Топ 20 на производителите на строителни материали: растеж от 23%

Повишението на приходите през 2021 г. идва от бума на жилищния пазар и инфлацията

В класацията попадат различни дружества - циментови заводи, производители на бетон и бетонни изделия, строителни смеси, гипсокартон и др., като само четири от компаниите в топ 20 на практика отчитат спад на приходите през миналата година
В класацията попадат различни дружества - циментови заводи, производители на бетон и бетонни изделия, строителни смеси, гипсокартон и др., като само четири от компаниите в топ 20 на практика отчитат спад на приходите през миналата година
В класацията попадат различни дружества - циментови заводи, производители на бетон и бетонни изделия, строителни смеси, гипсокартон и др., като само четири от компаниите в топ 20 на практика отчитат спад на приходите през миналата година    ©  Лили Тоушек
В класацията попадат различни дружества - циментови заводи, производители на бетон и бетонни изделия, строителни смеси, гипсокартон и др., като само четири от компаниите в топ 20 на практика отчитат спад на приходите през миналата година    ©  Лили Тоушек
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Приходите на най-големите компании в сектора нарастват с близо 23% през 2021 г.
  • Основният двигател е бумът в жилищното строителство, както и по-високите цени на продуктите.
  • Пазарът през тази година остава стабилен, но поскъпването на енергоносителите кара производителите да търсят алтернативи.

С близо 23% нарастват приходите на 20-те най-големи производителя на строителни материали в България през 2021 г. След като в началото на пандемията много проекти бяха отложени, през миналата година пазарът реши да навакса, което се отрази и на резултатите на компаниите. Макар че увеличението е по-малко от това на 100-те водещи дружества в класацията на "Капитал", трябва да се има предвид, че техният ръст от средно 38% се дължи основно на няколко сектора рекордьори като енергетика, горива, метали и зърно. А това прави представянето на фирмите за строителни материали доста добро.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Приходите на най-големите компании в сектора нарастват с близо 23% през 2021 г.
  • Основният двигател е бумът в жилищното строителство, както и по-високите цени на продуктите.
  • Пазарът през тази година остава стабилен, но поскъпването на енергоносителите кара производителите да търсят алтернативи.

С близо 23% нарастват приходите на 20-те най-големи производителя на строителни материали в България през 2021 г. След като в началото на пандемията много проекти бяха отложени, през миналата година пазарът реши да навакса, което се отрази и на резултатите на компаниите. Макар че увеличението е по-малко от това на 100-те водещи дружества в класацията на "Капитал", трябва да се има предвид, че техният ръст от средно 38% се дължи основно на няколко сектора рекордьори като енергетика, горива, метали и зърно. А това прави представянето на фирмите за строителни материали доста добро.

Основната причина за по-големите продажби през миналата година е бумът на жилищния пазар, който беше провокиран от инфлацията и желанието на хората да намерят убежище за спестяванията си. Макар че производителите на строителни материали като цяло отчитат ръст на продадените обеми, увеличението на приходите им се дължи и на поскъпването на суровините, довело и до по-високи цени към клиентите.

В класацията попадат различни дружества - циментови заводи, производители на бетон и бетонни изделия, строителни смеси, гипсокартон и др., като само четири от компаниите в топ 20 на практика отчитат спад на приходите през миналата година, а две са на загуба. Общата печалба скача почти двойно, е средната рентабилност на приходите е двуцифрена (11%).

Макар че през тази година пазарът остава стабилен, основният риск са покачващите се цени на енергоносителите. А това кара много компании да търсят алтернатива и да преминават към нови източници и горива.

Циментовите заводи

Начело на класацията е производителят на цимент "Девня цимент" на германската HeidelbergCement, който почти удвоява приходите си през 2021 г. Двуцифрен ръст отчита и другата компания от групата - "Вулкан цимент" в Димитровград. След по-слабата 2020 г. търсенето на пазара през миналата годна е нараснало, а заедно с оптимизацията на разходите това е довело и до значително увеличение на печалбата и рекордна рентабилност за "Девня цимент". "По-добре са планирани и производството, и доставките, и отношенията с клиентите", коментира наскоро изпълнителният директор Михаил Полендаков. През последните години компанията заложи на цялостни решения и направи мобилна лаборатория, така че клиентите да могат да получават консултация на място. За 2022 г. очакванията са за малко по-добри резултати, но голямата неизвестна остава инфлацията. Според Полендаков, ако се запази същото темпо, това ще доведе до поскъпване на ипотечните кредити и свиване на пазара на недвижими имоти, което ще се отрази и на търсенето на цимент и бетон.

Подобна тенденция отчитат и от "Холсим България", която леко понижава приходите си през миналата година. Компанията е част от швейцарската група Holcim и е собственик на циментовия завод в село Бели извор, област Враца. В интервю за "Капитал" наскоро изпълнителният директор Росен Папазов коментира, че строителният пазар в България в момента се крепи почти изцяло на жилищно строителство, тъй като хората се опитват да избегнат инфлацията, инвестирайки в апартаменти.

Малък спад на приходите и загуба през миналата година отбелязва и "Златна Панега цимент" на гръцката група Titan. "Икономическото възстановяване след пандемията от 2020 г. не беше според очакваното", каза изпълнителният директор Адамантиос Францис. По думите му бързото покачване на цените на енергията през последното тримесечие са увеличили производствените разходи, което е довело и до намаляване на печалбата. И макар че в края на годината компанията е повишила цените си, това не е било достатъчно, за да се възстанови доходността. Като цяло строителният пазар през тази година запазва нивата на потребление. "Търсенето на жилищно строителство продължи да расте вероятно защото инвеститорите смятат това за финансово сигурно пристанище срещу инфлацията. Нивата при останалите сегменти - бизнес сгради и хотели, така и не се възстановиха след пандемията, а изграждането на инфраструктурни проекти е в застой", посочи Францис.

"Икономическото възстановяване след пандемията от 2020 г. не беше според очакваното."

Адамантиос Францис
Адамантиос Францис

изпълнителен директор на "Златна Панега цимент"

Австрийското трио

Извън циментовите заводи много силно присъствие в сектора имат производителите на различни строителни смеси и изделия от тях, голяма част от които са австрийска собственост. Такава е и втората компания в класацията - "Кнауф България", която има заводи за гипсокартон и гипсфазер във Видин и село Медникарово край Гълъбово, където оползотворява гипса от сероочистките на ТЕЦ-овете в Маришкия басейн. През миналата година компанията расте с над 23%.

По-високи са приходите и на "Баумит България" (част от австрийската Baumit), която има фабрика за мазилки, замазки, шпакловки и др. в Елин Пелин. По думите на управителя Николай Бъчваров основният двигател на растежа е последователната търговска политика на компанията и стремежът й да налага нови продукти и системи. "Оценихме продуктите си с декларации за екологично въздействие (EPD), което дава възможност на строителните предприемачи и архитектите да установят какъв е екологичният принос на материалите", добави той. Положителната тенденция в продажбите се запазва и през тази година. "Бележим ръст както в количеството продадени продукти, така и в паричното им изражение. Цените се вдигат, но това се дължи преди всичко на вдигането на цените на суровините. Като цяло очакваме положителни резултати и ръст на продажбите", коментира Бъчваров.

"Бележим ръст както в количеството продадени продукти, така и в паричното им изражение."

Николай Бъчваров
Николай Бъчваров

управител на "Баумит България"

Двуцифрено увеличение на приходите отчита и "Рьофикс" (част от австрийската Roefix), която от години има производствени бази в Нови пазар и Септември, а от 2020 г. и в Сливница. По думите на управителя на дружеството Красимир Христов от започването на производството на Roefix в България има ясна тенденция за увеличаване на продажбите всяка година. "Ръстът за 2021 г. е резултат както от цялостния ръст на пазара, така и от значително увеличените производствени мощности благодарение на новия ни завод в град Сливница", коментира той. Христов уточни, че влияние е оказало и преминаването на някои продукти от портфолиото на групата в графа "локално производство". Положителната тенденция се запазва и към момента за 2022 г., като очакванията за цялата година отново са за висок ръст в процентно съотношение спрямо миналата. "Разбира се, голямо отражение върху ръста, а и върху оборота като цяло, даде неколкократното повишаване на цените на суровините, горивата и енергийните източници. Моите очаквания са, че до края на тази година възходящата тенденция ще се запази, но за съжаление не съм толкова голям оптимист за следващата", уточни Христов.

От бетон до битум

В класацията попадат и няколко производителя на бетон и бетонни изделия, включително класираната на 6-о място "Хидробетон", която има общо 9 бази в София, Пловдив, Плевен, Варна и Бургас. По-високите приходи на компанията през миналата година обаче се дължат на лекото повишение на цените й, докато обемите са останали непроменени. Подобни са очакванията и за тази година. По думите на управителя Лили Николова през последните месеци строителството се движи от жилищата. След кратко изчакване в началото на годината заради поскъпването производствените предприятия също са подновили проектите си. "Имаше около месец-два забавяне, докато се ориентират в ситуацията, но след това видяха, че цените няма да вървят надолу", каза Николова. Фирмата не доставя бетон за инфраструктурни проекти.

Сред най-големите компании в сектора се нареждат и два производителя на бетонни елементи, като и двата отчитат двуцифрен ръст на приходите. Софийската "Реликс вибро" прави различни изделия от бетон и стоманобетон, включително за големи водни проекти, магистрално строителство и др. "Български бетонни елементи" пък е базирана в Свищов и работи предимно за жп строителството (траверси, стълбове и т.н.).

Единственият производител на битумни продукти в топ 20 - русенската "Полибитум", е и най-бързо растящата компания през миналата година, като приходите й скачат с над 175%. Дружеството е на пазара от 2018 г., когато изгради завод в Русе. "Работим за пътното строителство, а там имаше голямо търсене през миналата година", коментира Светлин Радев, който е съсобственик и управител заедно с Петя Хаджийска. По думите му обаче тази година резултатите ще бъдат доста по-различни, тъй като и проектите са доста по-малко.

Енергиен риск

Покачващите се цени на енергоносителите и рискът от недостиг в момента са основните проблеми за производителите на строителни материали, тъй като повечето са големи консуматори на електроенергия и газ. От "Златна Панега цимент" например отчитат, че променливите разходи на практика са се удвоили на годишна база. "Освен растящите цени на енергията спирането на газовите доставки поради зависимост на страната от вноса на руски газ представлява пряка заплаха за непрекъснатостта на дейността ни, тъй като използваме газ в няколко основни производствени процеса", коментира Адамантиос Францис. Затова и компанията е направила промени в оборудването си, така че да може да използва други горива като дизел и пропан.

Покачващите се цени на енергоносителите и рискът от недостиг в момента са основните проблеми за производителите на строителни материали, тъй като повечето са големи консуматори на електроенергия и газ.

Подобни мерки подготвя и "Баумит България". "Заради компенсациите цените на тока не дават голямо отражение върху бизнеса. Газът обаче влияе пряко върху суровините. При нас това се чувства главно върху цената на гипса. През зимата нашата сушилня също е на газ", каза Николай Бъчваров. По думите му в момента в централата на компанията се разработват варианти за преминаване към мазут или нафта.

От "Рьофикс" също коментираха, че енергийната криза се отразява много негативно на всички, защото създава тенденция за несигурност и силен натиск върху бизнеса. Решението на компанията е в посока възобновяема енергия. "Нашият екип много бързо се ориентира в обстановката и предвиждайки затрудненията, които предстоят, се насочихме към алтернативни възобновяеми енергоизточници, каквито са фотоволтаичните системи", каза Красимир Христов. По-сериозен проблем обаче той вижда в растящата липса на доставки на газ. "Тук вече икономическите и геополитическите фактори са глобални и са по-трудно предвидими и управляеми", коментира той. И добави: "Насочили сме се към търсене и адаптиране на аналози на синьото гориво, които са негова адекватна алтернатива. Надявам се това да сведе до минимум зависимостта ни и да даде нова опорна точка на производствения ни процес и бизнес развитието ни като цяло."

Все още няма коментари
Нов коментар