Nike печели позиции в женския футбол благодарение на националите на Англия

Компанията навлезе късно в мъжката игра и не иска да допуска същата грешка втори път

Американският спортен концерн Nike залага изключително много на женския футбол. Изглежда инвестицията се оказва правилна.
Американският спортен концерн Nike залага изключително много на женския футбол. Изглежда инвестицията се оказва правилна.
Американският спортен концерн Nike залага изключително много на женския футбол. Изглежда инвестицията се оказва правилна.    ©  Reuters
Американският спортен концерн Nike залага изключително много на женския футбол. Изглежда инвестицията се оказва правилна.    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Американската компания спонсорира новия европейски шампион в женския футбол от години
  • Стойността на Английския национален отбор се покачи драстично в последната година
  • Компанията навлезе в мъжкия футбол късно в сравнение с конкурентите си - след световното през 1994 г.

Английският национален отбор спечели Европейското първенство по футбол за жени. Отборът мигновенно се превърна в национален герой, след като успя да постигне нещо, което мъжкият отбор все още не е. Новата популярност на отбора естествено води със себе си и увеличен маркетингов интерес, което е изключително печелившо за компаниите, които вече са се асоциирали с групата от футболистки.

Един от главните спонсори на отбора е американският гигант в индустрията на спортни стоки Nike. За Nike, който произвежда облеклото и бельото на Лъвиците, което се появи в почти всеки британски вестник в понеделник сутринта, след като вкаралата победния гол Клои Кели съблече тениската си, това беше кулминацията на близо десетилетие инвестиции в английския и особено женския футбол.

Според настоящи и бивши служители на компанията, както и експерти по маркетинга, Nike ще се възползва от ефекта на ореола от победата на Англия. Това е така именно заради нюха им за инвестиции, който ги накара да инвестират в спорт, който до преди пет години едва намираше спонсори.

Женският футбол в Европа започна да осигурява самостоятелни спонсори едва през 2018 г., което е значително по-късно в сранение с мъжката игра. Малко преди началото на европейското UEFA заяви, че очаква да събере около 60 млн. евро приходи от Евро 2022. За сравнение мъжкото Евро 2020, което се проведе през 2021 г. заради пандемията от коронавирус, събра над 1.9 млрд. евро.

Успехът на терена на Лъвиците през последната година удвои общата спонсорска стойност на отбора. Под ръководството на Зарина Вийгман английският национален отбор има изиграни 20 мача, от които само два са завършили наравно, а 18 са спечелили. Статистиката от тези мачове е дори по-стряскаща - вкарани 106 гола срещу допуснати едва пет. По този начин англичанките се наредиха на второ място по спонсорски интерес, като пред тях е единствено отборът на САЩ - традиционно най-известният отбор в женския футбол.

Грешките в мъжкия футбол

Американската компания е изградена на два спорта, които са традиционни за САЩ - баскетбол и лека атлетика. Nike решава да навлезне и във футбола след провеждането на световното първенство през 1994 г., когато домакин бяха САЩ. Големият интерес към най-големия футболен форум показва на базираната в Бийвъртън, Вашингтон, компания, че в този спорт има изключително много пари.

Това е и причината Nike да реши да сключи една от най-огромните сделки за онова време - за осигуряване на екипировка на бразилския национален отбор. Тази възможност струва 160 млн. долара на компанията, но за сметка на това я превръща в един от големите играчи в бранша. "[Nike] закъсня да навлезе в световния футбол, но когато го направи, отиде ол-ин със спонсорството си на Бразилия", каза пред FInancial Times Виктория Джаксън, спортен историк в Държавния университет на Аризона.

Причината за голямата сума е желанието на Nike да покаже, че намеренията й в спорта са напълно сериозни и служи като сигнал към Adidas, която по онова време има почи пълен контрол върху пазара. Германският концерн снабдява с екипировка редица големи отбори, а освен това има и сключен договор и с UEFA, и с FIFA, за предоставяне на официалните топки за европейското и световното първенство, а отделно и за най-големия клубен турнир - Шампионска лига.

Урокът е научен

По всичко личи, че американският гигант е научил своя урок. Компанията доставя екипировка и на САЩ. Също така е подписан договор, който дава ексклузивните права за доставяне на топки за световното и европейското първенство, а освен това и за всеки турнир под егидата на UEFA.

Джаксън е на мнение, че Nike са си написали "домашното" преди европейското с маркетингова кампания, която набляга на "увереността и уменията", като същевременно признава усилията на масовите организации за развитие на играта. Това е в директен контраст със слогана на компанията за Световното първенство по футбол за жени през 2019 г. - "Dream Further" (Мечтайте по-далеч), който Джаксън описа като "порно за вдъхновение".

Nike спонсорира 12 от 23-те играчи в отбора на Англия и подкрепя три женски футболни организации с корени в Обединеното кралство - Girls United, UK Active и Bloomsbury Football.

Глобалните приходи на Nike от продажби на едро на дамски продукти през годината, приключила на 31 май, бяха по-малко от тези на мъжките продукти - 8.3 млрд. долара в сравнение с 18.8 млрд. Но Бриджит Мънро, директор на изследванията на жените в Nike, каза, че са удвоили инвестициите си в нови дамски продукти през последните две години, "изпреварвайки всички други инвестиции в иновации".

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivangabrovo avatar :-|
    ivangabrovo

    След като се говори за женски футбол, то следва да се говори за националки, а не за национали ...
    Оправете си заглавието.

    Нередност?
  • 2
    pse1555818098607436 avatar :-|
    Milen Kirilov
    • + 1

    Големи напъни да ни облъчите с тази малоумщина. Интерес обаче - нулев. Другия път може да пробвате с младежки кърлинг или гмуркане във варненското фекално езеро

    Нередност?
Нов коментар