Братята - основатели на "Градус", се оттеглят от ръководството

Холдингът ще се управлява от Ангел Ангелов и двама финансисти, като целта е по-публична и модерна компания

Ангел Ангелов
Ангел Ангелов
Ангел Ангелов    ©  Цветелина Белутова
Ангел Ангелов    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Основаната преди 30 години от братята Иван и Лука Ангелови група "Градус" излезе на борсата преди 4 години, а сега мениджмънтът се подмладява. Старозагорските братя, които са и най-големите акционери в дружеството, съответно с 20.68% и 40.77%, се оттеглят от съвета на директорите. Предложените нови имена са Ангел Ангелов (син на Иван Ангелов и собственик на 20.67% от акциите) и дългогодишният мениджър в инвестиционния посредник "Карол" Бистра Коцева, а поста си запазва досегашният независим член - финансистът Георги Бабев. От триото най-вероятно за изпълнителен директор ще бъде избран Ангелов. Освен това се създава нов консултативен съвет, основно с финансисти и професионалисти от групата, които ще предлагат всички важни оперативни решения.

Промяната се прави, за да се превърне "Градус" от семейна в истинска публична компания. Тя е с фокус птицевъдство, производство на фуражи и търговия, като работи и за износ, а консолидираните й приходи за миналата година са 172 млн. лв. На българския пазар на пилешко държи 27% дял в обем.

С 333 млн. лв. "Градус" е на седмо място по капитализация сред ликвидните компании на БФБ. От листването й на борсата през 2018 г. насам акциите й обаче са под емисионната цена от 1.8 лв. Според Ангелов това се дължи на общата ситуация на капиталовия пазар.

Влизането на представител на небанковия сектор в ръководството (Бистра Коцева) може да се разчита и като повече отваряне на компанията към инвеститорите. А в разговора си с "Капитал" Ангел Ангелов заяви, че в бъдеще не изключва и дейности в подкрепа на цената на акцията като обратно изкупуване на акции. Това е още един канал за връщане на кеш към инвеститорите. Другият е дивидентът - откакто се листна на борсата, компанията не е спирала да разпределя такъв в четири поредни години, а средната годишна доходност е почти 4%.

Новината за промяната в ръководството на компанията очевидно се прие и положително от инвеститорите - акциите на компанията поскъпнаха с над 5% във вторник до средна цена 1.36 лв.

Защо се прави мениджърската рокада и какво ще се промени в дружеството, разговаряме с Ангел Ангелов.

Ангел Ангелов: Планираме повече износ на готови продукти. От два месеца пада консумацията на пилешко

Какво наложи решението за промяна в организационната структура на "Градус"?

- Имаме 30-годишна история като семеен бизнес, но от няколко години сме публична компания. През последните години видяхме, че голяма компания се управлява най-добре от професионален мениджмънт. Всички големи акционери имат и други бизнеси и занимания, времената са твърде предизвикателни, а обемът на работа е голям. Ние сме компания, която е лидер в Европа в определен отрасъл - отдавна беше време за тази стъпка и това е за доброто на компанията.

Какво точно планирате като промени?

- Следваме установените добри бизнес практики от Западна Европа където компаниите от такъв размер имат професионален мениджмънт. Предвиждаме да създадем консултативен съвет (Advisory Board) от петима членове, който да е професионален коректив на управителния съвет. Там ще влязат само професионалисти - комбинация от финансисти и хора, които добре познават нашия бизнес отвътре. Сред финансистите има хора, които са при нас от доста време, както и други, които са привлечени скоро, млади хора, с образование и квалификация, работили в големи компании. Другата част от членовете на Advisory Board са хора с много голям опит, които са от дълго време с нас, някои са от почти 30 години в компанията, други работят в нея от студентската скамейка, с опит в производствените процеси, които са преминали от най-ниското до най-високото ниво в компанията.

Какви промени предвиждате в управителния съвет?

- Управителния съвет е от трима членове. От него излизат основателите на компанията - Иван Ангелов и Лука Ангелов, които остават най-големите акционери в дружеството. В управителния съвет влизаме аз и двама независими членове. Единият е Георги Бабев, който и в момента е член на съвета на директорите, финансист с над 15-годишен опит в сферата на финансите, капиталовите пазари и управлението. Другият е Бистра Коцева, която е човек, утвърдил се много отдавна във финансовите среди в България. Тя е от 25 години в "Карол" и в момента е прокурист на "Карол капитал мениджмънт".

Как ще работят управителният съвет и Advisory Board?

- Решенията за работата на компанията ще се вземат в Advisory Board. Препоръките, съветите и решенията ще се гласуват и изпълняват от управителния съвет.

Ако трябва да направите нови инвестиции, кой ще изработи проект и решение за това? Или ако например трябва да вдигнете цените на някакъв продукт - кой ще решава?

- Всичко като проект и решение за инвестиция ще дойде от Advisory Board и съветът на директорите ще го гласува. Членовете на Advisory Board дават професионални насоки за развитие на компанията. Те решават, те дават предложенията, те правят анализа. Нови продукти, нови пазари - всичко това ще бъде част от работата на Advisory Board и решенията ще бъдат техни. Затова този консултативен съвет е комбинация от финансови хора и хора, които са работили в компанията. Управителният съвет ще има изпълнителни функции. Advisory Board ще даде решението, за нас остава да го одобрим или да не го приемем.

Отстрани изглежда като смяна на едно поколение в компанията с друго, защото все пак в управлението оставате вие като представител на фамилията.

- Това е естествена крачка, но аз ще приложа моя досегашен опит да управлявам такава компания. Промяната беше естествена стъпка от времето, когато станахме публична компания. Нашите партньори в лицето на пенсионните фондове също допринесоха много за това - не само като инвестират в нас, но и защото ни показват корпоративния начин на управление на едно дружество.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Основаната преди 30 години от братята Иван и Лука Ангелови група "Градус" излезе на борсата преди 4 години, а сега мениджмънтът се подмладява. Старозагорските братя, които са и най-големите акционери в дружеството, съответно с 20.68% и 40.77%, се оттеглят от съвета на директорите. Предложените нови имена са Ангел Ангелов (син на Иван Ангелов и собственик на 20.67% от акциите) и дългогодишният мениджър в инвестиционния посредник "Карол" Бистра Коцева, а поста си запазва досегашният независим член - финансистът Георги Бабев. От триото най-вероятно за изпълнителен директор ще бъде избран Ангелов. Освен това се създава нов консултативен съвет, основно с финансисти и професионалисти от групата, които ще предлагат всички важни оперативни решения.

Промяната се прави, за да се превърне "Градус" от семейна в истинска публична компания. Тя е с фокус птицевъдство, производство на фуражи и търговия, като работи и за износ, а консолидираните й приходи за миналата година са 172 млн. лв. На българския пазар на пилешко държи 27% дял в обем.

С 333 млн. лв. "Градус" е на седмо място по капитализация сред ликвидните компании на БФБ. От листването й на борсата през 2018 г. насам акциите й обаче са под емисионната цена от 1.8 лв. Според Ангелов това се дължи на общата ситуация на капиталовия пазар.

Влизането на представител на небанковия сектор в ръководството (Бистра Коцева) може да се разчита и като повече отваряне на компанията към инвеститорите. А в разговора си с "Капитал" Ангел Ангелов заяви, че в бъдеще не изключва и дейности в подкрепа на цената на акцията като обратно изкупуване на акции. Това е още един канал за връщане на кеш към инвеститорите. Другият е дивидентът - откакто се листна на борсата, компанията не е спирала да разпределя такъв в четири поредни години, а средната годишна доходност е почти 4%.

Новината за промяната в ръководството на компанията очевидно се прие и положително от инвеститорите - акциите на компанията поскъпнаха с над 5% във вторник до средна цена 1.36 лв.

Защо се прави мениджърската рокада и какво ще се промени в дружеството, разговаряме с Ангел Ангелов.

Ангел Ангелов: Планираме повече износ на готови продукти. От два месеца пада консумацията на пилешко

Какво наложи решението за промяна в организационната структура на "Градус"?

- Имаме 30-годишна история като семеен бизнес, но от няколко години сме публична компания. През последните години видяхме, че голяма компания се управлява най-добре от професионален мениджмънт. Всички големи акционери имат и други бизнеси и занимания, времената са твърде предизвикателни, а обемът на работа е голям. Ние сме компания, която е лидер в Европа в определен отрасъл - отдавна беше време за тази стъпка и това е за доброто на компанията.

Какво точно планирате като промени?

- Следваме установените добри бизнес практики от Западна Европа където компаниите от такъв размер имат професионален мениджмънт. Предвиждаме да създадем консултативен съвет (Advisory Board) от петима членове, който да е професионален коректив на управителния съвет. Там ще влязат само професионалисти - комбинация от финансисти и хора, които добре познават нашия бизнес отвътре. Сред финансистите има хора, които са при нас от доста време, както и други, които са привлечени скоро, млади хора, с образование и квалификация, работили в големи компании. Другата част от членовете на Advisory Board са хора с много голям опит, които са от дълго време с нас, някои са от почти 30 години в компанията, други работят в нея от студентската скамейка, с опит в производствените процеси, които са преминали от най-ниското до най-високото ниво в компанията.

Какви промени предвиждате в управителния съвет?

- Управителния съвет е от трима членове. От него излизат основателите на компанията - Иван Ангелов и Лука Ангелов, които остават най-големите акционери в дружеството. В управителния съвет влизаме аз и двама независими членове. Единият е Георги Бабев, който и в момента е член на съвета на директорите, финансист с над 15-годишен опит в сферата на финансите, капиталовите пазари и управлението. Другият е Бистра Коцева, която е човек, утвърдил се много отдавна във финансовите среди в България. Тя е от 25 години в "Карол" и в момента е прокурист на "Карол капитал мениджмънт".

Как ще работят управителният съвет и Advisory Board?

- Решенията за работата на компанията ще се вземат в Advisory Board. Препоръките, съветите и решенията ще се гласуват и изпълняват от управителния съвет.

Ако трябва да направите нови инвестиции, кой ще изработи проект и решение за това? Или ако например трябва да вдигнете цените на някакъв продукт - кой ще решава?

- Всичко като проект и решение за инвестиция ще дойде от Advisory Board и съветът на директорите ще го гласува. Членовете на Advisory Board дават професионални насоки за развитие на компанията. Те решават, те дават предложенията, те правят анализа. Нови продукти, нови пазари - всичко това ще бъде част от работата на Advisory Board и решенията ще бъдат техни. Затова този консултативен съвет е комбинация от финансови хора и хора, които са работили в компанията. Управителният съвет ще има изпълнителни функции. Advisory Board ще даде решението, за нас остава да го одобрим или да не го приемем.

Отстрани изглежда като смяна на едно поколение в компанията с друго, защото все пак в управлението оставате вие като представител на фамилията.

- Това е естествена крачка, но аз ще приложа моя досегашен опит да управлявам такава компания. Промяната беше естествена стъпка от времето, когато станахме публична компания. Нашите партньори в лицето на пенсионните фондове също допринесоха много за това - не само като инвестират в нас, но и защото ни показват корпоративния начин на управление на едно дружество.

Предстои да публикуваме покана за общо събрание събрание на акционерите, където тази промяна ще се гласува.

Новата организационна структура свързана ли е с някаква стратегическа промяна в бъдещето на "Градус"?

- Ще направим компанията още по-открита. Ще има по-голяма чуваемост, ще има по-улеснена комуникация с хората в различните нива на дружеството. Ще има още по-динамична комуникация с акционерите. Искаме да отворим компанията още повече към външни пазари.

Какво предвиждате за външните пазари?

- Ние виждаме две посоки на развитие - да продължим да изнасяме разплодни яйца, както и досега - в над 20 държави, и да развием производството и експорта на готови за употреба продукти - печени, овкусени, хапки, замразени. В този сегмент има голям потенциал, включително в България и на Балканите, където нивата на консумация на този вид продукти все още не са достигнали нивата в Западна Европа. В същото време в Западна Европа производителите не могат да смогнат да отговорят на търсенето.

В консолидирания отчет за 6-месечието се вижда лек спад на приходите. На какво се е дължал и какво се очаква за деветмесечието?

- Намалението е резултат от резките пикове и спадове в цените на суровините. Резултатите за деветмесечието се подобряват и ние влизаме с добри позиции в идващата зима. Много важно е, че "Градус" почти няма дълг, това е много голям плюс, и в същото време сме добре обезпечени със зърна за зимата.

Минаха доста години от публичното предлагане на акции на "Градус", а цените на акциите са под емисионната цена. На какво се дължи това?

- Причината е общото състояние на БФБ. Ние си спазваме дивидентната политика. И да, можем да обмислим обратно изкупуване на акции, за да помогнем на цената. Предвиждаме пакети акции като стимули за мениджмънта. Предвиждаме действия, които да ни доближат до западния модел на управление, което ще ускори развитието на компанията.

През миналата година изслушването на Светослав Илчовски в парламентарната Комисия за борба с корупцията удари имиджово компанията. Дали това е сред причините за промяната?

- Всяка криза е възможност. Вероятно сме си научили някои уроци от това, което се случи. Най-хубавото за компанията е, че всички проверки приключиха без никакви нарушения - и НАП, и Комисията за финансов надзор, и всички институции излязоха с решения, че няма нарушения от страна на компанията.

Какво е характерно за пазара на пилешко месо сега?

- След големия пик на цените на пилешкото през януари - март през последните два месеца има драстичен спад. Производителите предлагат толкова, колкото са произвеждали и миналата година, очаквайки същата консумация, но това не случва. Налице е свърхпредлагане, но консумацията е намаляла заради свиване на бюджети и цените падат много сериозно. Дали това ще е устойчиво, никой не може да каже. Големите производители са същите, предлагането е същото, а консумацията пада.

На колко се оценява пазарът на пилешко в България и какъв е пазарният дял на "Градус"?

- По данни на НСИ консумацията на месо от домашни птици достига 12.6 кг на глава от населението. На база нашите наблюдения за производството около 75-80% от тази консумация е бройлери, т.е. консумацията на месо от бройлери е около 60 хил. тона годишно. От тях делът на "Градус" е 16 хил. тона, или 27%.

Компанията получи лиценз за доставка на продукти за заведенията на KFC, къде доставяте?

- Одобрението идва след много тежки одити. Има много пазарни ниши. Доставяме в България и в някои балкански държави, искаме да разширим доставките за целите Балкани. На Балканите не са много лицензираните доставчици на KFC. В България има още един - "Лудогорско пиле".

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    absent avatar :-|
    Абсент
    • - 2
    • + 2

    Капитал? Задника ли си продавате? Разочароващо!

    Нередност?
  • 2
    nxy48610609 avatar :-|
    amidala
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#1] от "Абсент":

    Навик им е.

    Нередност?
  • 3
    hasmokar avatar :-|
    hasmokar
    • + 3

    Узаконени крадци на ромски труд

    Нередност?
  • plamenss
    • + 5

    Купувате "Градус" - пълните чекмеджета!

    Нередност?
  • 5
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • + 5

    В държава с работеща прокуратура, щеше не да излязат в пенсия, а да влязат в затвора.

    Но в България остава ние да бойкотираме продуктите им. Нито от марката Градус, нито от по-скъпата Ла Пойет сме купували през последните години, нито пък ще инвестирам в акциите им.

    Между другото, които е следял IPO-то им, още тогава бяха надули цената на акциите с измислени преоценки на сгради. Но от Елана се направиха на приятно разсеяни.

    Нередност?
  • 6
    ufm391145068 avatar :-|
    ufm391145068
    • + 2

    На този интервютата са му мъка за четене. Тотален селянин и то необразован. Все едно чета интервю с някой, който има опит от 1 година с бизнес.

    Нередност?
  • 7
    mhm55393364 avatar :-|
    Крема
    • - 1

    Аз ли нещо не разбирам: същинска публична компания, бащата има 20 % акции, синът - 20%, чичото 40%, същевременно се говори за обратно изкупуване на акции… много тъпа статия и интервю

    Нередност?
Нов коментар