Как се прави сладолед

Репортаж от производствената база на "Юниливър айскрийм България" до Велико Търново

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • През 2018 г. Unilever стана собственик и на великотърновската "Сладоледена фабрика", производител на бранда Denny Ice Cream.
  • Тази година британският концерн планира да инвестира 850 хил. евро. в технология за автоматизация във фабриката във Велико Търново.
  • Репортаж на "Капитал" от производствената база показва процеса на правене на сладолед.

Привличането на чужди инвеститори в България на теория винаги е билo сред приоритетите на управляващите. На практика обаче реализирането на големи проекти от международни компании рядко се случва на територията ни. Все пак прецеденти има. Британският концерн Unilever например поглежда два пъти към сладоледения бизнес в страната ни. През 2011 г. собственикът на над 24 бранда продукти за красота и лична хигиена (Dove, Rexona), домашни грижи (Domestos, Cif), храни и напитки (Hellmann's, Magnum) купи компанията "Дарко". Седем години по-късно Unilever официално стана собственик и на великотърновската "Сладоледена фабрика", производител на бранда Denny Ice Cream, като точната цена на сделката не беше публично оповестена.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • През 2018 г. Unilever стана собственик и на великотърновската "Сладоледена фабрика", производител на бранда Denny Ice Cream.
  • Тази година британският концерн планира да инвестира 850 хил. евро. в технология за автоматизация във фабриката във Велико Търново.
  • Репортаж на "Капитал" от производствената база показва процеса на правене на сладолед.

Привличането на чужди инвеститори в България на теория винаги е билo сред приоритетите на управляващите. На практика обаче реализирането на големи проекти от международни компании рядко се случва на територията ни. Все пак прецеденти има. Британският концерн Unilever например поглежда два пъти към сладоледения бизнес в страната ни. През 2011 г. собственикът на над 24 бранда продукти за красота и лична хигиена (Dove, Rexona), домашни грижи (Domestos, Cif), храни и напитки (Hellmann's, Magnum) купи компанията "Дарко". Седем години по-късно Unilever официално стана собственик и на великотърновската "Сладоледена фабрика", производител на бранда Denny Ice Cream, като точната цена на сделката не беше публично оповестена.

"Сладоледена фабрика" е основана през 1993 г. от Цветан Цветанов и братовчед му Румен Данчев във Велико Търново. Производството се извършва в собствена фабрика, която е специализирана в т.нар. импулсни сладоледи - на клечка или във фунийка, и фамилни - по-големи разфасовки в кутии. След покупката на бизнеса компанията става част от дружеството "Юниливър айскрийм България", като се превръща в най-големия производител на сладолед в страната.

След покупката от Unilever инвестират в разрастването на производството. През 2019 г. компанията влага 350 хил. евро в производствена линия за сладоледите Eskimo. Сега собственикът инвестира 500 хил. евро за автоматизация на процеса по подготовка и подаване на продукта към линията. До края на годината сумата ще достигне 850 хил. евро.

Фабриката на "Юниливър айскрийм България" се намира в град Дебелец, на по-малко от 10 км от центъра на Велико Търново. Месеците от май до август са най-активни за сладоледения бизнес. Тогава производството се увеличава три пъти и фабриката работи 24 часа пет дни в седмицата, за да отговори на засиленото търсене. В средата на май екип на "Капитал" посети фабриката и проследи производството на летния десерт от машината до вафлената фунийка или кутия.

Всичко започва с производството на микс от сухи смеси и вода, които се пастьоризират до получаването на основната градивна смес на сладоледа. Сместа се овкусява допълнително, ако има добавки като плодчета, бисквитки или шоколад. В сместа се вкарва и въздух, за да се сполучи пухкав и ефирен сладолед.

В зависимост от вида сладолед сместа се изсипва в различни форми. По думите на директора "Предприятие" Румен Шурлиев именно това е най-предизвикателният момент от производствения процес. "Като всяко начало тук се изисква най-голямо внимание. Да се настрои машината за работа на оптимални параметри. В края на работния процес е най-лесно", казва той.

Във фабриката се произвеждат над 100 вида сладолед. Сред тях са сладоледи в различни фунийки, на клечка, сандвич или кутии за домашно ползване. Най-много бройки се произвеждат от фунийките и клечките, а сред най-продаваните брандове са Denny и Eskimo.

Във фабриката се произвеждат около 150 хил. сладоледа на ден, като бройката варира в зависимост от вида сладолед. Колкото по-малък е грамажът, толкова повече бройки се произвеждат.

След оформянето машина придвижва сладоледа към т.нар. тунел за закаляване. Там при температура от -35 градуса той престоява средно около един час, като времето зависи от вида сладолед. При достигане на температура от -7 до -10 градуса той е достатъчно втвърден, за да бъде готов за пакетиране.

След като са минали процеса по втвърдяване, сладоледите излизат от тунела и се смъкват на поточната линия, където минават и през металдетектор като мярка за сигурност.

В края на производствения процес служители пакетират готовите сладоледи. "Процесът на пакетиране би могъл да се автоматизира, но за момента ръчният труд е икономически по-изгоден", уточнява Шурлиев. На всяка от трите производствена линии във фабриката работят общо около девет души.

Сладоледите се съхраняват в хладилен склад, след което са готови за транспорт и доставка по магазинната мрежа.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал