Яни и поносимата лекота на 700 хиляди ученически раници

Яни Гебеджелиев и екипът, който ръководи в Telelink Business Services, стоят зад една от най-значимите и революционни промени в българското образование

Яни и поносимата лекота на 700 хиляди ученически раници
Яни и поносимата лекота на 700 хиляди ученически раници
   ©  Яне Голев
   ©  Яне Голев
Талантите на Telelink Business Services с техните лични истории и разнообразни работни занимания в специалния проект "В добра компания"

В началото на тази учебна година всеки от близо 700-те хиляди ученици в страната ще получи своята "дигитална раница". Най-просто казано, това е единен портал, който концентрира всичко, свързано с обучението им - безплатно интерактивно съдържание по всички предмети на едно място, седмичното разписание, оценките, отсъствията и домашните задания. Освен до дигитална версия на всички учебници през системата всеки ученик ще има достъп и до богата база с допълнително съдържание, като на следващ етап специално разработен алгоритъм ще предлага точно съобразено учебно съдържание на база специфичните нужди на всеки индивидуален ученик.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Талантите на Telelink Business Services с техните лични истории и разнообразни работни занимания в специалния проект "В добра компания"

В началото на тази учебна година всеки от близо 700-те хиляди ученици в страната ще получи своята "дигитална раница". Най-просто казано, това е единен портал, който концентрира всичко, свързано с обучението им - безплатно интерактивно съдържание по всички предмети на едно място, седмичното разписание, оценките, отсъствията и домашните задания. Освен до дигитална версия на всички учебници през системата всеки ученик ще има достъп и до богата база с допълнително съдържание, като на следващ етап специално разработен алгоритъм ще предлага точно съобразено учебно съдържание на база специфичните нужди на всеки индивидуален ученик.

Реализацията на проекта е възложена на Telelink Business Services (TBS), а негов основен ръководител в компанията е специалистът Яни Гебеджелиев.

Яни е ведър млад мъж с изразено чувство за хумор. Самоопределя се като "култивиран интроверт", но в действителност скъсява дистанцията в общуването с лекота.

На въпроса дали осъзнава огромната отговорност, която носи, отговаря със смях, че 700 хиляди раници тежат, макар и виртуални. След това веднага сменя тона и добавя, че проектът наистина е крайъгълен камък за дигитализацията на учебния процес, а освен на начина на учене ще повлияе и на начина на преподаване и създаването на дългосрочни стратегии за развитието на образованието (виж още в карето). Дебело подчертава, че дори и най-съвършената система не може да отмени необходимостта от полагане на систематични усилия от страна на учениците, учителите и техните родители. "Знанията не могат да се свалят от системата и да се инсталират в главите. Тя е просто инструмент, който би им помогнал, но дали и как ще го използват, зависи от тях", казва Яни и дава за пример съвременния смартфон, който има в пъти по-мощен процесор от компютъра, с който инженерите от НАСА подготвят мисията "Аполо 13".

"Да опростим сложното"

е водеща ценност за Telelink Business Services, българската компания, проектирала холистичен подход към дигиталната трансформация и решаването на сложни проблеми чрез ИТ. TBS е комплексен доставчик на ИТ решения в областта на мрежи и центрове за данни, офис производителност и информационна сигурност с 200+ клиента в България, Западните Балкани и мултинационални компании и 50+ партньора като Cisco, VM Ware, Microsoft и др.

Като една от най-големите компании в сектора TBS постоянно расте и се развива, но остава фокусирана в същественото - желанието за развитие на средата, в която живеем, и жаждата за иновация. Затова се стреми да привлича в отбора си успешни, любознателни и критично мислещи съмишленици, които се ангажират и поемат отговорност.

Най-новият проект на компанията - безплатната TBS Academy, цели да подготви следващото поколение професионалисти в IT инфраструктурата, които ще придобият умения и знания в областта и ще се включат в екипи работещи по реални проекти на TBS.

ДНК на програмист

Яни знае, че иска да се занимава с информационни технологии, от съвсем малък. Като истинско дете на 90-те е силно повлиян от екшън филмите, но това, което го впечатлява истински, не са каскадите и бойните хореографии, а "тракането на клавиатури и големи сървърни помещения". В контраст с наложения стереотип за масовия програмист не харесва и не играе електрони игри. Когато родителите му подаряват игрова конзола, за техен ужас той веднага се заема да я разглоби. Същата съдба има и "Правец"-ът, които се появява в отговор на неспирните молби да му купят компютър. Първата си програма, която представлява музикален плейър, пише едва на 7-годишна възраст.

"Сега ми е смешно, като си спомня колко горд бях, че работи. Натискаш едно бутонче и започва да свири mp3-ка. Натискаш друго бутонче и започва следващата", разказва Яни и се сеща как и за един от рождените си дни в началното училище направил своя електрона версия на играта "Стани богат".

Езиковата гимназия, в която завършва средното си образование в родната Варна, е избор на родителите му. Защото е "елитна" и трябва да знае езици. В онзи момент не успява да аргументира достатъчно убедително, че езиците за програмиране са по-универсалните, но днес се шегува, че говори английски и френски, но пише свободно и на C,C++,C#,Visual Basic .NET, Java, PHP, ASP.NET, JavaScript, TypeScript и производни.

От перспективата на времето обаче оценява попадането именно в тази гимназия като ключово за кариерното му развитие в ИТ сектора. "В гимназията много бързо ми излезе име на "човек, който ги разбира компютрите". Първо сред съучениците ми, а скоро и сред учителите. Търсеха ме за помощ за всевъзможни неща. От инсталиране на програми и правене на презентации до настройки на рутери", разказва Яни.

Да вникнеш в процесите

Точно тогава, в началото на 2007 г., Министерството на образованието и науката (МОН) прави първи стъпки към въвеждането на електроните дневници и Яни започва да помага на учителите си да се справят с това предизвикателство. И открива истинската си страст - да анализира и разбира как работят сложни системи от множество елементи като тази на образованието и как те могат да се дигитализират, така че дa си взаимодействат хармонично.

Не можеш да създадеш работещ продукт, ако не разбираш системата и отделните елементи, които си взаимодействат в нея. Всеки, който е решил да прави софтуер, не трябва да го прави на ишлеме

"Беше ми много интересно как ИТ влиза в системата на образованието. Какво се преподава в часовете по информатика, как самото училище управлява данните си и работи с тях. Също и управлението на ИТ като част от административните процеси, кои технологични решения могат да облекчат работата и т.н.", обяснява той.

"Не можеш да създадеш работещ продукт, ако не разбираш системата и отделните елементи, които си взаимодействат в нея. Всеки, който е решил да прави софтуер, не трябва да го прави на ишлеме. Трябва да вникне в процесите и да ляга и да става с тях. Да влезе в обувките на тези, които ще го използват", убеден е той. Затова и в работата си винаги извървява всички стъпки в дадена дейност, а едва на следващ етап започва да търси най-подходящите решения как те могат да се дигитализират.

От чина в учителската стая

Веднага след завършването на гимназията Яни започва работа като ИТ специалист в нея, като междувременно учи за компютърен инженер в Техническия университет във Варна. По думите му това е сбъдната мечта. Покрай работата си започва да разбира процесите още по-добре и да вижда такива, които са били невидими до този момент, както какво е учебен план, какво е седмично разписание, как се попълват бази с данни в системата на МОН.

Следващата логична стъпка е работата за Регионалния инспекторат по образованието във Варна, където по думите му още повече разширява кръгозора си за процесите в системата. "От прозорчето на гимназията изглеждаше, че някой взима тотално неадекватни решения, но когато погледнах от перспективата на инспектората, се оказа, че тези решения рязко придобиват смисъл. Системата на образованието е далеч по-сложна от една счетоводна система например, където имаш само прави процеси. В образованието винаги има изключения. Да речем, в населено място Х в училището У само и единствено в него от цялата страна се допуска някакво изключение или се появява такъв случай. Системата трябва така да е проектирана, че да е достатъчно гъвкава, за да може да поеме всяко изключение, без да се налага преправянето ѝ. Примерно много - паралелки или групи с деца от различни випуски в една паралелка, ученици, учещи едновременно в 2 училища, и т.н."

Едно от основните му задължения в инспектората е подпомагането на училищата от региона във внедряването и работата им със специално разработената за нуждите на МОН система "Админ". Един ден на шега Яни праща CV в компанията, чието дело е софтуерът. Макар да няма обявена свободна позиция, още на следващия ден получава обаждане и предложение за среща. Предлагат му в началото да започне работа като съпорт мениджър с опция да се включи и към екипа от програмисти на по-късен етап. След три години той вече е ръководител на техническия отдел на компанията.

Най-големият клиент на компанията му е МОН и ежедневните му задачи са свързани най-вече с предоставяне на решения за нуждите на министерството. "Харесаха ме най-вече защото познавах спецификите на системата отвътре и за разлика от средностатистическия програмист, говорех на един език с тях." Предлагат му да започне работа като координатор по едни от най-значимите проекти на министерството, свързани с дигитализацията. Предизвикателството е толкова изкушаващо, че не може да откаже.

Докато Яни работи по софтуера, сегашната му компания TBS изграждат облачната инфраструктура на министерството.

Да си харесаш работодател

"Често ми се налагаше да общувам с екипа на Telelink Business Services и наистина бях впечатлен от начина, по който работят. Харесвах колегите и мениджмънта, но най-силно ме привлече липсата на тежка йерархична структура, нещо нетипично за сектора", обяснява Яни. По думите му в TBS е създадена хибридна структура, работеща по вертикала и хоризонтала.

В процеса на съвместната им работа от компанията му казват, че ще е добре дошъл в нея, ако и щом реши да смени работата си. Когато този момент идва, Яни може да избира между няколко различни предложения, но се спира на TBS и категорично не съжалява за това.

Екипът, с който работя, е динамичен. Харесва ми, че не влиза в рамки и мисли извън кутията. Наблягам на това, защото в немалко аутсорсинг компании мисленето не се стимулира. Всичко е смелено до ниво, в което програмистите са просто ретранслатори на смелено съдържание в някакъв код.

Ясно си спомня първия си работен ден в офиса на TBS. Шокиран е от размера. До онзи момент най-големият екип, в който е работил, не наброявал повече от 20 души, а изведнъж попада в компания с над 200 служители, като със стъпването си в офиса се запознава с над 100 от тях. "Не запомних нито едно име. Добре, че носим баджове", смее се той.

Подобно на повечето си колеги избира хибридния модел на работа. Отива в офиса само когато има конкретни срещи там. По думите му е най-ефективен, когато работи сам от дома си, а понякога така се улисва в работата, че не обръща внимание колко е часът и редовно праща имейли и съобщения след полунощ.

Проектът

"Дигиталната раница" е безплатна единна електронна образователна платформа, инсталирана върху облачната среда на Министерството на образованието и науката. Достъпът до нея ще бъде с електронните профили в edu.mon.bg. Това е следваща стъпка от започналата дигитализация на образованието в България и предхожда въвеждането на персонализирано обучение.

Платформата се състои от пет отделни модула, обединени в обща рамка. Учениците ще ползват "дигитална раница". Потребителският интерфейс за работа ще бъде еднакъв за всички, независимо от използваната от училището платформа за дистанционно обучение. Самото съдържание ще бъде филтрирано и поднесено на учениците съобразно тяхната учебна програма. Модулът ще предоставя също достъп до хранилище с персонализирано дигитално учебно съдържание, определено от преподавателя и насочено към конкретния ученик. Така той ще получава на едно място цялата информация, необходима за неговото обучение, вместо да я търси на различни места в интернет.

Новата платформа дава възможност на учителите сами да създават дигитално учебно съдържание - уроци, упражнения, тестове. За изработването им те ще имат възможност да ползват огромен обем от налични електронни ресурси - текстове, изображения, интерактивни презентации, 3D модели, видео- и аудиоклипове, виртуална и добавена реалност.

Освен че ще могат да подготвят съвременни интересни уроци за своите ученици, в специален модул учителите ще могат да предлагат уроците си за национално ползване. Те ще бъдат оценявани от двама експерти - университетски преподавател и специалист по предмета. Одобрените уроци ще станат достъпни за всички останали учители, а авторите им ще получават заплащане. Целта е да бъде създадена "банка" с качествени интерактивни уроци, упражнения и тестове, разработени от учители, която да покрива всички предмети и теми от общообразователната подготовка.

В отделен модул за анализ МОН ще може да следи кои електронни уроци и инструменти се използват най-често, какви са постигнатите резултати по отделните учебни предмети, групирани по региони, възрастови групи, типове училища и редица други критерии. Обработката на тези данни ще подпомага управленските решения за подобряване на обучението и повишаване на резултатите.

Платформата ще е полезна и за родителите, на които също ще бъде осигурен достъп. Те ще получават конкретна информация какво учат децата им, как се справят по отделните предмети, какви са оценките им и седмичната им програма.

Работя швейцарско ножче

Позицията му е старши технически съветник, но той с ирония се самоопределя като момче за всичко, а изпълнителният директор на компанията се шегува, че работи като швейцарско ножче.

"На позицията на технически директор в малка софтуерна компания ми се налагаше да върша много и разнородни неща. От подготовката на договорите, през продажбите до писането и тестването на код, издаването на фактури и проследяване на плащания, както и цялата бумащина, свързана с проектите. В момента помагам там, където съм нужен. Разбира се, в сферата, която разбирам, а именно образованието", обяснява той и уточнява, че актуалният му основен фокус е "дигиталната раница", но междувременно с търговския екип работят и по няколко потенциални проекта.

"Екипът, с който работя, е динамичен. Харесва ми, че не влиза в рамки и мисли извън кутията. Наблягам на това, защото в немалко аутсорсинг компании мисленето не се стимулира. Всичко е смелено до ниво, в което програмистите са просто ретранслатори на смелено съдържание в някакъв код."

На това и се опитва да научи по-младите си колеги. Да мислят. Свободно да споделят мнението си. И да могат да носят отговорност.

Блиц

Обясни на баба си какво работиш.

Това, което виждаш на телефона си, го е правил някой като мен.

Ако "Телелинк" е човек, какъв е той и какво обича да прави?

Модерен, мислещ млад човек.

Ако "Телелинк" е отбор, за какво се състезава?

Щафетното бягане. Хора със специфични знания и умения, които взаимодействат, за да се стигне до финала.

Кои са хората, които са ви повлияли най-много за избора на професионалното поприще?

Аз.

Последните книжни заглавия, които ви въздействаха?

"Щамът Андромеда" на Майкъл Крайтън.

Как изглежда бюрото ви?

8 монитора, една клавиатура, една мишка и нещо за пиене.

Как биха ви описали вашите колеги в едно изречение?

Перманентно нахилен като зелка.

Трите места по света, които са ви впечатлили най-силно?

Чувствам се отлично в Лондон и често пътувам до там, било то и само за няколко дни. Харесвам "подредени" градове. Може би и затова се чувствам добре и във Виена.

Три места по света, които мечтаете да посетите?

Искам да видя белите нощи в Норвегия и като цяло скандинавския полуостров.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ajq421111679 avatar :-P
    ajq421111679
    • + 1

    Всичко е чудесно, но не се разбра откога ще е онлайн? Защото:
    "В началото на тази учебна година всеки от близо 700-те хиляди ученици в страната ще получи своята "дигитална раница". Най-просто казано, това е единен портал, който концентрира всичко, свързано с обучението им - безплатно интерактивно съдържание по всички предмети на едно място, седмичното разписание, оценките, отсъствията и домашните задания." ?

    Нередност?
Нов коментар