Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

"Дома" е символ за качество в много от страните, за които се изнася

Сотир Немов, управител и собственик на "Си комерсиал 7"

"Дома" е символ за качество в много от страните, за които се изнася
"Дома" е символ за качество в много от страните, за които се изнася

Визитка

Сотир Немов е собственик и управител на няколко компании, като най-известната от тях е "Си комерсиал 7" - един от най-големите производители на сладкарски изделия на Балканите. Продукцията на фабриката се изнася за 35 държави. Собственик е на регионалната онлайн медия "Самоков 365". През 2012 г. влиза във финалния топ 10 в конкурса "Мениджър на годината" на сп. "Мениджър". Баща му Ангел Немов е първият независим кмет на Самоков и заема поста в периода 1999-2003 г.

Компанията

"Си комерсиал 7" е създадена в Самоков преди 31 години и се занимава с производство и дистрибуция на сладкарски изделия. Най-известният бранд под шапката на "Си комерсиал 7" е "Дома" (от италианското Dolce della mamma - "вкусът на мама") - за бисквити, пандишпани, рула и сухи пасти. Приходите на компанията за 2021 са близо 19 млн. лв. - 13% повече спрямо предходната година.

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Визитка

Сотир Немов е собственик и управител на няколко компании, като най-известната от тях е "Си комерсиал 7" - един от най-големите производители на сладкарски изделия на Балканите. Продукцията на фабриката се изнася за 35 държави. Собственик е на регионалната онлайн медия "Самоков 365". През 2012 г. влиза във финалния топ 10 в конкурса "Мениджър на годината" на сп. "Мениджър". Баща му Ангел Немов е първият независим кмет на Самоков и заема поста в периода 1999-2003 г.

Компанията

"Си комерсиал 7" е създадена в Самоков преди 31 години и се занимава с производство и дистрибуция на сладкарски изделия. Най-известният бранд под шапката на "Си комерсиал 7" е "Дома" (от италианското Dolce della mamma - "вкусът на мама") - за бисквити, пандишпани, рула и сухи пасти. Приходите на компанията за 2021 са близо 19 млн. лв. - 13% повече спрямо предходната година.

Вие оперирате на силно конкурентен пазар, а именно хранително-вкусовата промишленост. Кое отличава продуктите "Дома" от останалите?

- Използвайки опита си като търговска компания, при започване на собствено производство решихме, че ще работим само с истински суровини и качествени продукти. Използваме какао от Белгия, Холандия и Испания, български свежи яйца, местни джемове и мармалади с високо съдържание на плодове, брашно от български производители и др. Сертифицирани сме по най-високите стандарти в индустрията. Участваме във всички най-важни изложения в бранша - в Германия, Франция, Дубай, Атина. На тези изложения имаме възможността да си сверим часовника с най-добрите и да видим къде се намираме. Марката "Дома" е символ за качество на продуктите и бенчмарк за такова в много страни, в които изнасяме.

В портфолиото ви има продукти собствено производство и на други производители, които дистрибутирате - в какво съотношение са?

- Съотношението е 70:30 в полза на производството. Под наша марка за нас произвеждат предприятия в Македония, Белгия и Полша, като продуктите реализираме в страните от бивша Югославия и няколко страни в Азия. Освен пандишпан от няколко години развиваме собствена луксозна марка шоколадови изделия - Master Chocolatier, която се произвежда в Белгия. Стратегията ни е да прехвърлим производството при нас.

Каква част от продукцията ви отива за износ и с кои държави работите?

- "Си комерсиал 7" е в топ 10 на износителите на захарни изделия. Над 60% от оборота ни реализираме извън България, в над 35 държави. Наши продукти можете да намерите в Германия, Швеция, Финландия, Катар, Йемен, всички балкански страни и др. По обем сме в топ 5 на износителите на захарни изделия за румънския пазар.

Засегнати ли сте от кризата с веригата на доставки и инфлацията? Те отразиха ли се на цената на крайния продукт? Обмисляте и прилагате ли мерки за смекчаване на ефектите от кризата - например енергоспестяващи мерки?

- Тенденцията към поскъпване доведе до повишение на базовите цени с над 30-35%. Не бяхме повишавали цените повече от 5 години, а сега се налага на няколко месеца. С природния газ знаем какво се случи. За съжаление няма как да намерим алтернатива на природния газ, тъй като самите съоръжения са проектирани да бъдат екологични и енергоспестяващи. През миналата година изградихме соларен парк с мощност 100 квт/ч. Работим по проект за увеличаване на мощността за собствени нужди. Самоков е един от градовете с най-силно и дълго слънцегреене и това гарантира ефективността на соларните системи. Но въпреки тези мерки не успяваме да намалим себестойността на продуктите ни.

В момента много активно се внасят стоки на по-ниски цени от Македония, Сърбия, Турция, Албания, Косово. Често тези продукти се произвеждат със забранени в ЕС мазнини, но влизат безпрепятствено на българския пазар. Въпреки нашите сигнали до държавни институции, свързани с този внос, никой не обръща внимание. Това не е търговски казус, а касае здравето на нацията и е недопустимо за страна - членка на ЕС.

Имат ли място иновациите във вашата сфера на дейност?

- Подготвили сме за пазара няколко продукта на база на нови суровини и продукти без консерванти. Ще върнем на пазара руло "Свежест", което спечели престижната награда "Продукт на годината", но поради късия си срок на годност не бе от предпочитаните в търговските обекти. В резултат на почти двегодишни проучвания и работа по увеличаване на срока на годност без консерванти постигнахме отлични резултати.

По време на пандемията хората приемаха антибиотици, които знаем, че са вредни за естествената чревна флора. Ето защо създадохме продукт с пробиотик, който помага за перисталтиката и увеличението на добрите бактерии, удължава срока на годност без консерванти и е с отличен вкус. В сътрудничество с една от най-големите белгийски компании създадохме нов кейк бар с вкус на лимон, боровинка, ягода и кафе. Цветът на блата се получава от използването на естествени оцветители - сироп от праскова, шафран, черен морков, боровинка и ягода.

Колко души работят за вас и как успявате да ги задържите и мотивирате предвид другата голяма криза - на пазара на труд?

- Във всички компании, които управлявам - производство, логистика и дистрибуция, работят 200 души. Имаме безплатен транспорт за служителите ни и безплатна храна за работещите на смени работници и служители в собствен ресторант на територията на предприятието. Храната е прясно приготвена всеки ден с най-качествени суровини, а двамата шеф-готвачи са с опит от гурме ресторанти извън и в България. Ресторантът ни е известен в целия регион, предлагаме и доставка по домовете.

В новата ни сграда престои пускане на зали за обучения и стаи за отдих на пътуващи колеги. Последният етаж е проектиран за фитнес и лекарски кабинети. Голяма част от нашите служители ползват служебни автомобили за транспорт до работното място. Организираме събития, посещения в съседни партньорски страни. Винаги съм се стремял да създавам не екипи, а общности. Общности, в които членовете им взаимно се подкрепят.

Имате опит с внос на работници от трети страни - това потенциално решение ли е?

- От 4 години внасяме работници от Узбекистан. Оказа се, че наш партньор има отлични контакти в тази страна, самият той е от там и познава много добре манталитета и качествата на тези хора. Така дойде първото предложение да внесем група от 30 души. Съдействаме на много колеги в момента да намерят работници от там. Преди три години получих предложение да оглавя българска организация, която съдейства на работещите в България узбеки - "Световен конгрес на узбекските народи".

Въпреки че срещаме пълно съдействие от държавата за вноса на работници, процедурите в България са едни от най-дългите в ЕС. Например в Полша този процес отнема не повече от месец. У нас периодът от три месеца от кандидатстване до наемане води и до отказ на някои кандидати. Затова с нашите партньори в Узбекистан започнахме обучения, докато трае периодът на издаване на работна виза.

Самоков добро място ли е за правене на бизнес - кои са предимствата и какво бихте подобрили в средата, ако имахте възможност?

- Самоков се намира на стратегическо място между магистралите "Тракия" и "Струма". Най-краткият път между Солун, Атина и Истанбул минава от тук. Най-старият курорт на Балканите - Боровец, е на 10 км, Белчин баня и минерални води - на 10 км, язовир "Искър" - водни спортове и риболов - 10 км. Самоков е бил център на занаяти, стенописи и живопис - градът на Захари Зограф, Константин Фотинов, св. Симеон Самоковски. Град на три религии и символ на религиозна търпимост и уважение. Само че няма довеждащи пътища. С изключение на пътя Самоков - Дупница всички други са в критично състояние и повече от 30 години не са ремонтирани основно. Бих подобрил пътищата в целия регион - от София до всяко село да се стига с чист, бърз и качествен транспорт, включително с влак.

Самоков имаше техникуми и училища, в които идваха да учат ученици от всички околни градове. Самите ние като компания дълги години се опитвахме да възбудим интереса на тези гимназии и техникуми и да създадем паралелки, които да спонсорираме, или да даваме стипендии. Миналата година най-накрая успяхме да поставим началото на подобни дейности с Гимназията по туризъм.

Вие сте предприемач с опит - в какви други начинания инвестирате освен в търговия и производство на сладкарски изделия? Какво предстои?

- Управлявам няколко компании в структурата на "Си 7", както и локална медиа - "Самоков 365". От 3 години насам сме официален представител за България на едно от най-качествените италиански кафета - Hausbrandt.

Отскоро решихме да инвестираме в туризма и да създадем комплекс, който съчетава гостоприемството с луксозната обстановка.