Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Силният долар поставя авиокомпаниите в тежко положение

Оскъпяването на американската валута води до повишаване на разходите на превозвачите

Скъпият долар е поредното предизвикателство пред авиопревозвачите
Скъпият долар е поредното предизвикателство пред авиопревозвачите
Скъпият долар е поредното предизвикателство пред авиопревозвачите    ©  Reuters
Скъпият долар е поредното предизвикателство пред авиопревозвачите    ©  Reuters
Темата накратко
  • Скъпият долар покачва почти всички разходи на превозвачите - от горивото до самите самолети.
  • Авиокомпаниите ще се опитат да прехвърлят увеличаващите се разходи на пътниците.
  • Прогнозата е индустрията да загуби 10 млрд. долара тази година, което ще доведе нетните загуби през последните три години до 190 млрд.

Силното представяне на американския долар в последните няколко месеца води до спад на други местни валути. По този начин разходите за бизнесите, които работят предимно с тези местни валути, но имат и международен бизнес, който най-често се извършва именно в долари, се покачва драстично.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Скъпият долар покачва почти всички разходи на превозвачите - от горивото до самите самолети.
  • Авиокомпаниите ще се опитат да прехвърлят увеличаващите се разходи на пътниците.
  • Прогнозата е индустрията да загуби 10 млрд. долара тази година, което ще доведе нетните загуби през последните три години до 190 млрд.

Силното представяне на американския долар в последните няколко месеца води до спад на други местни валути. По този начин разходите за бизнесите, които работят предимно с тези местни валути, но имат и международен бизнес, който най-често се извършва именно в долари, се покачва драстично.

Една от засегнатите индустрии е тази на авиопревоза. Пандемията и без това направи операциите им изключително затруднени, като за дълъг период от време дори нямаше полети. Тогава най-засегнати бяха големите международни компании, които разчитат на полетите между различни части от света за печалбата си. Силният долар оказва нов натиск върху балансите на авиокомпаниите, като води до повишаване на цената горе-долу на всичко - от горивото до самите самолети. Това представлява особено предизвикателство за международните авиокомпании, които все още се възстановяват от пандемията. Проблемът при тях е, че събират приходите си в местни валути, но плащат голяма част от разходите си в долари, което води до загуба на средства заради разликите във валутните курсове.

"Силният долар е истинско предизвикателство за авиоиндустрията като цяло, сякаш вече нямаме достатъчно предизвикателства с Covid, Украйна и цената на петрола", заявява главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри.

По-високи цени на билетите?

Това означава, че пътниците на авиокомпаниите най-вероятно ще бъдат допълнително засегнати, тъй като превозвачите ще се опитат да прехвърлят увеличаващите се разходи на пътниците. Най-лесният начин това да се случи е чрез увеличаване на цените на билетите, които и без това са значително по-високи от нивата им преди пандемията. Полетите за есенната полусрочна ваканция в Обединеното кралство през октомври например са с 42% по-скъпи от тези през 2019 г., сочат данни на потребителската група Which?

Въпреки че повечето авиокомпании са направили валутни хеджове, които помагат да се компенсира най-лошото въздействие, рязко нарастващите разходи поставят много от тях в ситуацията да пресмятат кой е най-ефективният начин да спестят максимално много загуби. Прогнозата е индустрията да загуби 10 млрд. долара тази година, което ще доведе нетните загуби през последните три години до 190 млрд., изчислява Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). Единственото изключение от прогнозата са американските авиокомпании.

"Силният долар определено ще има ефект върху рентабилността на авиокомпаниите... Мисля, че зимата със сигурност ще бъде тежка", каза Дейвид Ю, съветник по финансиране на авиацията и професор по финанси в Нюйоркския университет в Шанхай.

Какво се плаща с долари

Типичните оперативни разходи, плащани в долари, включват горивото, поддръжката и основния ремонт на самолети, които заедно съставляват около 40% от разходите на авиокомпаниите, според IATA. Освен това капиталовите разходи на авиокомпаниите също са деноминирани в долари. Те плащат в американска валута, когато купуват самолетите си, дори от европейския авиационен гигант Airbus. Освен това компаниите, които избират да вземат самолетите си на лизинг, вместо да ги купуват, ги изплащат в долари.

"Щатският долар е валутата на авиацията, за добро или за лошо", каза Крис Тари от авиационната консултантска компания Ctaira. Нарастващият натиск накара трима от шефовете на големи авиолинии миналата седмица да критикуват правителството на Обединеното кралство за икономическата му политика, която доведе до спад на паунда до рекордно ниско ниво спрямо долара.

Шай Уайс, главен изпълнителен директор на Virgin Atlantic, която прави около 60% от разходите си в долари, каза, че правителството трябва да обмисли "обръщане на курса" относно фискалните политики, които изплашиха пазарите. О'Лиъри от Ryanair в познатия си стил пък нарече правителството на новия британски министър-председател "лудо".

Все пак има граници

Авиокомпаниите и производителите, включително Boeing и Airbus, имат договори, които включват така наречените "клаузи за ескалация", които увеличават цената на самолетите между поръчката и доставката въз основа на фактори, включително цената на суровините, инфлацията и обменните курсове. Ръководителите на индустрията казват, че тези договори включват ограничения, за да спрат цените от излизане извън контрол, но цените все още могат да се повишат значително.

Много от тези договори са сключени преди пет години... и цените по тях се покачват, каза Ю. "Някои бяха отблъснати за известно време, тъй като авиокомпаниите не искаха да приемат самолети [по време на пандемията]... крайната покупна цена може да е много по-висока от очакваната", добавя той пред Financial Times. Уайс от Virgin Atlantic каза, че неговата авиокомпания е взела нужните мерки за защита срещу спад на паунда "преди месеци", докато О'Лиъри твърди, че Ryanair е хеджирала до 2026 г. при 1.24 евро за долар.

Но авиокомпаниите все още са изправени пред трудно балансиране, докато се опитват да управляват своите цени и графици на полети в лицето на отслабващото доверие на потребителите. Уолш от IATA обяснява, че нестабилността на цените на самолетното гориво, които не са паднали в съответствие с петрола брент от лятото, в съчетание с валутните сътресения прави "много по-голямо предизвикателството" за изпълнителните директори.