Най-големите търговци на агротехника с общи приходи над 1 млрд. лв.

Тенденцията е възходяща и през първите шест месеца на тази година

Глобалните проблеми не подминават и вносителите на земеделска техника, но въпреки ограничаващите външни фактори браншът като цяло отчита много добра 2021 г.
Глобалните проблеми не подминават и вносителите на земеделска техника, но въпреки ограничаващите външни фактори браншът като цяло отчита много добра 2021 г.
Глобалните проблеми не подминават и вносителите на земеделска техника, но въпреки ограничаващите външни фактори браншът като цяло отчита много добра 2021 г.    ©  Цветелина Белутова
Глобалните проблеми не подминават и вносителите на земеделска техника, но въпреки ограничаващите външни фактори браншът като цяло отчита много добра 2021 г.    ©  Цветелина Белутова
  • Вносителите на земеделска техника отчитат като цяло много добра 2021 г.
  • Общите приходи на фирмите в топ 25, търгуващи със земеделска техника, са нараснали с 48% през 2021 г.
  • Всички фирми в класацията са работили на печалба през миналата година


Ковид пандемия, война в Украйна, летящи цени на енергоносители и суровини, нарушени вериги на доставка, висока инфлация. Глобалните проблеми не подминават и вносителите на земеделска техника, но въпреки ограничаващите външни фактори браншът като цяло отчита много добра 2021 г.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
  • Вносителите на земеделска техника отчитат като цяло много добра 2021 г.
  • Общите приходи на фирмите в топ 25, търгуващи със земеделска техника, са нараснали с 48% през 2021 г.
  • Всички фирми в класацията са работили на печалба през миналата година


Ковид пандемия, война в Украйна, летящи цени на енергоносители и суровини, нарушени вериги на доставка, висока инфлация. Глобалните проблеми не подминават и вносителите на земеделска техника, но въпреки ограничаващите външни фактори браншът като цяло отчита много добра 2021 г.

Общите приходи на фирмите в топ 25, търгуващи със земеделска техника, са нараснали с 48% в пандемичната 2021 г. - сумарните им продажби надхвърлят 1.056 млрд. лв. срещу 713.4 млн. лв. за 2020 г. (при съпоставими компании). За всички 25 дружества в класацията изминалата година е била по-добра като приходи. Освен това нито едно от дружествата не е работило на загуба. Нещо повече - само две фирми отчитат по-малка печалба в сравнение с 2020 г. Девет търговеца на агротехника в топ 25 са осигурявали по-голям брой заети в сравнение с 2020 г., но и девет са намалили персонала.

Статистическите данни на дирекция "Контрол и техническа инспекция" към земеделското министерство също доказват възходящия тренд за миналата година. Окуражаващи са и числата за регистрираната нова агротехника през първата половина на тази година.

"Капитал" попита няколко компании в бранша, като директорите им са категорични, че пазарът се е събудил. "След няколко поредни трудни години, повлияни от различни негативни фактори като климатични условия, изкупна цена на продукцията, липса на европейски програми за подпомагане закупуването на техника и др., тази година е различна", обобщава Илияна Лефтерова - изпълнителен директор на "Ири трейд".

"Информацията, с която разполагаме за първото полугодие, дава индикации за възходящ пазар и ако този тренд се запази, ще имаме една от най-силните години може би от 2009 г. насам", прогнозира Мирослав Николов, търговски директор на КББГ. Веселин Генев, управител на "Оптиком", също твърди, че годината е започнала много добре. "Имаме 40% ръст в приходите в сравнение с 2021 г."

"Пазарът се развива динамично. С огромен внос от Турция и от Украйна. Трудностите на българския пазар се опитваме да компенсираме с увеличени продажби в Румъния и за първа година - в Сърбия", казва Найден Йосифов, изпълнителен директор на производителя на земеделска техника "Металагро" от Добрич.



Веселин Генев, управител на "Оптиком", член на УС на Българската асоциация на търговците на агротехника:

Постигнахме 30% ръст на приходите през 2021 г. спрямо 2019 г.



Каква беше 2021 г. за компанията, как се развиха продажбите на земеделска техника, срещнахте ли трудности?

- Ние използвахме нашия опит от предишни кризи и периоди на икономически спад да не намаляваме фирмената активност, а да я насочим към подобряване на дейността си. През изключително сложната пандемична 2020 г. ние изработихме и започнахме изпълнението на инвестиционна програма 2020 - 2023 г., насочена към инвестиции в сервизна инфраструктура. Изградихме и открихме нов сервизен център в Стара Загора с шест ремонтни клетки, започнахме изграждането на нов търговско-сервизен център в Разград с пусков срок през пролетта на 2023 г., закупихме нови автомобили за мобилния сервиз и съвременно сервизно оборудване и диагностична апаратура, започнахме инвестиция в осъвременяване на работния процес при доставки и търговия на резервни части. Всичко това доведе до по-бърза и навременна реакция при обслужването на нашите клиенти.

През 2021 г. пазарът на техника се върна към нивата отпреди ковид кризата и благодарение на предприетите стъпки за подобряване на продажбеното и основно следпродажбеното обслужване на нашите клиенти "Оптиком" постигна 30% ръст в приходите през 2021 г. спрямо 2019 г. Ние сме пазарен лидер с телескопичните товарачи на JCB, но също така реализирахме почти двоен скок в пазарния дял на тракторите Landini и McCormikc. Годината беше изключително добра с продажбата на комбайните Rostselmash с 13% пазарен дял, което е рекорд за производителя за последните 20 години.

Как войната в Украйна променя пазара на агротехника в България?

- Войната в Украйна, енергийната и суровинната криза, както и нарушените вериги на доставка в световен мащаб направиха изключително трудно производството и на земеделските машини. Всички производители имат своите трудности при снабдяване с необходимите материали и компоненти. Това доведе до забавяне на производството, а също така и до постоянно повишаване на цените на машините. Ако допреди две години клиентите можеха да избират между много различни налични машини, в момента наличностите са малко и на клиентите се налага да изчакват за нова машина.

Ние работим с големи компании от Украйна (Kobzarenko и Elvorti) и от Русия (Rostselmash) и към момента успяваме да доставим необходимите машини и резервни части за тях въпреки затруднените условия на доставка и значително поскъпналия транспорт. Въпреки всичко през 2022 г. имаме огромен ръст при продажбата на претоварващите ремаркета на Kobzarenko и новите модели 4- и 6-метрови сеялките Elvorti Alfa.

Как се отразява инфлацията на продажбите ви?

- Инфлацията е сериозен макроикономически проблем, който се отразява върху всички аспекти на икономическия живот и изключително много затруднява търговията, включително със земеделска техника. Производителите увеличиха цените на машините с повече от 30% само в рамките на една година. Това доведе до много проблеми при изпълнението на вече подписани договори с клиентите, включително и тези, които са кандидатствали по европейските програми за финансиране. В момента е невъзможно проекти, подадени през 2020 г., да бъдат изпълнени на договорените тогава цени. Забавянето на разглеждането и одобрението на тези проекти ще доведе до още по-големи разминавания и в голяма част от случаите новите цени на машините се оказват непосилни за земеделските производители, а субсидията, която очакват, не се актуализира спрямо увеличението на цените.

Как се развива пазарът тази година?

- Годината започна много добре. Имаме ръст в приходите с 40% в сравнение с 2021 г. Въпреки затруднените доставки и увеличението на цените доверието към "Оптиком" като надежден партньор на земеделските производители е все по-голямо. Цялостните механизирани решения за прецизно земеделие във всички сектори на земеделието и добрата сервизна обезпеченост на нашите продукти обуславят ръста и през 2022 г.



Мирослав Николов, търговски директор на КББГ:

Търсенето на машини тази година е изключително голямо



Каква беше 2021 г. за компанията, как се развиха продажбите на земеделска техника, срещнахте ли трудности?

- Миналата година беше добра за марката "Кубота", като при общ пазар от 1302 регистрирани трактора ние отчетохме 127. Основният фактор, който допринесе за добрия пазар, бяха добрите добиви и цена, които дадоха достатъчен кураж на земеделците да се оглеждат и закупят нова техника. Успяхме да реализираме доста техника с марката "Кубота" по линия на приема по подмярка 4.1 за инвестиции в земеделски стопанства. Както обикновено, 2021 г. беше силна през второто полугодие, което позволи да се реализират повече продажби. Отчитаме сериозен интерес на база продадени машини в мощностния диапазон от 130 до 170 конски сили. Впечатление прави, че вече земеделците стават по-взискателни и при поръчка изискват машината, която ще закупят, да бъде дооборудвана за повече комфорт и автономност, което ще допринесе за по-висока производителност и намаляване на разходите. Доста сериозен ръст отчетохме при продажбата на прикачен инвентар и по-конкретно към "зелената линия", която включва косачки, сламопреси, сеносъбирачи и обръщачи, фолиращи машини и машини за постеля. Не мога да кажа, че сме срещнали големи трудности, но глобалната ситуация, която ни заобикаля, свързана с недостига на компоненти и суровини, влияе на доставките на техника. Това от своя страна ще пренареди конвенционалния механизъм на пазара и по-конкретно кога, как и какво е най-добре да се направи, за да може фермерите да си гарантират навременна доставка или поне да не останат неподготвени за дадена кампания.

Как войната в Украйна променя пазара на агротехника в България?

- След един доста продължителен период на спокоен и равномерен пазар сега наблюдаваме решения и действия, които не следват икономическа логика. Войната в Украйна оставя своя отпечатък както върху доставките на техника и компоненти, така също и върху търговията със зърно. Машините за отглеждане и прибиране на зърнени култури заемат основен дял от оборота на фирмите за агротехника. Оттук можем да предположим, че влиянието на войната върху пазара на машини е достатъчно пряко и може да стане критично в даден момент. Украйна освен голям производител на пшеница също така представлява и огромен пазар за земеделска техника. Имайки предвид, че най-вероятно продажбите на техника от Русия и Беларус вървят стремглаво надолу, ако дори не са и спрели вече, това допълнително ще натовари европейските производители и неминуемо ще се отрази на доставките у нас.

Как се отразява инфлацията на продажбите?

- Личното ми мнение е, че инфлацията ще продължи да влияе на ценовото образуване на земеделска техника. Основният фактор са ограничените ресурси, който пряко влияе върху производството на машини. Друг много важен фактор е покачването на цената на контейнерите и логистиката. Ако преди сме имали едно или най-много две увеличения на цените през годината, сега това е коренно различно. Търсенето на машини тази година е изключително голямо, като в числа това се вижда и от справката на "Контрол и техническа инспекция" към земеделското министерство - за първите шест месеца има 783 новорегистрирани трактора. Поради високата волатилност фермерите бързат да инвестират в нова техника, за да може да си гарантират по-ниска цена и съответно да се предпазят от обезценяване на парите си.

Как се развива пазарът през тази година?

- За съжаление официалните данни за продажба на техника са доста оскъдни и недостатъчни, за да се направи добър пазарен анализ, но все пак информацията, с която разполагаме за първото полугодие, дава индикации за възходящ пазар и ако този тренд се запази, ще имаме една от най-силните години може би от 2009 г. насам. Разбира се, както казах, това не се дължи на стабилен фундамент, а по-скоро е следствие на хаотично търсене, надвишаващо значително предлагането, и ирационални решения, взети под въздействието на страх от непрекъснато покачващи се цени и затруднени доставки.



Илияна Лефтерова, изпълнителен директор на "Ири трейд":

Трябва да се инвестира в работещ бизнес като земеделието



Каква беше 2021 г. за компанията, как се развиха продажбите на земеделска техника, срещнахте ли трудности?

- Миналата година беше първата от последните няколко, в която успяхме да реализираме увеличение на оборотите с около 20%. От такава гледна точка беше успешна и, вярвам, знакова за растежа на компанията. Стараем се във времена на криза нашето мото - "Близо до клиента", да бъде факт 100%.

Как войната в Украйна променя пазара на агротехника в България?

- Войната в Украйна определено вече влияе на българския пазар. Фирмите от Украйна и Русия - производители на селскостопанска техника, определено изпитват трудности при производството и доставката на машини, торове и препарати за растителна защита. Липсата на техните продукти от среден ценови клас и средно високо качество предизвиква преориентация на клиентите, които обичайно ползват продукти от района на воюващите страни. Клиентите трябва да се преориентират към други продукти според предпочитанията и възможностите си.

От друга страна, постоянно повишаващите се цени на горивата и другите енергоносители карат фермерите да мислят в няколко посоки - покупка на самоходна техника с нисък разход на гориво; използване на агрегати, изискващи по-малко обработки на полето; прецизиране на торенето и химическата защита.

Накратко казано - лошите новини за едни са добри новини за други, а дефицитът води до естествен подбор и раждане на ефективни идеи.

Как се отразява инфлацията на продажбите?

- Инфлацията, движена от скъпия газ, война и голяма суша, достигна нов рекорден връх през август. Това най-вероятно ще доведе до поредица от големи промени на пазара. Също така парите в банката или в брой се топят всеки ден. Следователно единственият начин да се спасим от инфлацията и загубата на пари е да се инвестира. Да се инвестира в работещ бизнес. Земеделието е сектор, който е работил и ще работи винаги, по всяко време, независимо от обстановката. Следователно добрите мениджъри в агросектора инвестират в машини и други активи, необходими им за развитието на бизнеса. Бих казала, че в България има много такива мениджъри, съдейки по продажбите на техника в сектора. На този етап инфлацията не влияе негативно на продажбите на земеделска техника.

Как се развива пазарът през тази година?

- Тази година определено се забелязва позитивна промяна на пазара на земеделска техника. Или ако мога да се изразя по друг начин - пазарът се "събуди". След няколко поредни трудни години, повлияни от различни негативни фактори като климатични условия, изкупна цена на продукцията, липса на европейски програми за подпомагане закупуването на техника и др., тази година е различна.

Най-добре за това говорят числата за регистрираните нови машини. Например за първите 6 месеца на 2022 г. в страната са регистрирани близо 800 нови трактора. За сравнение - за същия период на 2021 г. у нас са регистрирани 550 нови трактора, а през 2020 г. - общо 385.

При комбайните за първите 6 месеца на тази година са регистрирани близо 130 нови машини, За сравнение - година по-рано броят им е бил 80, а през същия период на 2020 г. - 85. Вижда се увеличение на продадената техника и се надявам тази тенденция да се задържи не само през 2022 г., но и за години напред.



Найден Йосифов, изпълнителен директор на "Металагро" - гр. Добрич:

Войната в Украйна вече има драматични последици за компанията ни



Каква беше 2021 г. за компанията, как се развиха продажбите на земеделска техника, срещнахте ли трудности?

- Миналата година за нас беше добра, с добри продажби. Трудностите ни произтичаха от отсъствията на много работници главно поради карантина заради контакти с ковид болни. Имахме хора здрави и в добро състояние, които бяха с по 45 дни болнични.

Извън COVID-19, както обикновено, за нас проблем е вносът на селскостопанска техника, обмитена на нереално ниски цени, от Турция и от Украйна и както винаги през последните 5-6 години - вносът на хедери от Италия. Наблюденията ни показват, че италианските фирми се възползват умело от политиката на ЕЦБ и на местните търговски банки в Италия и не си обслужват кредитите. Така могат да си позволят да продават продукцията си дори под себестойност.

Как войната в Украйна променя пазара на агротехника в България?

- За нас войната на Русия в Украйна вече има драматични последици и постави под въпрос по-нататъшното съществуване на дружеството в сегашния му вид и структура. Украйна беше най-големият пазар за хедери. От 2016 г. досега успяхме да влезем на този пазар и да утвърдим марката си - "Металагро" стана синоним на качествен и желан хедер от украинските фермери.

През 2021 г. основният ни проблем беше липсата на достатъчен капацитет да изпълним поръчките. Наложи се да сторнираме с 50% заявките на вносителите на наши хедери там. През тази година преди войната за първи път се наложи да възлагаме част от дейността си на подизпълнители в България.

В момента украинският пазар за нас съществува между 40 и 50% от обемите спрямо 2021 г. Но прогнозите ни за 2023 г. са много лоши - войната в Украйна блокира износа ни за Казахстан. Първо - има огромни трудности при преминаване на полско-руската граница за влизане в Русия дори на транзитни превози. И второ - поради изключително рисковото преминаване и огромните опашки автомобилният транспорт поскъпна в пъти. Това оскъпява нашите хедери до стойности, които ги правят непродаваеми в Казахстан. Имам данни, че за наши италиански конкуренти е бил организиран контейнерен транспорт с разтоварване на иранско пристанище. Ние сме средно предприятие и не можем да си позволим подобна организация.

Как се отразява инфлацията на продажбите?

- Свръхнегативно, основният удар е, че падна покупателната способност, която осигуряват изплащаните от дружеството работни заплати. За нас разходите за заплати се увеличават, отделно растат разходите за горива, електроенергия, газ, хранителни продукти. Покачват се цените на материалите, някои доставки се бавят с месеци и това обърква и нашите графици на производство.

Неблагоприятен ефект за нас има и вносът на украинско зърно у нас. Подкрепяме недоволството на българските фермери. Този внос спря очакваното от фермерите поскъпване на зърното и те промениха инвестиционните си нагласи.

Как се развива пазарът през тази година?

- Динамично. С огромен внос от Турция и от Украйна. Трудностите на българския пазар се опитваме да компенсираме с увеличени продажби в Румъния и за първа година - в Сърбия.

Нашите наблюдения показват, че част от българските фермери насочват основните си инвестиции в земя, торове и препарати и по-малко в селскостопанска техника. Вероятно това е техният начин да предпазят средствата си от инфлацията.

Интервютата взе Мара Георгиева

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mr.ligier avatar :-|
    Lee Gier

    Кожодери!

    Нередност?
Нов коментар