"Ардес ИТ": Искаме да вдъхновим децата на България да мечтаят смело и да се целят високо

Инж. Димитър Димитров, основател на "Ардес ИТ" (Ardes.bg)

Инж. Димитър Димитров, основател на "Ардес ИТ" (Ardes.bg)
Инж. Димитър Димитров, основател на "Ардес ИТ" (Ardes.bg)
Инж. Димитър Димитров, основател на "Ардес ИТ" (Ardes.bg)
Инж. Димитър Димитров, основател на "Ардес ИТ" (Ardes.bg)

Инж. Димитров, "Ардес ИТ" все по-активно се насочва към инициативи и проекти в сферата на образованието. Защо интересът ви е именно към този сектор? С какво можете да допринесете за неговото реформиране?

- Интересът ми към промяна в образованието възникна след едно обучение във фирмата ми по "Теория на ограниченията". Едно от упражненията, които проведохме, беше да направим анализ на икономическата, политическата и социалната среда в България чрез методите на мисловни инструменти от "Теория на ограниченията". Направеният анализ показа, че коренният проблем и една от основните причини за сегашната ситуация в България се крие в системата на образованието, което получаваме всички ние. В момента образованието е фокусирано върху получаване на знания, а сегашната реалност изисква префокусиране върху получаване на умения за логично и критично мислене, постоянно учене, работа в екипи, преодоляване на провали и конфликти и ред други меки умения, които не са добре застъпени в училищната програма.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Инж. Димитров, "Ардес ИТ" все по-активно се насочва към инициативи и проекти в сферата на образованието. Защо интересът ви е именно към този сектор? С какво можете да допринесете за неговото реформиране?

- Интересът ми към промяна в образованието възникна след едно обучение във фирмата ми по "Теория на ограниченията". Едно от упражненията, които проведохме, беше да направим анализ на икономическата, политическата и социалната среда в България чрез методите на мисловни инструменти от "Теория на ограниченията". Направеният анализ показа, че коренният проблем и една от основните причини за сегашната ситуация в България се крие в системата на образованието, което получаваме всички ние. В момента образованието е фокусирано върху получаване на знания, а сегашната реалност изисква префокусиране върху получаване на умения за логично и критично мислене, постоянно учене, работа в екипи, преодоляване на провали и конфликти и ред други меки умения, които не са добре застъпени в училищната програма.

"Ардес ИТ" работи на българския пазар от 26 години и в хода на развитието си се нуждае от подготвени млади кадри, които да осъзнават отговорността си за своето израстване и това на компанията, както и на средата около себе си.

За съжаление, през годините се сблъскваме с все по-големи предизвикателства с новите попълнения - неориентирани в професионално отношение млади хора, с липсващи знания и мотивация, които лесно се отказват от трудностите, не могат да работят в екип и трудно се справят със задълженията си.

Точно затова реших да насоча част от усилията си към подпомагане на българското образование чрез подкрепа на българските учители по нови методи за обучение.

Продължителната ковид пандемия и предизвиканото от нея дистанционно обучение нарушиха връзката учител - ученик и предизвикаха затруднения в процеса на преподаване и учене. Какви промени са необходими в образователната система, за да може в следкризисния период тя да осигури обучение с високо качество?

- За мен сегашната система, която се опитва да дава повече и повече знание, не учи ученика да мисли, а само пренасища ума му с информация. Много ми харесва мисълта: "Главата на ученика не е кофа, която да напълниш, а факел, който може да запалиш." Така че според мен е важно да научим децата да мислят, да анализират фактите, да изграждат логическо и критично мислене, да работят заедно в екипи и да се тренират да устояват на трудностите. Преодоляването на конфликти е по-важно от това просто да помнят факти.

Като част от образователната си политика с варненските учители вече започнахте семинари по "иновативна техника за обучение". Какви нови "инструменти" давате с нея в подкрепа и на преподавателите, и на учениците?

- В началото на тази учебна година стартирахме първия си проект в образованието: "Използване на мисловни инструменти" от "Теория на ограничението" и "Саморегулирано учене" в VII СУ "Найден Геров", гр. Варна. Поканихме консултант от Израел, който е създал метода и го е приложил в над 20 страни в света, включително и в Израел. Консултантът работи с екип от 35 учители и ги обучава в използването на иновативни мисловни инструменти, помагащи на учениците да могат да мислят логично, да преодоляват конфликти и да могат да си поставят амбициозни цели.

Проектът е целогодишен, като целта ни е да повишим успеха на учениците с 30%, да увеличим мотивацията им и най-вече да дадем инструменти на учителите, с които по-лесно да мотивират и обучават младите хора да постигат резултати. Проектът е на стойност 40 000 лв. и е изцяло финансиран от нас, като смятаме да продължим неговото развитие и през следващата учебна година.

Много сме радостни, че досегашната обратна връзка от учителите е положителна и коментарите на някои от тях бяха, че не са били на по-добро обучение през последните 20 години.

Подобрява ли се връзката между бизнеса, училищата, образователните институции чрез новите форми на сътрудничество като "ИТ клъстер Варна", в който участвате и вие?

- Полагането на целенасочени усилия рано или късно дава резултат. ICT cluster Varna съществува повече от 15 години и през този период непрекъснато е правил опити за сътрудничество между бизнеса и образованието. През последната година успяхме да привлечем варненските университети, както и редица училища, като асоциирани членове, да седнем на една маса и взаимно да се запознаем с нуждите и възможностите, които предлагат бизнесът и образованието, за подготовка на кадрите по информационни технологии.

Мисля, че срещите вече дават резултат, като успяхме да организираме провеждането на ученически стажове на над 100 деца в 10 ИТ фирми от Варна, както и да организираме инициативи, свързани с подобряване на учебното съдържание в някои училища и висши учебни заведения.

Вярвам, че бизнесът и образованието трябва да си говорят непрекъснато и да търсят начини как да подобрим процеса на обучение, така че да излизат подготвени кадри, които по-лесно да се реализират в живота и работата.

Сред различните социални инициативи, които провеждате и подпомагате, е и инициативата "Сподели и вдъхнови". Какво представлява тя и какво се стремите да постигнете с нея?

- В началото на тази година заедно с няколко приятели от бизнеса и успешни професионалисти инициирахме създаването на движение "Сподели и вдъхнови" с основна цел да помогнем на българските деца да бъдат по-мотивирани и да повярват, че и в България могат да получат успешна реализация, както и да помогнем на българския учител в неговата работа.

Нашата мисия е да вдъхновим децата на България да мечтаят смело, да си поставят достойни цели и да действат с решителност и постоянство за постигането им.

Чрез серия лекции, които изнасяме безплатно в училищата пред учениците от 10 до 12 клас, успяваме да мотивираме младите хора да станат по-отговорни за живота и образованието си. Имаме страхотна обратна връзка от много младежи и вече успяхме да ориентираме кариерно някои от тях.

Убеден съм, че нашият пример като успешни професионалисти ще мотивира повече млади хора да останат да учат и да се развиват в България. Така само след 10 - 15 години благодарение на енергията на младото поколение България ще стане едно много по-добро място за живеене.