Компаниите в България планират да вдигнат заплатите с 8% през 2023 г.

Проучване на Mercer показва, че 40% от фирмите са увеличили бюджетите си през тази година заради инфлацията

През тази година служителите взимат 7% повече, догодина увеличението ще е по-голямо
През тази година служителите взимат 7% повече, догодина увеличението ще е по-голямо
През тази година служителите взимат 7% повече, догодина увеличението ще е по-голямо    ©  Цветелина Белутова
През тази година служителите взимат 7% повече, догодина увеличението ще е по-голямо    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Очаквано най-голям ще е ръстът на възнагражденията във високите технологии - 10%.
  • Над половината от компаниите в Европа не са решили как да компенсират поскъпването.
  • Фирмите предпочитат еднократни или неколкократни плащания пред повишение на заплатите.

Средно с 8% планират да увеличат заплатите на служителите си компаниите в България през следващата година. Това показва годишното проучване Total Remuneration Survey (TRS) на Mercer, проведено през май 2022 г. сред 461 фирми в страната. Това е двойно повече, отколкото през 2021 г., и над отчетените 7% през тази година.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Очаквано най-голям ще е ръстът на възнагражденията във високите технологии - 10%.
  • Над половината от компаниите в Европа не са решили как да компенсират поскъпването.
  • Фирмите предпочитат еднократни или неколкократни плащания пред повишение на заплатите.

Средно с 8% планират да увеличат заплатите на служителите си компаниите в България през следващата година. Това показва годишното проучване Total Remuneration Survey (TRS) на Mercer, проведено през май 2022 г. сред 461 фирми в страната. Това е двойно повече, отколкото през 2021 г., и над отчетените 7% през тази година.

Макар че повечето работодатели се стремят да компенсират частично инфлацията, основната причина за увеличаването на възнагражденията остава борбата за кадри, показва още проучването.

Динамична среда

Данните от TRS очаквано сочат, че най-големи са ръстовете на заплатите в сектора на високите технологии. След 8-процентното увеличение през 2022 г. за догодина компаниите предвиждат да добавят нови 10% към възнагражденията на служителите си. Голямо повишение се планира и във фармацията - 8% (5% за 2022 г.), а с по 7% ще вдигнат работодателите заплатите в производството през тази и следващата година.

От Mercer уточниха обаче, че годишните проучвания не отразяват достатъчно динамично състоянието на пазара, особено в година с висока инфлация, която променя бюджетите на много работодатели. По тази причина през септември е проведено кратко локално допитване сред 306 компании в България, което показва средно 9% ръст за 2022 г. и 10% за следващата година. Като сектори с най-значителни увеличения отново се очертават производството, високите технологии и търговията.

Кратко допитване през септември показва по-голямо увеличение - средно 9% през 2022 г. и 10% през 2023 г.

Извън фиксираната заплата огромната част от компаниите (87.3%) имат също схеми за променливо възнаграждение (бонуси и премии). "Колкото по-висока е позицията във фирмата, толкова е по-голям процентът на бонуса като част от брутната заплата", коментира Стела Юлзари, старши консултант в Mercer. Така при най-ниските оперативни нива променливите възнаграждения са между 10 и 12%%, докато при висшия мениджмънт са между 20 и 28%.

Като допълнителни придобивки компаниите в България най-често предлагат на служителите си здравна застраховка (83%), служебна кола и безплатен паркинг за определени служители. Сред популярните мерки са също ваучерите за храна (66%), като средната стойност през тази година се увеличава до 100 лв. (80 лв. за миналата година), след като таванът на данъчните облекчения за фирмите беше вдигнат на 200 лв.

Мерки срещу инфлацията

Големият въпрос, пред който работодателите са изправени през тази година, е и дали и как да компенсират растящата инфлация, която в България достигна 18.7% през септември. На европейско ниво изследване на Mercer от лятото показва, че над половината от компаниите (53%) все още не са решили как да отразят инфлацията в бюджетите си за заплати през 2023 г. Други 17% са предвидили някаква компенсация, която обаче е под нивата на инфлацията в съответните държави, 13% изобщо нямат намерение да отразят инфлацията, а 13% планират да вдигнат възнагражденията с процента на поскъпването. Минимален дял (4%) ще увеличат заплатите си с повече от нивото на инфлацията.

Много компании смятат, че инфлацията е временна, и затова не предприемат нищо.

Компаниите имат няколко варианта за реакция, обясни Юлзари. Някои предпочитат да не предприемат нищо, тъй като смятат, че инфлацията е временна и ако вдигнат сега заплатите, след това няма да могат да ги намалят. Това, което най-пълно би отговорило на очакванията на служителите, е увеличение на заплатите с процента на инфлацията. Проблемът обаче е, че това ще се отрази и на други плащания като бонусите, които се определят като процент от заплатата. А освен това според икономистите подобен подход завърта инфлационната спирала и не е препоръчителен.

Най-предпочитаният вариант засега се очертава използването на еднократни или неколкократни плащания заради поскъпването, което може да е и под формата на различни придобивки (карта за гориво или ваучери за храна). Така се избягват рисковете при евентуален спад на инфлацията, а освен това компаниите не повишават другите си разходи, които са обвързани със заплатите.

В България 40% от анкетираните през септември 306 компании през тази година са вдигнали бюджетите си за заплата, които са планирали през миналата година. Сред мерките, които компаниите предприемат, са увеличаване на ваучерите за храна, разширяване на пакета придобивки, повишаване на заплатите с процента на инфлацията или с друг процент, както и еднократно плащане на служителите.

За проучването

Проучването на възнагражденията и придобивките (TRS) на Mercer се провежда веднъж годишно на глобално ниво. В България през тази година участие са взели 461 компании (9% повече от миналата) с близо 126 хил. служители. Участниците са от шест основни сектора. Най-много са производствените предприятия (123) и фирмите във високите технологии (109), следвани от компаниите за бързооборотни стоки, изнесени услуги, финансови услуги и фармацията. Проучването изследва целия пакет възнаграждение, което включва брутната заплата, годишните фиксирани плащания извън нормативно определените (за транспорт, храна, празници), променливите плащания (бонуси, комисиони), дългосрочните стимули (акции, опции) и допълнителните непарични придобивки (служебна кола, здравна застраховка и др.).
Все още няма коментари
Нов коментар