Френски купувач за българска компания за луксозни мебели

Lindera купи основаната от Мирослав Константинов и Димитър Димов "М2 ПРОМ" за 2.74 млн. евро

Създателите на М2 ПРОМ Димитър Димов (вляво) и Мирослав Константинов
Създателите на М2 ПРОМ Димитър Димов (вляво) и Мирослав Константинов
Създателите на М2 ПРОМ Димитър Димов (вляво) и Мирослав Константинов    ©  Tsvetelina Belutova
Създателите на М2 ПРОМ Димитър Димов (вляво) и Мирослав Константинов    ©  Tsvetelina Belutova
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Софийската фирма "М2 ПРОМ" на Мирослав Константинов и Димитър Димов обзавежда с луксозни мебели бутици на световни марки
  • Българското дружество беше купено от френската група Lindera за 2.74 млн. евро
  • Фондът за дялови инвестиции на ББР направи първата си продажба

Каква е българската следа в бутиците на Dior и Swatch, хотелите на Accor, магазините на световния лидер в търговията на дребно Lagardère? Какво свързва летище "Шарл дьо Гол" и музея на Ив Сен Лоран в Париж? Какво е общото между Airbus, Christofle и бижутерийните магазини Van Cleef & Arpels? Отговорът на всички тези въпроси е: мебелитe, с които са обзаведени обектите на тези компании и които са изработени от софийската компания "М2 ПРОМ".


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Софийската фирма "М2 ПРОМ" на Мирослав Константинов и Димитър Димов обзавежда с луксозни мебели бутици на световни марки
  • Българското дружество беше купено от френската група Lindera за 2.74 млн. евро
  • Фондът за дялови инвестиции на ББР направи първата си продажба

Каква е българската следа в бутиците на Dior и Swatch, хотелите на Accor, магазините на световния лидер в търговията на дребно Lagardère? Какво свързва летище "Шарл дьо Гол" и музея на Ив Сен Лоран в Париж? Какво е общото между Airbus, Christofle и бижутерийните магазини Van Cleef & Arpels? Отговорът на всички тези въпроси е: мебелитe, с които са обзаведени обектите на тези компании и които са изработени от софийската компания "М2 ПРОМ".

В края на юли българското дружество беше купено от френската мебелна група Lindera. Сделката е за 2.74 млн. евро, съобщи за "Капитал" Мирослав Константинов - един от създателите на "М2 ПРОМ".

Френската сделка

Българската фирма е учредена през декември 2014 г. от Мирослав Константинов и Димитър Димов. От 2020 г. 34% дял в "М2 ПРОМ" има и Фондът за капиталови инвестиции на държавната Българска банка за развитие. За 2021 г. софийската компания отчита 6.777 млн. лв. приходи от продажби.

Новият собственик - Lindera, притежава във Франция четири фабрики за мебели, една за климатични инсталации и една за строителни дейности. Седемдесет процента от акциите на групата, която отчита 70 млн. евро годишен оборот, са притежание на инвестиционни фондове.

Документацията по сделката е изготвена от адвокатското дружество "Токушев и съдружници". Lindera купува 100% от "М2 ПРОМ". Двамата основатели на българската фирма остават като изпълнителни директори на дружеството, стават акционери в Lindera (но не съобщават с какъв дял) и членове на борда на директорите на френската група.

Фондът на ББР прави първа продажба на инвестиция, като в случая с "М2 ПРОМ" е спечелил 1 млн. лв., изчисляват от мениджмънта на банката. Двамата основатели в кеш получават по-малко, но взимат акции и залагат на бъдещ растеж на групата.

Създателите франкофони

Собствениците на "М2 ПРОМ" - Мирослав Константинов и Димитър Димов - са приятели от деца, франкофони, които преди учредяването на фирмата трупат контакти и опит в различни компании.

Димитър Димов е възпитаник на Френската гимназия в София и завършва "Управление на капитали" в Гренобъл. Работил е в банка LCL във Франция, а след завръщането си в България - в БНП Париба, Уникредит Булбанк и в семейната фирма, специализирана в изграждането на сградни инсталации.

Мирослав Константинов завършва "Международна търговия" във Франция. След дипломирането си започва работа в Париж в търговската верига за алкохолни напитки Nicolas. На 29 години става генерален директор на руския офис на френската компания в Москва. През 2008 г. започва работа в Nespresso и четири години отговаря за обзавеждането на търговските обекти във Франция. Следва ново работно място, свързано пак с луксозно обзавеждане - този път на поредица от бутици на Gucci във Франция, Холандия, Белгия и Монако. Близо две години е служител на френската фирма за визуалната комуникация - Megamark, за която търси аутсорсинг партньори за изработване на рекламни печатни материали, табели, дисплеи и др.

Фактура номер 1

През 2014 г. от Megamark поискали от Константинов да намери за 48 часа оферта за изработване на метални табели за летище "Шарл дьо Гол" в Париж. Досието на поръчката е 76 страници, а стойността й около 20 хил. евро. Следва първоначален отказ заради краткия срок, в който изискванията трябва да бъдат преведени, да се намери изпълнител, да се направи остойностяване. Мирослав Константинов споменал на своя приятел Димитър Димов невъзможната задача, пред която е изправен, след което Димов успява да намери подходяща фирма в търсения срок.

Почти по същото време Константинов получава искане за намиране на оферта за изработка на мебели за обновяване на заведения от веригата Buffalo Grill във Франция, която има над 330 ресторанта и годишен оборот от около 550 млн. евро. Условието било французите да общуват не с подизпълнители, а директно с Константинов. Той намира изпълнител и на последвалия търг българската оферта печели.

"Наличието на двама клиенти наложи регистриране на фирма през декември 2014 г. Името "М2 ПРОМ" съчетава първите две букви от Миро и Митко "на квадрат". А в "пром" се съдържат различни тълкувания - промоция, промоутър, промишленост", обясни за "Капитал" Мирослав Константинов.

Първите 6 месеца съдружниците работят с два телефона почти денонощно. Контактите на създателите осигуряват на "М2 ПРОМ" и поръчки, и изпълнители. Компанията не се рекламира, но приходите й растат.

Цената не е от значение

През следващите три години опитът на Константинов и Димов в управлението на проекти в мебелната индустрия расте. От първия ден на създаването си "М2 ПРОМ" се специализира в най-високия ценови сегмент на търговското обзавеждане за големи компании, предлагащи луксозни стоки и услуги. Работи с крайни клиенти от Франция и си позволява да избира партньорите си. Обзавежда бутици на световни модни марки за дрехи и бижута, обекти на международни вериги ресторанти и хотели, летища, изработва оборудването на музея Yves Saint Laurent в Париж. За брандовете, за които "М2 ПРОМ" работи, цената не е от решаваща, най-важно е качеството.

Изпълнението на поръчката се възлага на български подизпълнители и трябва да е направено изцяло според изискванията на инвеститора, не се допускат никакви интерпретации или "подобрения". Работата с тях също се подчинява на ясни правила - прозрачност, обратна връзка, коректност.

"Отправяме запитване за оферта само до една фирма, така тя знае, че не се бори с други конкуренти. Собственикът й е наясно, че искаме от него максималното като срок, цена, качество, сервиз и инвестира 100% от ресурсите, познанията, времето си. Заедно или печелим, или губим", коментира Мирослав Константинов. И допълва: "Ние сме изключително коректни при разплащанията с подизпълнителите. Залагаме на постоянство, не се разделяме с фирмата, ако сгреши, не вдигаме скандали".

На своя територия

През 2018 г. българската фирма получава две важни искания за оферти - от Lagardère и от KFC - Франция. Участва и печели и двата търга за обновяване на част от обектите. Съдружниците отчитат, че е дошло време за собствена производствена база. Наемат помещение в Божурище, купуват машини на лизинг, назначават служители, учат се в движение не само да менажират, но и да произвеждат. През 2018 г. българската компания отчита близо 2.5 млн. лв. оборот с 14 заети.

2019 г. поставя начало на дългосрочно сътрудничеството с Dior - досега българската фирма е обзавела четири бутика на модната марка в САЩ, а също и в Испания, Франция, Англия. Същата година Константинов и Димов получават предложение от френски партньор, който иска да купи "М2 ПРОМ". Съдружниците обаче преценяват, че офертата силно подценява постигнатото от тях и я отхвърлят.

Нуждата от инвестиции расте заедно с увеличението на поръчките. През 2020 чрез групата Lindera българското дружество печели търг за обзавеждане на летище "Шарл дьо Гол". "М2 ПРОМ" става основен подизпълнител и за 16 ресторанта KFC във Франция. "През 2021 достигнахме 1 млн. евро оборот с веригата. За тази година ще изработим мебели за 19 заведения и ще достигнем 1.5 млн. евро приходи с KFC", уточнява Мирослав Константинов.

Фондът инвестира

С помощта на консултантската "Оптима адвайзорс" Константинов и Димов усилено търсят фондове, които да инвестират в компанията. Получават предложения от три чуждестранни, но избират Фонда за капиталови инвестиции на ББР.

През март 2020 "М2 ПРОМ" подписва договор с фонда, според който инвеститорът получава 34% от капитала на дружеството, а двамата учредители остават с по 33%. Новият съдружник предоставя на два транша 2.45 млн. лв. на фирмата. Средствата са предназначени за собствена производствена база в Мусачево, за покупка на машини и софтуер за проектиране и изпълнение на поръчки, за обучение на 18 нови висококвалифицирани служители. "От фонда срещнахме само подкрепа и доверие, което е рядкост", отчита Мирослав Константинов.

Инвестицията съвпада с локдауна заради ковид пандемията. Затворени са луксозни бутици, летища, ресторанти, животът в цял свят замира за няколко месеца. "М2 ПРОМ" приключва 2020 г. със загуба.

През лятото на 2021 г. Lindera изявява желание за покупка. Започват преговори, които приключват година по-късно.

А сега накъде

"Новият цех в Мусачево ще се разрасне до елитно звено, изработващо сложни луксозни мебели. Но нашата цел е да развиваме българско ноу-хау в мебелната индустрия, а не промишлена мощ. Всяка година Lindera купува търговско обзавеждане за десетки милиони евро. Ще се стремим да развием аутсорсинг за групата, който да се установи и управлява в България", очертава бъдещето Мирослав Константинов.

В проектантското бюро на компанията сега работят 8 конструктори, в следващата година и половина заетите в него ще нараснат с още 50. Българската компания ще смени името си на "Линдера Европа".

"За пет години ще направим отскок с Lindera за цяла Европа и ще осигурим 140 млн. евро годишен оборот за френската група", убеден е Константинов. Той смята, че България трябва да се раздели с имиджа си на евтин производител на нисък клас мебели.

"Винаги съм казвал, че ние имаме колеги в бранша, а не конкуренти. Българският пазар е смешно малък. Износът на мебелните фирми в страната е за около 430 млн. евро годишно. А само седемте големи групи компании за луксозни стоки харчат всяка година общо 6 млрд. евро за подмяна на обзавеждането в своите бутици. Става въпрос за приблизително 2000 бутика общо, които на 5 години сменят интериора си. Ако впрегнем усилия и се обединим, можем да станем производствен център на луксозно обзавеждане за европейския пазар", обобщава Мирослав Константинов.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    quandt avatar :-|
    Quandt
    • + 3

    Прекрасна инвестиция на фонда, очевидно осъществена под мъдрото ръководство на мениджмънта в началото на 2020-та. Мавродиев и Димитров очевидно са делегирали добре, а съответният комитет за одобрението е взел добро решение :-) Язък, колко кал се изля по тези хора от страниците на Капитал, пък сега никой да не спомене, че те, а не новите случайници, са оторизирали тази рентабилна сделка.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал