможност от самото начало да работя с целта, че фирмата ще става все по-голяма", казва той.

На третата година след основаването си компанията отворя офиси в Бургас и София. Малко по-късно тя стъпва и на основните летища в страната, което я поставя в конкуренция с международните компании в сектора. По думите на Маринов оттам нататък Top rent a car расте с 20-30% годишно.

Кризите като спирачка и трамплин

Първото сериозно предизвикателство, с което компанията се сблъсква е кризата, причинена от срива на финансовите пазари в САЩ през 2008 г. и последвалата глобална финансова рецесия. Туризмът е един от секторите, които са засегнати най-бързо в България. "Бяхме се развили до 300-400 автомобила. Спадът в икономиката и туризма се отрази изключително зле на бизнеса ни", казва Маринов. По думите му тогава няколко години компанията е "на ръба на съществуването".

Ключова за оцеляването на компанията в този момент е бързата реакция на Маринов за свиване на оперативните разходи. В резултат компанията успява дори да извлече дивидент от трудните времена. След около 3 години, когато ситуацията започва да се подобрява, тя започва да увеличава броя на автомобилите си с "много по-бързи стъпки от всички останали". Стратегията за справяне с ковид пандемията е еквивалентна.

"Още когато обявиха извънредното положение на 13 март 2020 г. аз бях с ясното съзнание, че кризата няма да е в рамките на няколко седмици или 2-3 месеца, а ще се проточи", казва Маринов. Следва "ударно" съкращаване на оперативните разходи. Основен фокус на компанията е да запази ликвидност, като междувременно се стреми да не намалява персонала и автомобилния си парк.

В първите месеци на пандемията цените на автомобилите се сриват. Пазарът на рент-а-кар услугите по принцип е динамичен. "Когато има голямо търсене цените се вдигат и обратно; когато има свободни автомобили цените могат да паднат много", казва Маринов. През първите няколко месеца на пандемията те стигат до под 5 евро за автомобил на ден. Впоследствие се нормализират. В края на миналата и началото на тази година те са вече доста по-високи. Причините са няколко. Една от тях е инфлацията, която повишава разходите за поддръжката на автомобилния парк и предизвиква ръст на заплатите в компанията.

"Нарастването на възнагражденията е сериозен фактор, тъй като предоставяме услуга свързана с голям човешки ресурс", казва Маринов. В момента в Top rent a car работят около 140 служители, разпределени между административния отдел, поддръжката на автомобилите и обслужването на клиенти през собствен кол център.

Кризата с недостига на автомобили в рент-а-кар сектора като цяло също води до ръст в цените. Допълнителните услуги като застраховки, доставки на автомобили и снабдяване с гориво също са поскъпнали. Така приходите през изминалата година са надминали тези от 2019 г., въпреки че броят резервации е по-нисък в сравнение с преди пандемията.

Lowcostcars за курортите

"Когато направихме офисите по летищата и вдигнахме нивото се оказа, че започваме да губим битката в районите, в които стартирахме компанията. А именно в курортните комплекси, рецепциите на хотелите. Тогава прецених, че е добра идея да направя втора компания, която да е по-ниско позиционирана, с по-стари автомобили и да се конкурира с малките, местни компании. Брандът Lowcostcars предлага автомобили, които вече са излезли от стандарта на Top rent a car. Следователно могат да бъдат предоставени на много по-ниска цена. Това е продукт за клиенти, които са ръководени от цената на услугата. Като цяло той допринася с 10-12% от общите приходи."

Светло бъдеще по поточната линия

По думите на Маринов "от година на година услугата става все по-достъпна и популярна". Сериозна предпоставка за това е развитието на интернет обслужването. Процесът за правене на резервации е изцяло дигитализиран, а все по-голяма част от него е автоматизирана. Това допринася за по-лесна ползваемост на услугата от "един все по-широк кръг клиенти".

"Разполагаме и с най-големия автомобилен парк за отдаване на коли под наем в България", казва Маринов и посочва, че в момента броят им е 1700, като до два месеца ще достигнат 2000, сред които електрически коли и карго камиони. 20% от тях са на структуриран лизинг, а останалите са собственост на компанията. През зимата предлаганите автомобили по-малко, тъй като това е периодът за обновяване на автопарка. Въпреки това компанията обслужва клиенти активно през цялата година, като все повече от тях са корпоративни.

Маринов отдава това на факта, че компанията има "покритие в цялата страна, много офиси и доста голям автомобилен парк, с който може много бързо да задоволи потребностите на клиентите". По негова преценка "⅔ от бизнеса на Top rent a car се случва на софийския пазар". Компанията извършва доставки на автомобили и до солунското и букурещкото летище.

Според Маринов устойчивият растеж на Top rent a car в по общ план се дължи на управленската му философия.

"Възприемам нашата услуга като поточна линия, която всеки път трябва да произвежда един и същ продукт с едно и също високо качество. Фактът, че възприемаме бизнеса по този начин ни помага да го мултиплицираме и да увеличаваме мащаба му", казва той.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар