По-зелена бира. Цена 30 млн. лв.

Мениджъри от трите най-големи производителя - "Карлсберг", "Загорка", "Каменица", за екопроектите си: по-малко вода и енергия, рециклиране, солари и биогаз

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

През последните пет години българските производители на бира са инвестирали приблизително 30 млн. лева в проекти, чиято цел е да намалят потреблението на ресурси и да подобрят екоотпечатъка на индустрията, отчита Съюзът на пивоварите в България.

"Българската бира е произведена по отговорен към природата и ресурсите начин и българската пивоварна индустрия отдава огромно значение на станалите толкова популярни напоследък концепции за "устойчиво развитие" и "кръгова икономика". А това интересува модерния любител на пивото, който става лидер във формирането на новата зелена култура", коментира за "Капитал" Ивана Радомирова, изпълнителен директор на браншовата организация.

От сдружението отчитат, че в резултат на модернизацията средният разход на вода за хектолитър готово пиво е 3-4 хектолитра, докато преди 20 години това количество е било 15 - 25 хектолитра.

През последните шест години всички големи пивоварни в страната изградиха биоанаеробни инсталации, които позволяват биологично третиране на 100% от отпадните води и 90% рециклиране на технологичната вода. А консумацията на енергия в пивоварните се намалява с 10% чрез собствено производство на биогаз и рециркулация на топла вода.

Усилията на големите производители на бира, включително и опериращите в България три мултинационални бирени компании, целят до 2030 г. да се постигне над 90% рециклиране и оползотворяване на отпадъците от пластмаса и РЕТ бутилки.

Колко зелена е индустрията според мениджъри от трите най-големи пивоварни в страната - "Карлсберг България", "Загорка" и "Каменица". Ето въпросите, които "Капитал" им зададе:

1. Какви конкретни мерки предприема вашата компания за намаляване на въглеродните емисии и какви са резултатите?

2. Какви са предприетите мерки за опазване на водните ресурси и какви резултати постигате?
3. Как компанията решава проблема с опаковките и отпадъците и въздействието им върху околната среда? Какви мерки предприемате и какви са резултатите от тях? 4. Каква оптимизация търсите/вече сте направили при транспорта и логистиката?


Методи Стоянов, директор "Производство" в "Карлсберг България":

Постигнахме 14% намаление на относителните въглеродни емисии

1. За периода 2015 - 2019 г. "Карлсберг България" е постигнала 14% намаление на относителните въглеродни емисии благодарение на програми за енергийна ефективност, оптимизация в дистрибуцията и доставките на суровини, въвеждането на хибридни автомобили в служебния автопарк на компанията и отговорното използване на ресурси. Компанията е инсталирала 640 соларни панела с мощност 250 KWp в Благоевград, които снабдяват производствената база със зелена енергия и спомагат за по-екологичното управление на ресурсите. Скоро трябва да бъдат въведени в експлоатация още 320 панела с инсталирана мощност 125 kWp. Произведената от соларния парк електроенергия се използва изцяло за нуждите на пивоварната, а очакваното годишно производство е 450 Mwh.


През 2021 г. "Карлсберг България" е подменила 61 дизелови автомобила с хибридни в своя служебен автопарк, чрез което е успяла да спести около 26 тона въглеродни емисии. Това количество се равнява на 13% намаление в CO2 емисиите, генерирани от служебните автомобили на компанията, в сравнение с предходни години. До края на 2023 г. се очаква общата бройка на хибридните коли да достигне до 200. Спестеното количество гориво вследствие на обновяването на автопарка възлиза на около 23 тона на годишна база.


2. От няколко години пивоварната ни в Благоевград работи с иновативна технология за пречистване на отпадните води от производството. Анаеробният реактор осигурява биологично третиране на 100% от отпадните води на завода, а капацитетът му е 1000 куб.м на ден. В момента се изгражда и пречиствателна станция в пивоварната в Шумен, която се очаква да бъде открита до края на 2022 г.


"Карлсберг България" намали потреблението на вода в пивоварните си в Шумен и в Благоевград с 14% през 2020 г. и с още 3% през 2021. Намалението е общо 14 427 кубика, което се равнява на близо 144 270 хектолитра. Благодарение на модернизацията и иновациите за последните 15 години средният разход на вода за литър готова бира намалява от 15 до 2-3 литра.


3. Един от факторите, които също стриктно следим и активно търсим нови възможности за оптимизация, е олекотяването на опаковките. Сега двулитровите PET бутилки са поне 25% по-леки, отколкото когато са пуснати за пръв път през 1970 г. През 2021 г. проведохме съвместна кампания с "Кауфланд", в рамките на която събрахме близо 300 000 оборотни стъклени бутилки, чрез което спестихме 90 000 кг въглеродни емисии. През 2019-2020 г. сме допринесли за рециклирането на близо 24 тона PET бутилки, 365 тона стъкло и 66 тона хартия.


4. Като цяло използваме логистичната си база, центровете и транспорта, за да поддържаме оптимални наличности на база анализ на готовия продукт и производствения процес. Това се осъществява чрез Sales and operational planning cycle (Цикъл за продажби и оперативно планиране). Имаме модерни, съвременни, подредени логистични бази със структуриран процес и начин на работа. Заради силно изразената сезонност в този бизнес сме разработили различни работни графици с цел да предоставим гъвкавост и удобство за всички по веригата.



Олга Лавренова, изпълнителен директор на "Загорка":

Само за няколко месеца сме спестили над 17 тона въглероден диоксид

1. За да намалим потреблението си на енергия, инвестираме постоянно в "по-зелени" машини, които използват по-малко енергия. Намалението на кг CO емисии в производството e 23% в сравнение с 2018 г.
"Загорка" е първият пивовар в България, който миналата година инсталира соларен парк, състоящ се от 2028 фотоволтаични панела, 730 кВ инсталирана мощност и 840 мВтч/година производителност. Само за няколко месеца от функционирането му компанията ни вече е спестила над 17 тона въглероден диоксид. Очакваме на годишна база да покриваме около 10% от потреблението на енергия, което е необходимо за производство. Планираме в следващите години да увеличим броя на соларните панели.
Използваме биогаз от нашата пречиствателна станция, който е необходим за производство на пара. Плановете ни са до 2030 г. да намалим СО2 на 100%.


"Загорка Зелен фонд" стартира през 2011 г. Инициативата се провежда под формата на публичен национален конкурс за зелени проекти от граждани и неправителствени организации, които компанията реализира със собствени средства на територията на Старозагорския регион. Досега чрез "Загорка Зелен фонд" са предоставени безвъзмездно над 600 хил. лв. за устойчивото развитие на местната общност.


2. Опазването на водните ресурси е друга сфера, която е част от нашата стратегия. Сто процента от водата, необходима за производство, преминава през нашата пречиствателна станция. Стремим се постоянно да намаляваме водата, която е необходима за производство, като хектолитър вода на произведен обем хектолитър напитка е около 3 хл.


Ние не се фокусираме само върху това какво можем да постигнем в нашата пивоварна, а се опитваме да повлияем по цялата верига, като стигнем и до нашите консуматори. Например чрез нашата инициатива #зеленодействие зад марката "Ариана" засадихме над 6000 дървета в "Новата гора" на София, а на 28 май заедно с наши партньори почистихме едно слънчево място около язовир "Искър", като само за няколко часа събрахме над 840 кг отпадък. Зарибихме язовира с почти същото количество риба в килограми - 500 шарана и 300 сома.


3. В пивоварната рециклираме 100% отпадъците вследствие на производство, така че да не стигат до сметища. Това включва: пластмаса, метал, хартия и дърво. Намалихме теглото на част от стъклените опаковки с 8%, което доведе до спестяване на над 220 т за година. За нашия бранд "Ариана" намалихме размера на етикетите, които използваме върху РЕТ опаковките, което доведе до спестяване на 45 т хартия за година. През 2021 г. преминахме от пакетиране с фолио към картон на т.нар. транспортна опаковка на част от нашите бири и сайдер. Използваме 50% рециклирана пластмаса във фолиото, необходимо за пакетиране на всички наши опаковки в стекове, с което спестяваме до 30% въглеродни емисии. Миналата година оптимизирахме количеството пластмаса, което използваме за PET опаковки и капачките, с още 8%.


4. "Зеленият склад" на "Загорка" беше една от първите индустриални сгради в България, която е сертифицирана по BREEAM (BRЕ Environmental Assessment Method) и оперира изцяло зелено. По отношение на транспорта сме въвели редица решения, с които да сме максимално ефективни с цел да намалим въглеродните емисии, например добро управление на товарите чрез използване на капацитета и добро планиране и комбиниране при извършване на доставки.
Инвестирахме в допълнителни "зелени" хладилни витрини на пазара, които пестят до 30% енергия.



Радостина Хаджийска, директор "Правни и корпоративни въпроси" в "Каменица":

От 1 януари 2022 г. закупуваме само зелена електроенергия

1. От началото на тази година закупуваме само зелена електроенергия. Планираме да инвестираме в инсталирането на соларни панели, като това е част от дългосрочната стратегия на компанията да инвестира в развитието на инфраструктура, технологии и процеси, с които да затворим цикъла на производство и да бъдем по-ефективни.


2. В пивоварната ни в Хасково разполагаме с пет собствени сондажни кладенеца, от които черпим вода за производството на нашите продукти. Суровата вода преминава през две идентични системи от мембрани за обратна осмоза (технология за пречистване на водата) при стриктен автоматичен контрол на работните параметри. Извършваме регулярен седмичен анализ на качествените показатели от собствената ни лаборатория с цел да гарантираме качество на влаганата в производство вода. За 2021 спрямо 2016 г. съотношението на вложена вода към произведена бира е спаднало съответно от 4.1 на 3.4 хл вода за 1 хл бира.


3. Всички процеси в отдел "Опаковане" целят оптимизиране на използваните материали, за да се намали въздействието върху околната среда. В допълнение, от няколко години поетапно въвеждаме световно признатата програма "Верига на доставки от световна класа 2.0" (WCSC 2.0), чиято цел е да оптимизира процесите в опаковането, така че количеството брак да е минимално.


През 2021 г. успяхме да реализираме и проекти за намаляване на използваните ресурси за опаковки - на размерите и грамажа на етикетите, на грамажа на преформи и капачки, на грамажа на ползваните фолиа и като цяло влагането на по-малко пластмаса.


Пластмасовите бутилки на "Каменица", "Бургаско" и Astika са с изцяло нов дизайн, форма и материал. В новите опаковки използвахме по-малко хартия за етикети и вложихме по-малко пластмаса в бутилките и капачките и с това спестяваме на годишна база: 12.5 тона хартия, 300 спасени дървета, 41.3 тона по-малко пластмаса.


Пивоварната ни в Хасково е първата фабрика в бирената индустрия в страната, която изгради анаеробен реактор към пречиствателната си станция през 2015 г. От него се произвежда определено количество биогаз, който се връща обратно в производствения процес, като целта е да се постигне затворен цикъл на производство.


Преди няколко години поехме ангажимента и за почистване на отпадните води на цялата индустриална зона около пивоварната в Хасково, в която влизат и други производствени предприятия.


4. В областта на транспорта се стремим да избираме партньори, разполагащи с автопарк, отговарящ на стандартите Euro V или Euro VI. Фокусирани сме върху два ключови показателя: Weight per Shipment и One Way Transport Share, които следим на дневна база. Подобрявайки представянето ни в тези две области, гарантираме по-малко изминати километри за доставка на нашите продукти и следователно по-ниски емисии на СО2 и разходи за гориво.


Служителите на компанията използват служебни автомобили с определен лимит на вредните емисии. Мотокарите са с двигатели, които работят с LPG гориво (газ). Спомагателната товарно-складова техника, която се използва при нас, са машини, задвижвани единствено на батерии или ръчно.

Интервютата взе Мара ГЕОРГИЕВА

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал