Най-големите компании за храни и напитки: Олио в рая

2021 г. производителите са възстановили нивата на бизнеса си отпреди ковид. Тази година инфлацията разбърква пазара

Бумът на приходите през 2021 в сектора на храните и напитките е най-силен при фабриките за олио
Бумът на приходите през 2021 в сектора на храните и напитките е най-силен при фабриките за олио
Бумът на приходите през 2021 в сектора на храните и напитките е най-силен при фабриките за олио    ©  Shutterstock
Бумът на приходите през 2021 в сектора на храните и напитките е най-силен при фабриките за олио    ©  Shutterstock
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Производителите на слънчогледово масло са първите, усетили растящите глобални цени.
  • Средно приходите на топ 30 компании в сектора растат с невижданите 24%, а печалбите - с 30%.
  • Война, инфлация, високи енергийни цени правят 2022 г. нервна за фабриките.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Производителите на слънчогледово масло са първите, усетили растящите глобални цени.
  • Средно приходите на топ 30 компании в сектора растат с невижданите 24%, а печалбите - с 30%.
  • Война, инфлация, високи енергийни цени правят 2022 г. нервна за фабриките.

Производителите на храни и напитки са имали питателна година: приходите на 30-те най-големи компании в сектора са се вдигнали с почти 24% до 6.7 млрд. лева. Бумът е най-силен при фабриките за олио, но двуцифрени ръстове имат и предприятия за минерални води, пилета, сирене и др. Силни са и печалбите, които средно растат с почти 30%. А добрите показатели са постигнати с почти същия брой служители.

На върха на подреждането вече по традиция не стоят производители на готови храни като хляб, сирене, мляко, сладки. Триото гиганти е от преработватели на слънчоглед и царевица: "Олива", АДМ - Разград, "Папас олио". А гигантските обороти са резултат от поскъпналите земеделски стоки и идват от износ на произведеното, а не от местен пазар.

И тази година дружествата с най-високи нетни маржове на печалбата са пивоварната "Карлсберг" и месопреработвателят КЕН - Стара Загора. Вместо миналогодишната "Чипита" сега в челната тройка по рентабилност е "Девин".

Загуба отчитат шест дружества, като тя е най-значима при "Каменица", АДМ, "Бутилираща компания Горна баня".

Сезонът на олиото и "Олива"

Лидер в сектора на храните отново е "Олива" - притежание на търговеца на зърно "Билдком" с едноличен собственик Ангел Георгиев. За поредна година приходите на дружеството, които са основно от продажба на едро на слънчогледово масло, и то главно за износ, не само надхвърлят 1 милиард лева, а отчитат над 45% скок и растат до почти 1.5 млрд. лв. Печалбата скача с над 200% до над 140 млн. лв., или 10 ст. на 1 лев продажби. Разрастването на най-големия в страната производител е обяснимо на фона на глобалното поскъпване на слънчогледа и растителните масла. А след като войната в Украйна изстреля до невиждани нива цените и на суровината, и на олиото, 2022 г. вероятно ще донесе нов рекорд в приходите на дружеството.

Трите производствени центъра на "Олива" - край Варна, в Кнежа и в Полски Тръмбеш, позволяват преработка на 700 хил. тона семена годишно. "През 2021 г. се задържаха високите цени на слънчогледа и олиото след покачването им в края на 2020. Пазарът беше много волатилен и силно конкурентен при покупките на суровина. Бяхме натрупали големи стокови запаси от края на 2020, които ни помогнаха да преминем успешно годината. След края на лятото имахме рязък скок на разходите за преработка, основно поради цените на електроенергията. Инвестирахме в увеличение на капацитета на производство в завода във варненското с. Разделна с цел постигане на допълнителна икономия от мащаба и понижаване на разходите ни за преработка на тон слънчоглед", коментира за "Капитал" Георги Койнов, финансов директор на "Олива".

В топ 30 влизат още четири производителя на олио, чиито продажби също растат. Двуцифрен ръст на приходите от над 38% (до 577 млн. лв.) и трицифрен на печалбата (34.9 млн. лв.) отчита "Папас олио" - собственост на Георги Ташев. Дружеството има рафинерии в Ямбол и Балчик, както и инсталация за производство на студено пресовани растителни масла в Бяла Слатина. "Постиженията през 2021 са резултат от оптимизация на производствената и търговската ни дейност. Компанията ни е експортно ориентирана и зависи от развитието на външните пазари. Дългосрочните ни договори с партньори от Италия, Испания, Германия, Гърция ни позволиха добро планиране на изкупуването на слънчогледа и на производствената дейност", коментира за "Капитал" Цветелина Пенева, финансов директор.

Чрез фирмата си "Сент Жиран" Георги Ташев притежава и маслодобивната фирма в Балчик "Сън фуудс", която се изкачва на седма позиция в класацията. Сумарният оборот на двете дружества за 2020 г. надхвърля 786 млн. лв., но между "Папас" и "Сън фуудс" има насрещни сделки за по 100 - 200 млн. лв., сочи отчетът на балчишкото дружество. В миналото участие в групата е показвал и украинецът Олександр Минов, който сега контролира старозагорската "Бисер олива". Тя също расте и се изкачва до 17-о място в топ 30. Акционери в дружеството са братята Иван и Лука Ангелови от "Градус", но отскоро по-големият дял е на Олександр Минов и Шота Хаджишвили чрез фирмата "Рисойл".

И "Клас олио" от добричкото село Карапелит се придвижва нагоре в подреждането (14-а позиция) с двуцифрен ръст на приходите и печалбата. Семейната фирма е създадена през 90-те години на миналия век от турски предприемач. По-късно бизнесът е наследен от съпругата Нермин Йълмаз и сина Мертгюн Йълмаз, които през 2020 г. продадоха компанията на варненския преработвател на белени семки "Меджик флейм" - собственост на Едуард Багдасарян.

По-сладък период

Отново втора в класацията е разградската АДМ ("Амилум България"). Компанията - собственост на американската Archer Daniels Midland (ADM), произвежда царевични нишестета, глюкозо-фруктозни сиропи, кристална и течна декстроза - основни суровини за хранително-вкусовата и други индустрии. Продуктите се получават чрез дълбочинна преработка на царевица, затова фирмата е най-големият единичен потребител на тази култура в България. От управителния съвет на фирмата коментираха за "Капитал", че въпреки пандемията АДМ е работила на пълен капацитет и не само е запазила, а дори е увеличила персонала си. "Завършихме проекта за разширение на производствените мощности на стойност над 240 млн. лв., като удвоихме капацитета и успешно стартирахме новите производствени линии, включително изцяло ново производство на етанол, за което наехме и допълнително специалисти", обобщават от разградското дружество.

"Нестле България" (6-о място) също е с растящи продажби - с над 10% и до 292 млн. лв. "Реалният вътрешен ръст, който отчита продажбите в обем по цени от предходната година, е 8.7%", посочва изпълнителният директор на компанията Петър Стоилов. През ноември 2021 г. с инвестиция от 19 млн. лв. швейцарският гигант започна производство в софийския си завод на втори глобален бранд след Kit-Kat - шоколадовите дражета Smarties, предназначени за местния пазар и за експорт. "Планът за тази година е за производство на 18 378 тона продукция. За първото тримесечие на тази година "Нестле България" отчита 11.4% ръст на приходите, които достигат 80.6 млн. лв. Очакванията са, че оборотът за 2022 г. ще надхвърли 300 млн. лева, повлиян и от инфлацията", обобщи Стоилов.

Сладкият сектор скоро ще има нов лидер, след като през май 2021 г. бе обявено, че Mondelēz International купува гръцкия производител на кроасани и бейк ролс Chipita за около 2 млрд. долара. Двете дружества в страната - "Монделийз България" (13) и "Чипита България" (11), все още участват в класацията с индивидуалните си отчети, но обединението вече е факт - през юли т.г. компанията обяви официално, че сливането е приключено.

"Придобиването е ключов елемент от стратегията за растеж на корпорацията. Към момента продуктите на Chipita достигат до два милиарда потребители в повече от 50 страни, а след сделката се наблюдава силен растеж в целия бизнес", коментираха от "Монделийз България" за "Капитал".

Бизнесът на Mondelēz в България се управлява чрез няколко дружества, като в топ 30 влиза още едно от тях - "Монделийз Юръп прокюърмънт - клон България" (15).

Приходи над 68 млн. лв. за 2021 отреждат на "Престиж-96" 24-ата позиция в класацията. Компанията от Велико Търново, създадена през 1996 г. от български предприемачи, днес е пазарен лидер във всички категории, в които оперира: бисквити, вафли и миникейкове. През 2019 дружеството купи и фирма "Кредо фууд" край Велико Търново и разшири производствения си капацитет за вафли. Мажоритарни собственици в "Престиж" са инвестиционните фондове The Rohatyn Group (TRG) и Stage Capital.

"Престиж" е една от малкото български компании с ръст в обем и в стойност през 2021 спрямо 2020 по данни на Nielsen. Ръстът от 8% в приходите през 2021 се дължи на устойчивата ни бизнес стратегия, както и на силна маркетинг и търговска подкрепа. И през изминалата година "Мираж" е най-продаваната бисквита в България, "Ная" е бранд №1 в нетунквани вафли, "Роден край" - в нетунквани бисквити. Сухи пасти "Престиж" са абсолютен лидер във фамилните опаковки", коментира за "Капитал" Дарина Стоянова, изпълнителен директор на "Престиж-96".

"Захарни заводи" - Горна Оряховица, също се изкачва нагоре в класацията до 25-о място. В дружество влизат няколко предприятия - заводи за производство на захарни изделия, на етилов алкохол, на високопротеинов фураж, както и производство на ел. енергия от възобновяеми източници. В секторния топ 30 обаче компанията участва с индивидуален отчет на Завода за захарни изделия (производител на захар с търговската марка "Сладея", на бонбони "Лукчета", "Карамел му" и др.), който отчита символично намаление на приходите, но близо 67% спад на печалбата. В отчета за дейността на компанията този факт се обяснява с ръст на разходите за основни суровини и енергийни продукти. Планираните през тази година инвестиции за реконструкция и модернизация на Завода за захарни изделия са 14 млн. лв. Основни акционери в приватизирания преди 20 години завод са старозагорската "ГУ - Фарадей" на Георги Узунов и "Ритъм-4-ТБ" на семейство Таня и Руси Даневи.

Двуцифрен ръст на приходите през 2021 отрежда на "Фикосота фууд" (част от групата "Фикосота") 27-о място в секторната класация. Компанията - производител на "Брускети Maretti" и Kubeti, през 2021 инвестира 13 млн. евро в нова фабрика. Тя е разположена на повече от 8400 кв.м площ и е с годишен капацитет 230 милиона вафли с марката My Motto, които вече се изнасят в 38 държави на 4 континента.

"Възходящият тренд на продажбите продължава и през 2022 г. Отчитаме страхотни ръстове - резултат от добрите ни позиции на големи пазари като Германия, Полша, САЩ и др. Продадените пакети брускети ще са над 120 млн. бройки в около 70 държави. Едва 10% са в България. Готвим се за още по-голяма експанзия. В следващите 3 години "Фикосота" ще инвестира над 40 млн. евро в нови мощности и автоматизация Предвижда се и нова фабрика за брускети с капацитет над 350 млн. бройки годишно. Тя ще е готова през 2025 г. ", коментира за "Капитал" Красен Кюркчиев - основател и управител на "Фикосота". Той уточни, че продажбите на "Фикосота фууд" за 2022 се очаква да достигнат 85 млн лв., а заедно с продажбите на другите бързооборотни нехранителни продукти групата "Фикосота" очаква приходи за общо 370 млн. лв.

Наздраве

"Кока-Кола ХБК България" (5) отчита двуцифрен ръст и на приходите, и на финансовия резултат през 2021, но все още не са достигнати нивата отпреди пандемията. Зад произведените от компанията 355 милиона литра напитки през миналата година стоят проекти в заводите в Костинброд и Банкя, в които са инвестирани 12 млн. лева, посочва Докладът за устойчиво развитие за 2020-2021 г. Според него икономическото въздействие на Системата на "Кока-Кола" в България през изминалата година се изразява в 640 милиона лева добавена стойност.

Стабилен двуцифрен ръст на оборота отчита и "Девин" (18). Компанията - собственост на белгийската Spadel, е лидер на пазара с своята марка Devin за натурална минерална и изворна вода. Освен това фирмата е дистрибутор на енергийните напитки Red Bull и плодовите сокове Granini за България. "През 2020 г. увеличихме два пъти капацитета на фабриката в град Девин с две нови енергоефективни инсталации от последно поколение. За последните две години - 2020-2021 - общите ни инвестиции са за над 15 млн. евро", коментира за "Капитал" Борислава Налбантова - изпълнителен директор на "Девин" и член на изпълнителното бюро на Spadel.

В класацията влиза още една фирма от сектора на безалкохолните напитки - "БК - Горна баня" (30), която от 2009 г. е притежание на Multi Group Concern - Армения. Дружеството е концесионер на част от водното минерално находище в столичния квартал "Горна баня", произвежда плодови и газирани безалкохолни напитки. От юни 2012 г. плодовите сокове и нектари ВВВ също са част от фирменото портфолио.

Месната реалност

"Белла България" за първа година участва с консолидиран отчет в класацията, който й отрежда 4-то място в топ 30. Компанията произвежда колбаси, тестени изделия, маргарин, картофено пюре - общо над 200 продукта. През есента на 2020 г. групата купи затъналия гръцки производител на опаковани нарязани месни деликатеси Creta Farms. "Целим да възвърнем водещата позиция на Creta Farms на гръцкия пазар на храни", коментираха за "Капитал" от българското дружество. От компанията съобщиха още, че през 2021 г. "Белла България" е започнала да произвежда индонезийския специалитет "Ренданг Паданг" - бавно приготвено телешко месо със смес от билки и подправки. "Планирана е инвестиция 3 млн. долара за купуване на нови хранителни технологии, производствени мощности и логистично партньорство за разпространение на продукта в Европа и Близкия изток", уточняват от компанията.

Производителят на месо и месни продукти "Бони холдинг" (8) също участва с консолидирани данни в класацията. Групата, която обединява месокомбинатите в Ловеч, Карлово и Русе и няколко свинекомплекса, е затворила цикъла на производство - от фуражите, през генетиката и отглеждането на прасета до месопреработката и производството на колбаси. В края на 2020 компанията договори с Европейската инвестиционна банка 30 млн. евро заем за модернизация на съществуващи съоръжения и изграждане на нови производствени мощности и през 2021 продължи да изпълнява инвестиционната си програма. През миналата година в месокомбината в Ловеч заработи фотоволтаична инсталация с обща инсталирана мощност 1.8 мВт, такава инсталация се изгражда и в месокомбината в Карлово, както и в свинекомплексите на групата. Плановете са общата мощност да достигне 15 мВт, което ще гарантира 70-75% от енергийните нужди на холдинга от ВЕИ. Своята дейност поднови реновираната кланица в Търговище. Във фуражния завод на групата в Пордим и към свинекомплекса в Брестак се изграждат силозни стопанства за зърно с капацитет по 25 хил. тона всяко.

"През 2021 г. свиневъдството в цял свят беше подложено на силен натиск - ефектите от африканската чума, начало на покачващи се цени на фуражите, рекордно ниски цени на суровото месо. Два от свинекомплексите ни бяха затворени през цялата 2020 г. за дейности по дезинфекция и започнаха да работят частично през втората половина на 2021", коментираха от компанията за "Капитал" намалението на печалбата в консолидирания отчет. И посочиха, че от индивидуалните отчети на месопреработващите дружества в групата се вижда, че печалбата им е стабилна.

В секторната класация влиза още един производител на колбаси - КЕН - Стара Загора (26). Компанията отчита над 5% ръст на продажбите и 46.5% на печалбата през 2021. Тя е една от първите частни фирми в бранша, създадена през 1991 г. Нейни собственици са Румен Стефанов Нонов, Румен Иванов Кузманов, Пламен Евтимов Исионов.

Двуцифрен ръст на приходите и по-ниско ниво на печалбата има "Пилко" - Разград (10). Дружеството е част от "Амета холдинг" - притежание на един от най-големите производители на пилешко в Европа - германската PHW. "Като цяло производителите на преработени храни не могат да догонят темпа, с който растат енергийните разходи и разходите за фураж, водещи до по-висока себестойност. В същото време те коригират частично крайните цени на продукцията си от 6 до 8 месеца по-късно. Преживяваме трудни години, но въпреки това ние традиционно инвестираме по около 4-5 млн. евро всяка година в обновяване и в съоръжения с по-висока производствена ефективност", коментира за "Капитал" Любомир Лозанов - изпълнителен директор на "Амета холдинг".

Групата "Градус" (12) на братята Лука и Иван Ангелови участва с консолидирани резултати в класацията. Борсовата група е с фокус птицевъдство, производство на фуражи и търговия. Според доклада за дейността за 2021 най-голям дял в приходите от продажби има сегментът "Месо и месни продукти" (45.48%). През миналата година компанията е инвестирала в софтуерни системи за управление на бизнеса, както и в покупката на превозни средства за логистична дейност. Дружеството има намерение да построи фотоволтаичнa централa с мощност 500kWp за собствени нужди.

Скромно при количествата бира

Пазарът на бира, който се оценява на около 600 млн. лв., през миналата година отчете минимално свиване с 1% в обем спрямо предходната 2020 и близо 6% по-малко в сравнение с предпандемичната 2019 г.

И през 2021 г. "Карлсберг България" (9) запазва лидерската си позиция в бранша с 201.8 млн. лв. оборот с голяма дистанция от конкурентите си. Приходите на "Загорка" (16) надхвърлят 125 млн. лева, компанията отчита над 76.8% скок на финансовия си резултат. "Каменица" е на 17-о място с двуцифрен ръст на оборота, но със загуба над 20 млн. лв. "Финансовият резултат за 2021 г. се дължи на обезценка на нематериални дълготрайни активи вследствие спада на продажбите на предприятието по време на пандемията от COVID-19", обясниха за "Капитал" от компанията.

И трите пивоварни инвестират в солари. А "Карлсберг" изгражда нова CAN линия в Благоевград, която ще бъде пусната в експлоатация през тази година, както и пречиствателна станция в предприятието в Шумен с очакван старт през 2022 г.

Брашно, хляб и мляко

Мелничният комбинат "Топаз мел", разположен в карнобатското с. Церковски, е от групата на Миню Стайков. Компанията се изкачва до 20-а позиция в секторната класация с над 25% ръст на продажбите през 2021 г.

Другият голям производител на брашно - "Гудмилс България" (22), отчита ръст над 8% на продажбите и над 46% на печалбата. "По-добрата печалба след данъци спрямо 2021 е резултат на неоперативни дейности и събития. Последните няколко години като цяло са много трудни за планиране и прогнозиране вследствие на трудностите, през които преминаваме - пандемия, енергийна криза, война, инфлация. Затова и не можем да имаме някакъв стабилен тренд в резултатите", коментира за "Капитал" Стефан Христосков, управител на "Гудмилс България". През последните пет години компанията, която продава продуктите си с под марката "София мел", е инвестирала близо 10 млн. лева.

Производителят на хляб и хлебни изделия "Симид София" - собственост на Митко Караджов и Кристина Иванова Чорлева-Алексиева, се изкачва на 23-то място в класацията с приходи над 70.7 млн. лева за 2021 г. Караджов е председател на кооперация "Симид 1000" (28-а позиция), която контролира над 20 предприятия, свързани с производството на брашно и хляб, има и дистрибуторска мрежа.

В топ 30 влизат и две компании в сектора на млякото и млечните продукти - "Тирбул" (21) и "Данон Сердика" (29). "Тирбул" - производителят на млечни продукти с марката Olympus, отчита над 26% ръст на приходите, но и загуба 490 хил. лева. Предприятието в Сливен е част от гръцката група HellenicDairies (бивша Tyras), която има заводи в Гърция, България и Румъния.

Danone е в България от 1994 г. след приватизацията на държавната "Сердика" - София, и продава свежи млечнокисели и растителни продукти с марките Danon и Alpro (соеви и ядкови напитки, кафета на растителна основа, продукти за готвене). През 2014 г. Danone прехвърли производствените си мощности на американската Schreiber Foods, която сега произвежда за Danone продукти с нейните марки. Продукцията се изнася за Италия, Гърция, Румъния, Унгария, Испания, Македония.

Все още няма коментари
Нов коментар