Белият дом разчита на Tesla за стимулиране на сектора на електрическите коли

Планът на президента Джо Байдън среща съпротива от екологични организации

Компанията на милиардера Илън Мъск е била първата, с която новата администрация на Байдън се е свързала по темата
Компанията на милиардера Илън Мъск е била първата, с която новата администрация на Байдън се е свързала по темата
Компанията на милиардера Илън Мъск е била първата, с която новата администрация на Байдън се е свързала по темата    ©  Reuters
Компанията на милиардера Илън Мъск е била първата, с която новата администрация на Байдън се е свързала по темата    ©  Reuters
Темата накратко
  • Още в деня на встъпването си в длъжност Байдън е насрочил среща с лобисти на Tesla
  • Изменението на стандарта за възобновяеми горива най-вероятно ще постави производителите на електрически автомобили в по-добра позиция от конкурентите им
  • Екологични групи са против

Президентът на САЩ Джо Байдън рядко споменава публично производителя на електрически автомобили Tesla. Но администрацията му едва ли не разчита на компанията да помогне за изработването на нова политика, която да позволи на електрическите превозни средства (EVs) да се възползват от доходоносните субсидии за развитие на сектора и използването на повече биогорива в страната. Това става ясно от имейли, до които е получила достъп агенция Reuters.

Администрацията на Байдън се е свързала с Tesla още в първия си ден на управление, като това е дало началото на поредица срещи по темата между федерални служители и компании, свързани с EV индустрията. Огромна част от тези срещи пък са били проведени с компанията на милиардера Илън Мъск.

Сутринта на встъпването в длъжност на Байдън през януари 2021 г., служителят на Агенцията за опазване на околната среда (ЕРА) Далас Бъркхолдър е изпратил имейл на водещия лобист на Tesla Рохан Пател, за да организира среща за това как да се включат електрически автомобили в RFS. Видяните от Reuters документи показват, че срещата е била насрочена за седмица по-късно.

Желанието на американският президент е да разшири на обхвата на американския стандарт за възобновяеми горива (RFS), за да го превърне в инструмент за електрифициране на автомобилния парк на страната. Това е и един от главните приоритети на Байдън в борбата срещу изменението на климата. Байдън е голям привърженик на EV индустрията, възлагайки голяма част от своите климатични надежди за продажба на повече електрически автомобили. Подкрепеният и от двете партии законопроект за инфраструктура, който беше приет миналата година, включваше 7.5 млрд. долара за нови зарядни станции за електромобили и Байдън се е опитал да възстанови изтекли данъчни кредити, за да помогне на потребителите да плащат за нови превозни средства.

RFS действа от 2005 г. - това е федерална програма, която изисква транспортното гориво, продавано в Съединените щати, да съдържа минимален обем биогорива. Досега това беше основно субсидия за етанол на базата на царевица, но президентът има желанието да се добавят и още подобни горива.

ЕРА, която администрира RFS, се очаква да обяви промени в политиката тази година. По този начин ще бъдат определени нови печеливши и губещи на многомилиарден пазар за кредити, известен като RINs, който подкрепя производителите на царевица и производителите на биогорива за повече от десетилетие напред.

Reuters твърди, че първоначалните признаци са, че администрацията клони към правило, което би поставило производителите на автомобили като Tesla в най-добра позиция. Сегашният вид на предложението дава най-голям достъп до така наречените e-RINS или електрически RIN именно на подобни производители. Но реформата може също да разпространи субсидията и в свързани индустрии, като компании за зареждане на автомобили и сметища, които доставят възобновяем биогаз за електроцентрали, твърдят експерти, които са запознати с процеса.

Идеята за включване на електрически превозни средства в RFS се обмисля от години, но набира сила, тъй като екипът за преход на Байдън се насочи към електромобилите като подходящо за работа решение на климатичната криза. Транспортът "осигурява" повече от една четвърт от емисиите на парникови газове в САЩ, което е и причината за концентрацията в този бранш.

"Чухме, че автомобилните компании наистина, наистина ще харесат това правило", каза Морийн Уолш, директор на федералната политика в Американския съвет за биогаз, по време на конференция.

Не всички са доволни

Настоящият RFS изисква нефтените рафинерии да смесват етанол и други биогорива или да купуват RIN от тези, които го правят. Тази политика предизвика икономически бум в земеделските щати, известни като Farm Belt и реално осигуряват голяма част от земеделската продукция на страната. Този ход обаче не се понрави на екологичните групи, които казват, че допълнителното производство на царевица уврежда земята и водата, като същевременно удължава ерата на двигателя с вътрешно горене.

Екологичната група Приятели на Земята изрази неодобрение относно програмата e-RIN. Групата разглежда RFS като политика, която не успя да увеличи производството на нисковъглеродни горива от ново поколение, като същевременно нанесе вреда на околната среда. Според тях друг проблем на програмата е тръгването по хлъзгав наклон към увеличаване на използването на суровини за дървесина и дървесни отпадъци, които могат да генерират електричество. "RFS трябва да се реформира, за да се справи с раздаванията за мръсен царевичен етанол. Не трябва да се разширява, за да включва нови подаръци за фабрично земеделие и дървесна биомаса", каза говорителят на групата Лукас Рос.

Това мнение обаче не се споделя от хора в автомобилния бранш, като един от тях е Матю Нелсън, лобист на Electrify America - търговска група на компании за зареждане на EVs. В писмо до EPA през октомври той заявява, че e-RIN ще направят повече за реализирането на целите на Байдън за 2030 г. от 500 хил. зарядни станции и 50% продажби на EV, отколкото всяка друга политика. Той добави, че компаниите за зареждане се нуждаят от кредита, за да се конкурират с бензиностанциите.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал