Недостигът на чипове сви печалбата на Toyota с 25%

Нарастващите разходи за материали също водят до слабото представяне

Проблеми по веригата на доставки доведоха до четвърто поредно тримесечие, в което Toyota отчита намаляване на печалбата
Проблеми по веригата на доставки доведоха до четвърто поредно тримесечие, в което Toyota отчита намаляване на печалбата
Проблеми по веригата на доставки доведоха до четвърто поредно тримесечие, в което Toyota отчита намаляване на печалбата    ©  Reuters
Проблеми по веригата на доставки доведоха до четвърто поредно тримесечие, в което Toyota отчита намаляване на печалбата    ©  Reuters

Най-големият автомобилен производител Toyota обяви спад на тримесечната си печалба с 25% в сравнение със същия период на миналата година. Японската компания се бори с няколко фактора, които утежняват ситуацията - недостигът на чипове, поевтиняването на йената, повишаването на лихвените проценти в САЩ и прекъсването на производството, причинено от блокирането на Китай заради коронавируса.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Най-големият автомобилен производител Toyota обяви спад на тримесечната си печалба с 25% в сравнение със същия период на миналата година. Японската компания се бори с няколко фактора, които утежняват ситуацията - недостигът на чипове, поевтиняването на йената, повишаването на лихвените проценти в САЩ и прекъсването на производството, причинено от блокирането на Китай заради коронавируса.

По този начин нараства увеличението на цените на нужните за производство материали, а проблемът с хроничния дефицит на полупроводници още не може да бъде напълно разрешен.

Оперативната печалба за трите месеца, които приключиха през септември, е намаляла до 3.79 млрд. долара, доста по-малко от средната оценка от над 5.2 млрд. долара в проучване на 12 анализатори от Refinitiv. Година по-рано печалбата на компанията беше 5 млрд. долара, а през първото тримесечие - над 5.3 млрд. долара.

Toyota поддържа годишната си прогноза за оперативна печалба от 2.4 трлн. йени за фискалната година до март. Въпреки това компанията намали целта си за производство за годината до 9.2 млн. автомобила, като причината за това отново е недостигът на чипове.

Очаква се недостигът на чипове да остане пречка "за момента", смята Казунари Кумакура - директор на подразделението, което отговаря за закупуването на полупроводници. Според него дефицитът е продължил значително по-дълго от очакваното.

"Все още ще има някои ограничения в полупроводниците за автомобили, тъй като капиталовите инвестиции не поддържат темпото", казва пред Financial Times Кумакура, обяснявайки, че през последните две години компанията е провеждала ежедневни спешни срещи с доставчици, за да проследява недостиг на компоненти.

Недоволство

Редица анализатори останаха недоволни от представянето, като казаха, че други положителни фактори извън недостига на чипове би трябвало да осигурят по-добро представяне от компанията.

"Йената е по-слаба през второто тримесечие, обемът през второто тримесечие е много по-висок, отколкото през първото тримесечие, а блокирането в Китай заради ковид не засяга (обема през второто тримесечие)", каза пред Reuters Коджи Ендо, анализатор в SBI Securities. "Като се имат предвид тези точки... абсолютният размер на печалбата през второто тримесечие трябва да е по-висок от този от първото тримесечие. Това е много невпечатляващо", добави той.

Производството се възстанови с 30% през тримесечието, но миналата седмица компанията предупреди, че недостигът на полупроводници и други компоненти ще продължи да ограничава производството през следващите месеци.

Йената се срина с около 30% тази година спрямо щатския долар, но ползата от евтината йена - което прави продажбите в чужбина по-изгодни - беше компенсирана от рязко нарастващите разходи за суровини.

Слабата валута увеличи печалбата с 565 млрд. йени през първата половина на тази финансова година, но печалбата беше заличена от увеличението на разходите за материали, което се измерва на 765 млрд. Евтината местна валута допълнително увеличи разходите за внос, обясняват от Toyota.