Мехмет Рафет: От 2016 г. досега в "Талар фуудс" са инвестирани над 18 млн. лева

Управителят на "Талар фуудс" (компанията зад бранда "Кенар") и член на управителния съвет на "Азира фууд холдинг" пред "Капитал"

Мехмет Рафет - управител на "Талар фуудс" и член на управителния съвет на "Азира фууд холдинг"
Мехмет Рафет - управител на "Талар фуудс" и член на управителния съвет на "Азира фууд холдинг"
Мехмет Рафет - управител на "Талар фуудс" и член на управителния съвет на "Азира фууд холдинг"    ©  Надежда Чипева
Мехмет Рафет - управител на "Талар фуудс" и член на управителния съвет на "Азира фууд холдинг"    ©  Надежда Чипева
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Мехмет Рафет е управител на "Талар фуудс" (компанията зад бранда "Кенар") и член на управителния съвет на "Азира холдинг". Има висше икономическо образование, специалност "Управление и администрация". Професионалният му път е свързан със ЗМК - Никопол, "Родина" (впоследствие "Дунапак Родина" ) и "КАИ груп".

Компанията

"Талар фуудс" има няколко собствени бранда: "Кенар", "Кенар Green Line", "Кенар Fuego", "Традиция за трапезата", "Плюс", Sapori dei Monasteri, под които се предлагат общо множество продукти. Фирмата произвежда и за частни марки (private labels). По данни на "Талар фуудс" тя е вероятно най-големият производител на салати в България и продава както в големите търговски вериги, така и в малки квартални магазини и в хорека сектора.

За 2021 "Талар фуудс" отчита 15.732 млн. лв. нетни приходи от продажби, а за 2022 очаква 19.457 млн. лв. Заетите в компанията са 132.

Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Визитка

Мехмет Рафет е управител на "Талар фуудс" (компанията зад бранда "Кенар") и член на управителния съвет на "Азира холдинг". Има висше икономическо образование, специалност "Управление и администрация". Професионалният му път е свързан със ЗМК - Никопол, "Родина" (впоследствие "Дунапак Родина" ) и "КАИ груп".

Компанията

"Талар фуудс" има няколко собствени бранда: "Кенар", "Кенар Green Line", "Кенар Fuego", "Традиция за трапезата", "Плюс", Sapori dei Monasteri, под които се предлагат общо множество продукти. Фирмата произвежда и за частни марки (private labels). По данни на "Талар фуудс" тя е вероятно най-големият производител на салати в България и продава както в големите търговски вериги, така и в малки квартални магазини и в хорека сектора.

За 2021 "Талар фуудс" отчита 15.732 млн. лв. нетни приходи от продажби, а за 2022 очаква 19.457 млн. лв. Заетите в компанията са 132.

"Талар фуудс" - компанията, която произвежда храните с марката "Кенар", през 2018 г. премести производството си в нов завод в индустриалната зона край Елин Пелин. Каква е инвестицията в завода и какъв е ефектът от нея?

- Инвестицията в завода е около 9.239 млн. лв. Модерната база е единствената за производство на храни в България, която притежава световно признатия сертификат EDGE за високо ниво на енергийна ефективност, оптимизирано управление на потреблението на вода, здравословна среда за живот, екологични строителни материали. Проектът ни успя да постигне прогнозирани спестявания 28% на енергия, 32% на вода и 62% по-малко въплътена енергия в материалите. "Талар фуудс" е сертифицирана и с "Високо нивo" по международния стандарт за храни IFS.

Компанията е създадена през 1990 г. като ЕТ "Кенар" и по-късно е преименувана на "Талар фуудс". През 2016 във фирмата влиза нoв съдружник - предприемачът Ивo Eвгeниeв, който през 2019 стана едноличен собственик. Колко са направените в компанията инвестиции от 2016 г. досега?

- Направените инвестиции за този период от време са 8.884 млн. лв. освен инвестицията в завода.

Как се отразяват на бизнеса на "Талар фуудс" пандемията, инфлацията, растящите цени на енергоносителите, затруднените вериги на доставки. Променяхте ли продажни цени?

- Пандемията, а сега и войната в Украйна се оказаха едно огромно предизвикателство, придружено с много сериозни трудности, продиктувани от рязкото поскъпване на материалите, както и от затрудненията по цялата верига на доставки. Инфлацията при много основни за нас материали, започнала при пандемията, достигна между 40% и 60%, а дори в някои случаи и до 100%, като впоследствие повишените цени на енергоносителите доведоха още до допълнително негативно отражение върху себестойността на продукцията ни. Примери могат да се дадат с цените на олиото, морковите, сухите млека, опаковките от картон и полипропилен и много други. Всичко това, придружено с една несигурност и постоянно променяща се пазарна среда, разбира се, ни принуди да търсим по-високи продажни цени.

В България с годините е наложен модел на продажба на салати през насипни витрини, а в чужбина - предимно в затворени опаковки. Променят ли се нагласите на българския потребител?

- И да, и не. Тенденцията за преминаване към затворени опаковки се запазва, но като че ли малко забавя ход поради инфлацията и в същото време от желанието на някои от клиентите да продължат да се възползват от възможността сами да избират конкретното количество, което биха купили от тъй наречените топли или насипни витрини.

Какви са тенденциите в сектора на салатите и разядките?

- Традиционните салати запазват позиции, но в същото време има подчертан тренд към търсенето на нови разядки, хумус - натурален и с нови вкусове, вегетариански спредове на зеленчукова основа, както и веган салати.

Започнахте производство на салати без консерванти с пробиотици, обединени в линията "Кенар Green line". Какъв е интересът към тях, какъв е техният дял в продуктовото портфолио, какви са целите?

- Идеята на линията ни "Кенар Green line" е чрез нашите салати, а вече и с новите ни спредове да предоставим различни вегетариански, веган решения, решения без консерванти и такива без консерванти с добавен пробиотик. Салатите без консерванти с пробиотик, с които започнахме, запазват стабилен интерес и техният дял расте, но към момента са по-малко от 10% от общия обем. Убедени сме в развитието на сегмента на "Зелената линия" и разработихме нови продукти, които тръгват към пазара. Такива са вегетарианските спредове с градински подправки, със сушени домати и къри, с грах и босилек, с цвекло, както и веган салатите с леща и булгур, с булгур и магданоз, с киноа, боб и соеви зърна, с киноа и къри, с киноа с цвекло, кускус с чушки.

Как се представя компанията на румънския пазар, където продава под собствената марка Kena. Каква част от продукцията е за експорт и какви са целите ви в тази посока?

- Трудностите, породени от пандемията и войната, се отразиха и на развитието на румънските ни планове. Наложи се преориентиране на целите, но въпреки това ние успяхме да стартирахме сътрудничество с един от големите брандове в Румъния.

Какви са предимствата да се прави бизнес в Софийска област?

- Предимствата са много: логистика, транспортни коридори, близо сме до големите ни клиенти и до най-големия регионален пазар и др.

Имате ли проблеми с кадрите, работят ли в завода хора от други населени места извън Софийска област?

- Предполагам, че не сме единствените, които имат проблем с кадрите, и поради тази причина и при нас в завода ни работят и хора от други населени места извън Софийска област.

Какви инвестиции планирате в средносрочен план?

- Инвестициите в "Талар фуудс" не са спирали. Наскоро внедрихме ново оборудване за пълнене, опаковане и етикетиране. Освен всички други предимства то ще ни помогне допълнително да оптимизираме потреблението на полипропилен материали, което се вписва и в целите ни за опазването на околната среда и се покрива със слогана ни "Следвай зелената линия". В средносрочен план имаме идеи за инвестиции, свързани с допълнителна автоматизация на процесите, както и за производството на напълно нова група продукти.

Как ще изглежда "Талар фуудс" след пет години?

- Модерна, автоматизирана компания. Ще развиваме както традиционните ни продукти, така и ще следваме "зелената линия" (какъвто е и цветът на логото ни) и като продукти, и като принос в опазването на околната среда.

Интервюто взе Мара Георгиева