Alphabet и Microsoft вече усещат ефектите от новите икономически реалности

Приходите на двете технологични компании се увеличават, но темповете се забавят заради скъпия долар, войната в Украйна и локдауните в Китай

Облачните услуги остават с най-голям потенциал и важни приходни източници
Облачните услуги остават с най-голям потенциал и важни приходни източници
Облачните услуги остават с най-голям потенциал и важни приходни източници    ©  Unsplash
Облачните услуги остават с най-голям потенциал и важни приходни източници    ©  Unsplash

Негативните фактори, които влияят върху глобалната икономика, вече оказват натиск и върху резултатите на някои от най-големите технологични компании. Късно във вторник отчети за второто тримесечие публикуваха Microsoft и Alphabet - първата компания не успя да достигне пазарните очаквания. При компанията майка на Google не бяха постигнати очакванията само по отношение на печалбата. Това, което оказва влияние на бизнесите им, е войната в Украйна, скъпият долар, ковид локдауните в Китай и очакванията за рецесия, които карат компаниите да свиват рекламни бюджети. Бум се забелязва обаче при облачните услуги, като се очаква те да растат сериозно в бъдеще.

Приходите на Alphabet достигат близо 70 млрд. долара, докато тези на Microsoft са около 52 млрд. долара. И двете компании регистрират ръст около 15% в постъпленията спрямо миналата година, но темпът на растеж е сред най-слабите от години. Печалбата и на двете дружества е около 16 млрд. долара, като при Google намалява с около 10% в сравнение с 2021 г., а Microsoft отчита ръст от над 7%. Акциите и на двете компании се покачват с около 5% преди отварянето на пазарите в САЩ в сряда, макар че веднага след публикуване на отчетите те загубиха част от стойността си. Сега положителното и при двете компании е, че те няма да намаляват своите инвестиции и планове за експанзия.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Негативните фактори, които влияят върху глобалната икономика, вече оказват натиск и върху резултатите на някои от най-големите технологични компании. Късно във вторник отчети за второто тримесечие публикуваха Microsoft и Alphabet - първата компания не успя да достигне пазарните очаквания. При компанията майка на Google не бяха постигнати очакванията само по отношение на печалбата. Това, което оказва влияние на бизнесите им, е войната в Украйна, скъпият долар, ковид локдауните в Китай и очакванията за рецесия, които карат компаниите да свиват рекламни бюджети. Бум се забелязва обаче при облачните услуги, като се очаква те да растат сериозно в бъдеще.

Приходите на Alphabet достигат близо 70 млрд. долара, докато тези на Microsoft са около 52 млрд. долара. И двете компании регистрират ръст около 15% в постъпленията спрямо миналата година, но темпът на растеж е сред най-слабите от години. Печалбата и на двете дружества е около 16 млрд. долара, като при Google намалява с около 10% в сравнение с 2021 г., а Microsoft отчита ръст от над 7%. Акциите и на двете компании се покачват с около 5% преди отварянето на пазарите в САЩ в сряда, макар че веднага след публикуване на отчетите те загубиха част от стойността си. Сега положителното и при двете компании е, че те няма да намаляват своите инвестиции и планове за експанзия.

Силата на облака

Облачните услуги на Microsoft продължават да бъдат в основата на нарастващите печалби. Приходите от Azure, облакът на компанията, надхвърлиха 25 млрд. долара за три месеца, рекорд, като според Сатя Надела, изпълнителен директор на технологичния гигант, облакът те първа ще се развива. "Виждаме по-големи и по-дългосрочни ангажименти и регистрирахме рекорден брой сделки на стойност над 100 млн. долара и над 1 млрд. долара през това тримесечие", споделя Надела пред инвеститорите.

Мениджърът потвърди, че компанията не е застрахована от потенциалната рецесия, но смята, че "излизайки от тази макроикономическа криза, публичният облак ще бъде още по-голям победител, защото действа като дефлационна сила" в инфлационната среда. "Като цяло приходите от всички услуги свързани с Azure са се увеличили с трицифрени темпове", допълни Надела.

Няма друга търсачка

Основният поток от приходи на Alphabet продължава да расте. Постъпленията от реклами надхвърлят 56 млрд. долара (с 12% повече от 2021 г.), като над 7 млрд. долара идват от Youtube. Приходите от облака на Google, подобно на Microsoft, също растат с огромни темпове - над 40% ръст в сравнение с миналата година, но за разлика от Microsoft приходите от облачния бизнес на Google са "едва" около 6.7 млрд. долара. "Ще продължим да инвестираме в области като AI, търсачката и облака", сподели пред инвеститори след отчета Сундар Пичай, изпълнителен директор на Google.

Една от причините за по-ниската печалба, обявена от Alphabet през последните месеци, е инвестирането на компанията в нови работни места. За последната година Google е наел над 30 хил. души, като общият брой на служителите се е увеличил с над 20% до 174 хил. души. "Ще забавим наемането на служители и ще изчистим фокуса си като компания", допълни пред инвеститорите Сундар.

На прага на рецесия

Акциите на технологичния сектор се представя изключително слабо от началото на 2022 г., след като по време на пандемията през 2020 г. бяха основните мотори на борсовото възстановяване. Alphabet и Microsoft са загубили около една четвърт от стойността си за последните седем месеца. Причината за слабото представяне според анализаторите е повишаването на лихвените проценти, което намалява стойността на печалбите в бъдеще на компаниите. "Тази година Федералният резерв започна да повишава краткосрочните лихвени проценти от нула до сегашните 1.25%, които след това могат да достигнат 4% до края на годината", пише в писмо до инвеститорите Дъглас От, главен инвестиционен директор в Andvari Associates, хедж фонд. "Ето защо толкова много бързо развиващи се технологични компании са се понижили с 40% или повече от последните си върхове", допълва От.

Все още няма коментари
Нов коментар