Лидерът очертава тенденциите за целия бранш

Иван Чернев - главен изпълнителен директор на "Kaufland България"

Иван Чернев, главен изпълнителен директор на "Kaufland България"
Иван Чернев, главен изпълнителен директор на "Kaufland България"
Иван Чернев, главен изпълнителен директор на "Kaufland България"
Иван Чернев, главен изпълнителен директор на "Kaufland България"

"Кауфланд" от години е несменяем лидер по оборот - с над 1.7 млрд. лв., в сектора на търговията на дребно. На какво ви научи опитът от вече 16-годишното присъствие на компанията на българския пазар - как се постига и как се запазва тази челна позиция?

- Ние в "Kaufland България" възприемаме дългогодишната си лидерска позиция като отговорност - към служителите, към клиентите, към обществото като цяло. Да поддържаш такава позиция, и то години наред, изисква дългосрочна визия, добър и мотивиран екип, много смелост и много работа, която да вършиш със страст всекидневно. Опитът дотук ни научи, че успехът се защитава всеки ден. Затова не спираме да гледаме напред. През 2021 г. Kaufland отбеляза 15 години на българския пазар и днес едва ли има българин, който да не е пазарувал в някой от нашите магазини. Това е отговорност, на която не можем да изневерим. Нещо повече - оставаме силно фокусирани върху надграждане както на услугите, които предлагаме на клиентите, така и върху затвърждаването на позициите си на социално отговорен и активен участник в обществото.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

"Кауфланд" от години е несменяем лидер по оборот - с над 1.7 млрд. лв., в сектора на търговията на дребно. На какво ви научи опитът от вече 16-годишното присъствие на компанията на българския пазар - как се постига и как се запазва тази челна позиция?

- Ние в "Kaufland България" възприемаме дългогодишната си лидерска позиция като отговорност - към служителите, към клиентите, към обществото като цяло. Да поддържаш такава позиция, и то години наред, изисква дългосрочна визия, добър и мотивиран екип, много смелост и много работа, която да вършиш със страст всекидневно. Опитът дотук ни научи, че успехът се защитава всеки ден. Затова не спираме да гледаме напред. През 2021 г. Kaufland отбеляза 15 години на българския пазар и днес едва ли има българин, който да не е пазарувал в някой от нашите магазини. Това е отговорност, на която не можем да изневерим. Нещо повече - оставаме силно фокусирани върху надграждане както на услугите, които предлагаме на клиентите, така и върху затвърждаването на позициите си на социално отговорен и активен участник в обществото.

Каква е положителната стойност, която голяма кампания като "Кауфланд" генерира за икономиката и обществото на България, какво им "дава" тя?

- Нашият успех не се измерва единствено в мащаб и оборот. Зад него седи добавената стойност, която Kaufland предоставя чрез реализиране на различни дейности, свързани с ангажимента ни към обществото. Ние сме първата компания в България, която направи публична оценката за цялостното въздействие на нашия бизнес върху икономическия, природния и социалния капитал на България. Докладът беше изготвен от "©denkstatt България" и ясно показва както добавената стойност за икономиката, така и отрицателните последствия за природния и социалния капитал - нещо, което нито една компания не е правила публично. Именно така разбираме ние отговорността, която носи лидерът - да говори открито, да посочва целите си и чрез реализирането им да въвежда добри практики и да очертава тенденции, които да бъдат следвани от целия бранш.

Според същия доклад нетният принос на компанията ни към българското общество възлиза на повече от 1 милиард лева. Едно работно място в Kaufland поддържа близо 4 други в българската икономика, а всеки 100 лева, похарчени във веригата ни, създават нетна положителна стойност за българската икономика и общество в размер на допълнителни 62 лева. Положителната стойност, която Kaufland създава за икономиката и обществото на България, е 7 пъти по-висока от стойността на отрицателните социални и екологични въздействия следствие на дейността ни.

Бизнесът бе изправен пред поредица от предизвикателства през последните години - ковид пандемията и причинената от нея икономическа криза бе последвана от криза и нарастваща инфлация в резултат на войната в Украйна. Как се отрази тази икономическа ситуация на бизнеса, на инвестиционната програма на "Кауфланд" в България? Какъв е вашият отговор на тези предизвикателства?

- Ситуацията е наистина доста сложна, но това ни прави по-креативни. Имаме ясна стратегия за действие, имаме механизми за справяне, имаме силен екип и сме достатъчно адаптивни и гъвкави, затова компанията ни остава стабилна въпреки предизвикателствата. На фона на всички тях през последните годни Kaufland не спира да инвестира. Инвестициите ни са свързани с ключовите теми в дневния ни ред: модернизация, изграждане на нови обекти и подобряване на цялостното клиентско изживяване; качество, свежест и разнообразие на продуктите и силна подкрепа за българските производители; удовлетвореност за служителите; устойчиво бъдеще.

В последните години инвестираме значителни средства в експанзия и разкриване на нови филиали, в модернизация на съществуващи обекти и във внедряване на нови процеси. В края на миналата година открихме 61-вия ни хипермаркет - в Петрич, и разкрихме нови 80 работни места. Само преди няколко седмици открихме и най-новия ни (62-ри) хипермаркет, който е в столичния район "Младост", осигурявайки още 90 работни места. През 2021 г. за модернизация на 9 хипермаркета бяха вложени над 16 млн. лева. Започна и внедряване на каси на самообслужване с първоначална инвестиция 1.2 млн. лв. Само за първата половина на 2022 г. инвестицията в модернизации е близо 20 милиона за 6 обекта в София и страната.

Междувременно клиентите стават все по-взискателни по отношение на асортимента. Търси се не просто качествена и свежа, а суперкачествена и суперсвежа стока. Нарастват очакванията за иновативни продукти не само при хранителните, но и при нехранителните стоки. Успяваме напълно да покрием и очакванията по отношение на цени, тъй като ценовата чувствителност на българския пазар се запазва. В Kaufland темите цена и качество винаги вървят ръка за ръка. Те са част от ангажимента на нашата марка към обществото и по отношение на него не правим никакъв компромис.

Вече над 10 години Kaufland неизменно заема водещата си позиция в сектора на модерната търговия в страната. Основна цел е да затвърждаваме тази лидерска позиция. Ще продължим да утвърждаваме и развиваме марката Kaufland като синоним на качество и иновации. Ще продължим, както и досега, да инвестираме и в екипите си. Хората са ключови за цялостното представяне на компанията ни и за това тя да постига резултатите, които имаме. Ние вярваме, че човекът прави разликата, и затова отношението към всеки служител е от изключително значение.

От март тази година "Кауфланд" започна да изпълнява и амбициозна програма за 100% покритие на своите обекти със "зелена енергия". Какви "зелени" практики ще въведете през тази година и в по-дългосрочен план?

- В Kaufland си поставяме високи цели във всеки аспект на дейността ни. Желанието ни е да бъдем не само лидер в модерната търговия, но и пионер в устойчивото развитие. Действаме активно със силен фокус и инвестиции по отношение на ефективно използване на ресурсите, намаляване на екологичния отпечатък и насърчаване към опазване на околната среда от клиенти, партньори и доставчици. През 2021 г. обявихме мащабна климатична стратегия и публично поехме конкретен ангажимент - да намалим оперативните емисии с над 80% до 2030 г. и да постигнем климатична неутралност до 2025 г.

От март тази година използваме единствено 100% зелена енергия, като насърчаваме и доставчиците ни също да намаляват емисиите си. През 2022 г. се сертифицирахме за четвърта поредна година по ISO 50001 за ефективен енергиен мениджмънт, като спестените за този период въглеродни емисии са близо 4000 тона. В края на 2021 г. с първоначална инвестиция 800 000 лв. започнахме да разполагаме фотоволтаични инсталации за собствени нужди на покривите на всички филиали, които конструктивно позволяват това. Разширяваме и мрежата ни от зарядни станции за електромобили, в която до момента сме инвестирали над 1 млн. лева.

Модернизацията в магазините ни включва затваряне на хладилните витрини със стъклени врати и подмяна на хладилния агент с нискоемисионен. Само тези две мерки автоматично повишават енергийната ефективност на магазините с над 15%. Едновременно с това поетапно подменяме осветлението с енергоспестяващо (LED), като до края на 2022 г. то ще е такова във всички магазини на Kaufland.

През миналата година въведохме и нови стандарти в логистиката - сгъваеми метални палети. Инвестицията за това вече надхвърля 6 млн. лева. Тези палети са с по-дълъг експлоатационен живот, с тях се ползва цялата височина на камионите и така се намаляват транспортните маршрути и се пестят въглеродни емисии. Заради стабилните им странични стени пестим 250 тона найлоново фолио годишно. Над 90% от доставките до хипермаркетите ни са с камиони на природен газ. Имаме и цел непрекъснато да разширяваме и асортимента от устойчиви продукти, като докажем, че тези стоки могат да бъдат достъпни за всеки клиент на Kaufland.

Какво ново могат да очакват потребителите в "Кауфланд"? С какво освен разширяването на мрежата от магазини през тази година предвиждате да печелите повече клиенти?

- Следим задълбочено пазара и проучваме в дълбочина потребителските нагласи, така че непрекъснато да подобряваме услугата, която предлагаме. В същото време се стремим не просто да отговаряме на изискванията на пазара, но да действаме изпреварващо, за да удовлетворим очакванията на клиентите - и като развитие на асортимента, и като комуникация, и като презентация на продуктите на територията на всеки конкретен магазин, и като въвеждане на иновации в продукти и услуги.

Нашият бизнес се управлява в детайли. Всеки член на ръководството има всекидневен досег с клиентите ни и познава всеки елемент от пътя им в Kaufland - от входа, през продуктите по рафтовете до касата. Обикаляме страната, срещаме се със служителите ни, разговаряме с клиентите - непосредствените впечатления за тяхното мнение, емоции и поведение са ключови. Затова мога да уверя българите, че Kaufland е и ще остане близо до тях и те могат да разчитат на нас. Ние сме техният доверен партньор и ще продължим да им предоставяме още по-богат асортимент от качествени и свежи продукти, български стоки, обслужване без компромис в качеството и иновативни въведения в потребителското изживяване. И нашата запазена марка - атрактивни и изгодни цени.