Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Първа сделка за българска изба с чужд купувач: Purcari купи Angel’s Estate

Mолдовско-румънската винена група, която е регионален лидер, придоби 76% от винарната на групата "Градус"

Избата на "Ейнджълс естейт" близо до Стара Загора е построена през 2010 г
Избата на "Ейнджълс естейт" близо до Стара Загора е построена през 2010 г
Избата на "Ейнджълс естейт" близо до Стара Загора е построена през 2010 г
Избата на "Ейнджълс естейт" близо до Стара Загора е построена през 2010 г
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Сделката ще подсили позициите на Purcari в региона и ще обогати още експортното й портфолио.
  • Планът за българската изба е да се увеличат производството, рекламата и износа.
  • "Ейнджълс естейт" е в топ 15 в България с приходи от над 5 млн. лв., купувачът е с 20 пъти по-голям оборот.

Българският винен сектор може да се опише с една дума - местен. След приватизацията на старите винзаводи в първите години на новото хилядолетие бяха изградени над 200 нови изби от български предприемачи и едва няколко от тях бяха по-големи чужди инвестиции - като тази на Едоардо Миролио, "Катаржина" и "Беса вали".


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Сделката ще подсили позициите на Purcari в региона и ще обогати още експортното й портфолио.
  • Планът за българската изба е да се увеличат производството, рекламата и износа.
  • "Ейнджълс естейт" е в топ 15 в България с приходи от над 5 млн. лв., купувачът е с 20 пъти по-голям оборот.

Българският винен сектор може да се опише с една дума - местен. След приватизацията на старите винзаводи в първите години на новото хилядолетие бяха изградени над 200 нови изби от български предприемачи и едва няколко от тях бяха по-големи чужди инвестиции - като тази на Едоардо Миролио, "Катаржина" и "Беса вали".

Сега местната доминация се разчупва с първата за родния винен пазар изобщо класическа сделка, в която голяма чужда винена група придобива българска изба. Става дума за един от едрите винопроизводители в региона на Централна и Източна Европа - Purcari Wineries, която притежава няколко изби в Молдова и Румъния и е листната на борсата в Букурещ.

Тази седмица молдовско-румънската група купи мажоритарен дял от 76% в Angel's Estate, в която акционери са старозагорската фамилия Ангелови, позната основно като собственик на производителя на пилета "Градус". Основателите ще запазят и миноритарен дял във винарната. Цена не се посочва, но вероятно от порядъка на няколко милиона евро.

Със сделката молдовската компания иска да подсили лидерските си позициите в региона и да обогати още експортното си портфолио. За Angel's Estate пък, която е в топ 15 на българските изби по приходи, това е шанс за допълнително разрастване на вътрешния пазар, но влизането в групата ще й отвори достъп и до големи чужди пазари.

Сделка по идея на купувача

Документите по сделката бяха подписани в понеделник (10 октомври). Досегашният собственик засега ще запази 24% от акциите си, макар че договорът позволява на Purcari да изкупи и тях след 5 до 10 години. "Ние сме вложили много усилия, емоции и средства - около 30 млн. лв., за тези над 15 години и искаме да продължим да работим за развитието на избата", каза каза пред "Капитал" изпълнителният директор на Angel's Estate Ангел Ангелов.

Проектът стартира идейно към 2006 г, първите лозя са засети в следващите две години, а модерната винарна близо до Стара Загора е завършена през 2010 г. Тогава е регистрирано и дружеството - "Ейнджълс естейт". В последните няколко години приходите му надхвърлят 5 млн. лв. годишно (виж таблицата по-долу), но досега компанията не е излизала на печалба според отчетите й. За 2021 г. загубата е 680 хил. лв.

По думите на Ангел Ангелов обаче това не е проблем, тъй като подобна инвестиция по принцип е дългосрочна и бавно възвръщаща се и купувачът е наясно с това. "През годините търсихме приоритетно да постигнем стратегическите си цели, а привличането на подобен инвеститор говори, че сме успели. Печалбата ще дойде с времето, а и с подкрепата на Purcari, още повече че със сделката ще се постигне и икономия от мащаба и ще се оптимизират някои разходи - например за опаковки и материали", казва той.

Според изпълнителния директор на Angel's Estate молдовците са били проактивната страна и инициирали разговори преди около година, търсейки възможности за инвестиция в премиум производител от региона. По думите му Purcari са били привлечени от добрата производствена база, лозята и екипа, както и добрата репутация на българската изба. "Ние пък харесахме това, че с тях имаме обща философия за създаване на качествени вина в средния и високия сегмент", казва Ангелов. И добавя, че са щастливи, че са успели да привлекат инвеститор от такъв ранг за пръв път на българския винен пазар - публична компания с големи традиции в сектора и с множество награди.

Дни преди сделката заемите на фамилията за създаване на избата са обърнати в капитал, което решава въпроса с натрупаните загуби и отрицателния капитал през последните години. Все още в Търговския регистър няма подадени документи за вписването на новия акционер и негови мениджъри.

Кой купува



Purcari е един от най-старите и престижни винопроизводители на Молдова. Шатото се намира между р. Днестър и Черно море, където условията за винопроизводство са подобни на тези в Бордо. Началото на избата е поставено именно от френски заселници в региона. През 1827 г. руският император Николай I го провъзгласява за първата специализирана изба в Бесарабия и оттогава тя се радва на награди и внимание - до разпадането на СССР. През 2002 г. тя е купена от молдовския винен специалист и предприемач Виктор Бостан, като компанията му впоследствие придобива и други изби и се превръща в група, която управлява над 14 хил. декара лозя и има шест производствени обекта в Румъния и Молдова с общо годишно производство от над 20 млн. бутилки и широко портфолио от марки и стилове вина във всички ценови сегменти. От 2018 г тя е листвана на фондовата борса в Букурещ - първото IPO на компания с корени в Молдова. Дялове в нея имат фондът Horizon Capital (още от 2010 г.), канадската инвестиционна компания Fiera Capital, американската Franklin Templeton и др.

Заедно - по-големи с реклама, туризъм и износ

С шест изби в Молдова и Румъния Purcari е сред лидерите на пазара в ЦИЕ. Тя държи 30% дял от пазара на премиум вина в Румъния и е най-големият износител на вино от Молдова, доставяйки в над 40 пазара в Европа (особено за Полша, Чехия, Словения), Азия и Америка. През първата половина на 2022 г. приходите й растат с 16% на годишна база до 25 млн. евро, или на година оборотът е около 100 млн. лв. Нетната печалба за периода е нараснала с 2% на годишна база до около 4.2 млн. евро.

С придобиването на българската винарна групата ще обогати още експортното си портфолио, ще влезе и на българския пазар. Последното обаче едва ли е водещо за нея - макар да има значителен потенциал да расте, потреблението на вино в България все още отстъпва на това на бира, а и на концентрати, а виненият пазар е доста наситен и с местно производство, и с разнообразен внос.

Значителни обаче ще са ползите за многократно по-малката Angel's Estate. Сега тя работи основно за вътрешния пазар, а износът е около 10% от производството през 2022 г. - основно към нишови пазари като САЩ, Япония, Холандия и др.

Purcari планират инвестиции за значително разширяване на производството в българската винарна, което сега е около 1 млн. бутилки годишно, разказва Ангелов. Това ще повиши значително и капацитета й за износ през вече добре разработените канали на молдовската компания. Angel's Estate ще спечелят и от агресивния маркетинг и силно присъствие на Purcari в социалните мрежи.

Ангелов добавя, че в близко бъдеще вероятно инвестиции ще бъдат направени и за изграждането на хотелска част. Виненият туризъм в последните години се радва на голям интерес, но досега Angel's Estate не са развивали нишата толкова активно.

Кой продава



Angel's Estate близо до Стара Загора има капацитет над 1 млн. бутилки годишно и е сред сравнително големите изби в страната, изцяло с фокус върху средния и високия сегмент. Работи изцяло със собствени лозя и има над 1000 дка насаждения - 70% червени и 30% бели сортове. Самата изба е изградена през 2010 г. и е сред най-модерните в България, разположена на близо 14 хил. кв.м площ, като половината от нея е вкопана в земята. Винарната стартира с бутиково производство и само един бранд - Stallion, привличайки един от най-добрите български енолози - Александър Канев, който дотогава работеше в Bessa Valley ("Енира"). Впоследствие обаче те се разделиха, а избата значително увеличи производството и портфолиото си. И сега Stallion остава сред най-популярните брандове на винарната, редом с Deneb в по-горния клас и сериите Angel и Cattleya в средния сегмент.

Поглед към пазара

"Ще използваме експортните възможности, които сделка ни отваря, за да популяризираме не само нашите, но и българските вина като цяло. Но държавата има много работа за подобряване на имиджа на българското вино", казва Ангел Ангелов.

Страната ни остава една от малкото производителки в Европа, които не развиват активен винен маркетинг, а това води и до понижена конкурентоспособност на външните пазари. В това отношение молдовското вино се представя много по-добре, а Молдова от няколко години инвестира усилено в брандинга му, извеждайки като акцент старите традиции и отличителната си школа, която прави местните червени вина високо ценени.

Годишно големите производители на вино в България генерират продажби за около 200- 230 млн. лв. по данни на "Капитал". Последният анализ на Nielsen показва, че общата консумация на вино в България за година е 150 млн. литра. Най-груба сметка при средна цена от около 5 лв. за литър означава, че българите годишно харчат 750 млн. лв.

Според Ангел Ангелов все пак пазарът на качествено вино в България се развива. Особено бързо расте делът на бялото вино и розето, които като обеми вече настигат червеното. За България обаче това е и известен проблем, защото страната ни традиционно е производител основно на червени вина и пренастройването на лозя, сортове, технологии отнема време, казва той.

Трудности на пазара създаде и ковид кризата, която затвори заведенията и измести потреблението към домовете и по-ниския сегмент. "За изби като нас, позиционирани основно в среден-висок сегмент, това бе лошо и въпреки че репутацията и добро качество ни помогнаха, не бих казал, че сме успели да елиминираме всички ефекти от ковида. Сега пък се добавят други проблеми като силно увеличените цените на торове, стъкло, електричество", признава Ангелов.

Производствената цена за бутилка вино по думите му през 2022 г е с 50% по-висока спрямо предходната година, което е свило двойно маржовете на компанията. Ангелов обаче е оптимист и смята, че с подкрепата на Purcari "в средносрочен план - от 3 до 5 години, избата може да стане лидер на българския пазар в средния и висок клас".

Все още няма коментари
Нов коментар