В близките месеци ще отворим нашия магазин №100

Цонка Иванова - Терзиева, управител "Маркетинг и снабдяване" на "dm България"

Цонка Иванова, управител "Маркетинг и снабдяване" на "dm България"
Цонка Иванова, управител "Маркетинг и снабдяване" на "dm България"
Цонка Иванова, управител "Маркетинг и снабдяване" на "dm България"
Цонка Иванова, управител "Маркетинг и снабдяване" на "dm България"

Как се разви бизнесът на "dm България" след пандемията, какъв е трендът?

- След отпадането на ограниченията наблюдаваме още по-засилен интерес от страна на клиентите към нашите продукти. Те припознават dm като тяхното място за пазаруване на дрогерийни стоки. И това се вижда добре от двуцифрените ръстове на продажби и брой клиенти. Факт е, че с отпадането на мерките клиентите масово се завърнаха в магазините ни в търговските центрове - това беше форматът, който понесе най-големия негативен ефект от ограниченията. По отношение на продуктовите категории наблюдаваме, че осезаемо се завърна интересът на клиентите към декоративната козметика и парфюмерията и като цяло към козметичните категории. Сега през летните месеци отчитаме засилено търсене на козметика за грижа за кожата и за тялото като слънцезащитни продукти, лосиони, олиа, масла, маски и продукти за депилация. Разполагаме и с богат асортимент от слънчеви очила и модерни плажни аксесоари.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Как се разви бизнесът на "dm България" след пандемията, какъв е трендът?

- След отпадането на ограниченията наблюдаваме още по-засилен интерес от страна на клиентите към нашите продукти. Те припознават dm като тяхното място за пазаруване на дрогерийни стоки. И това се вижда добре от двуцифрените ръстове на продажби и брой клиенти. Факт е, че с отпадането на мерките клиентите масово се завърнаха в магазините ни в търговските центрове - това беше форматът, който понесе най-големия негативен ефект от ограниченията. По отношение на продуктовите категории наблюдаваме, че осезаемо се завърна интересът на клиентите към декоративната козметика и парфюмерията и като цяло към козметичните категории. Сега през летните месеци отчитаме засилено търсене на козметика за грижа за кожата и за тялото като слънцезащитни продукти, лосиони, олиа, масла, маски и продукти за депилация. Разполагаме и с богат асортимент от слънчеви очила и модерни плажни аксесоари.

Кои тенденции влияят най-силно на бизнеса на компанията?

- Що се отнася до тенденциите, които повлияха най-силно върху развитието на нашата работа, бих акцентирала върху т.нар. зелена вълна при търсенето и предлагането на услуги и продукти, щадящи природата и в подкрепа на устойчивия начин на живот. Пандемията засили този тренд, хората все по-често се вълнуват от съдържанието на продуктите, които ползват, грижейки се по този начин както за своето собствено здраве, така и за опазването на околната среда. Доказателство за това са двуцифрените ръстове в продажбите в сектора ни "биохрани" и в частност на нашата собствена марка dmBio. Във всички dm магазини са обособени специални сектори за биохрани, а където е възможно - и за натурална козметика. В този сегмент най-търсени са продуктите от dm марката alverde.

Какво друго прави dm в отговор на зелените нагласи в потребителското търсене?

- От пролетта на 2021 г. в нашите магазини предлагаме и продукти с неутрално въздействие не просто върху климата, а върху околната среда. Те са обединени в серия под името Pro Climate, разработена в партньорство с Техническия университет в Берлин. Това са предимно артикули за грижа за лице и тяло, за дамска хигиена, перилни и почистващи препарати и тоалетна хартия. При създаването им подробно са анализирани и впоследствие намалени ефектите върху природата по време на целия жизнен цикъл на един продукт - от добиването на ресурсите, през материалното му производство и транспорта до унищожението му. В резултат на това за създаването на Pro Climate е редуцирано потреблението на материали - суровини и опаковки, и са променени производствените процеси с цел ефективно намаляване на въздействието върху околната среда. Остатъчните неизбежни влияния върху природата се компенсират чрез различни проекти на dm групата. Към момента в асортимента ни се предлагат близо 250 климатично неутрални продукта от нашите собствени марки.

Ние въведохме също така и редица продукти, които са алтернатива на тези, изискващи пластмасова опаковка. Сред тях са твърд душ гел или твърд шампоан, които могат да бъдат опаковани в хартия или друг щадящ природата материал. Допълнително - до 2025 г. имаме за цел 90% от опаковките на продуктите от dm марките да бъдат рециклируеми. Още по-амбициозна е нашата цел най-малко 70% от съдържанието на опаковките да може да се рециклира до висококачествен материал. В нашите магазини могат да бъдат открити актуално над 1500 артикула със зелен етикет, който помага на клиентите да се ориентират при избора им на продукти с доказан произход на съставките и с грижа за природа.

Като продължение на ангажимента ни да поощряваме устойчивото потребление през март тази година в нашия магазин в Paradise Center инсталирахме и първата станция за повторно пълнене на домакински и перилни препарати. Клиентите могат да избират между три вида гел за пране и веро за съдове.

Какви са приоритетите на вашата бизнес стратегия и доколко те се променят за следващата година?

- През август 2020 г., в разгара на ковид пандемията, "dm България" въведе за целия си асортимент във всички магазини в страната стратегията на трайно изгодните цени. Това е ценови модел, който подкрепя рационалното пазаруване и ограничава харченето на повече пари, както и презапасяването с излишни стоки. Клиентите ни имат увереност, че каквото и да се случи в днешната динамична обстановка, те могат да разчитат на нас и на това, че в dm магазините ще имат достъп до необходимите стоки на изгодни цени. Чрез обозначенията на ценовия етикет на рафт те могат да проследят при всеки конкретен продукт откога неговата цена не е била увеличавана. Ние гарантираме, че поне четири месеца от датата, указана на етикета, няма да увеличаваме цената на съответния продукт.

Почти две години след въвеждането на "Трайно изгодно" голяма част от потребителите разпознават тази ценова концепция като предимство за тях и като характеристика, която отличава марката dm на пазара. Обратната връзка, която получаваме, е много положителна и мотивираща за нас, защото успяхме да отговорим на нуждите на клиентите.

"Трайно изгодно" е дългосрочна наша ценова стратегия, която обхваща целия ни асортимент. Вярвам, че чрез нея затвърдихме доверието на клиентите ни, като ще продължим да работим и в бъдеще за изграждането на дългосрочни, стабилни и прозрачни отношения с тях. Редуващите се една след друга кризи през последните години допринесоха за натрупването на достатъчно наш опит в подсигуряването на снабдяването и на веригите на доставка на стоките. Затова наш основен приоритет остава да бъде възможността да гарантираме на клиентите си и в бъдеще богат асортимент от ежедневни стоки на изгодни цени с достатъчно наличност.

Какви са най-важните процеси, които се случват във вашата индустрия - какво да очакват потребителите и бизнес партньорите ви?

- Както споменах, днес стремежът да се предлагат все повече "зелени" услуги и продукти на клиентите е водеща тенденция в почти всички сфери на търговията и индустрията. За нас в dm тази тенденция не е нeщо ново, защото осъзнатото потребление, заедно с мисълта за опазването на околната среда, са заложени в корпоративната ни философия още при основаването на марката през 1973 г.

Освен разнообразния асортимент от биопродукти на достъпни цени, който предлагаме в нашите магазини, ние активно подкрепяме процеса на трансформация към зелена и устойчива икономика и чрез цялостната си дейност. Тук мога да дам за пример актуалната ни кампания за събиране на празни пластмасови опаковки от козметични продукти и домакински препарати. Чрез нея призоваваме клиентите ни да върнат своите празни пластмасови опаковки в магазините ни, за да може да ги рециклираме и да подсигурим по този начин качествен рециклат, нужен за производството на нови опаковки на продукти от dm марките. Към края на юни 2022 имаме събрани близо 6.5 тона празни пластмасови опаковки.

Потребителите и бизнес партньорите ни могат да очакват също така, че ние ще продължим да бъдем и социално ангажирани. Установяваме, че чрез покупката си нашите клиенти искат все повече да подкрепят и добра кауза. За тях е важно не само да напазаруват продукти за ежедневните си нужди, но и с това да допринесат за опазването на планетата или за устойчивото развитие на общността, от която са част. Наши основни и дългосрочни партньори в това отношение са фондация "Живот със Синдром на Даун" и "SOS Детски селища България".

Имате ли вече ESG стратегия, кои области на устойчивото развитие покрива тя?

- За нас като икономическа общност и като общност от хора е от особено значение да действаме като пример и иноватор във всички аспекти на устойчивото развитие. Това тръгва от съвместната ни работа с колегите и корпоративната ни култура през сътрудничеството ни с партньорите, вътрешните процеси и устойчивите продукти в асортимента до взаимоотношенията ни с клиентите. Особено при производството на продуктите от dm марките, успяваме да зададем стандартите, що се отнася до произхода на техните съставки и състава на опаковките им.

На ниво dm група, започвайки с Германия, работим много интензивно по новите изисквания в областта на ESG стратегията - от подготовката за Регламента за таксономията и към днешна дата за германския закон за вериги на доставките до Директивата за отчитане на корпоративната устойчивост. Полетата ни за действие са вече ясно определени и в момента сме в активен процес на адаптиране на тези анализи и мерки в останалите държави от dm групата. Приветстваме силно факта, че на европейско равнище чрез новите изисквания ще бъдат създадени обвързващи стандарти за всички компании на пазара.

Кой е най-успешният ви проект през последните 1-2 години и какво помогна да се превърне в такъв?

- Не бих могла да посоча един наш най-успешен проект, защото успехът на всяка инициатива или кампания е зависим от успеха на предхождащите я, и то в различните сфери на действие. dm функционира като единен организъм, като най-успешните ни проекти са тези, в които са вложени синергията и усилията на колегите от всички отдели.

Последните две години бяха много динамични за нашата компания - заради световната ковид криза станахме свидетели на нови потребителски навици, към които успяхме да се адаптираме успешно, въведохме нова ценова стратегия, изцяло в полза на клиентите, продължихме да надграждаме нашия асортимент с иновативни и устойчиви продукти и увеличихме броя на градовете в България, в които присъстваме. Предстои да отворим нашия стотен магазин в близките месеци, а съвсем наскоро служителите ни в България достигнаха 1000. Не сме престанали да инвестираме в личностното и професионалното развитие на колегите под формата на различни курсове и тематични обучения. Задълбочихме още повече ангажимента си към природата и обществото, като актуалната ни кампания за събиране на празни пластмасови опаковки се радва на голяма популярност и предизвиква хората да бъда по-осъзнати в ежедневието си. Към всеки нов проект подхождаме с мисълта, че човекът е и трябва да остане в центъра на нашата работа - било то като клиент, колега и партньор.